کد خبر : 9406
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 14:01

نگرانی‌های گروسی درباره دسترسی بازرسان آژانس به تسهیلات هسته‌ای ایران و تأیید تعهدات ایران

نگرانی‌های گروسی درباره دسترسی بازرسان آژانس به تسهیلات هسته‌ای ایران و تأیید تعهدات ایران
در صحبت‌های اخیر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (گروسی) به موضوع اجازه دادن به بازرسان آژانس برای انجام بازرسی‌ها در ایران پرداخته است.

به گزارش اطلاع با ما ، در صحبت‌های اخیر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (گروسی) به موضوع اجازه دادن به بازرسان آژانس برای انجام بازرسی‌ها در ایران پرداخته است. در حالی که آژانس همواره تاکید داشته است که ایران تعهدات خود را برابر قوانین بین‌المللی انجام می‌دهد، گروسی نگرانی خود را درباره عدم دسترسی کافی بازرسان آژانس به تسهیلات هسته‌ای ایران بیان کرده است.

براساس توافق هسته‌ای جامع (برجام) که در سال 2015 بین ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) به امضا رسید، ایران تعهداتی را به عهده گرفت تا برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده و به بازرسی‌های آژانس اجازه دهد. با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال 2016، آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. این اقدامات، تاثیر مستقیمی بر تعهدات ایران و همچنین همکاری با آژانس در زمینه بازرسی‌ها داشت.

گروسی در صحبت‌های خود ابراز نگرانی کرده است که بازرسان آژانس به مقدار کافی به تسهیلات هسته‌ای ایران دسترسی ندارند و این موضوع ممکن است منجر به افتقار اطلاعات و عدم قابلیت تأیید تعهدات ایران شود. او درخواست کرده است که ایران همکاری بیشتری با آژانس داشته باشد و به بازرسان اجازه دسترسی به تسهیلات هسته‌ای ایران را بدهد.

grossi 060622

در پاسخ به این ادعاها، مقامات ایران تأکید کرده‌اند که کشورشان به تعهدات خود در قالب برجام پایبند است و همواره همکاری لازم را با آژانس انجام داده‌اند. ایران نیز نگرانی خود را از عدم عملکرد دیگر طرف‌ها در برجام بیان کرده است و تأکید دارد که تحریم‌های اعمال شده علیه کشورشان باعث مشکلات جدی در عملکرد برجام و همچنین همکاری با آژانس شده است.

صحبت‌های اخیر گروسی و نگرانی‌های وی درباره بازرسی‌های آژانس در ایران نشان می‌دهد که همچنان مسائل مربوط به برجام و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان یک موضوع حساس در روابط بین المللی مطرح است. این موضوع نشان می‌دهد که همچنان نیاز به تلاش‌های بیشتری برای حفظ و اجرای صحیح تعهدات بین‌المللی و تسهیل همکاری با آژانس وجود دارد.

برچسب ها :ایران ، گروسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.