کد خبر : 29584
تاریخ انتشار : جمعه 12 آبان 1402 - 10:23

بی‌باک: فدراسیون تکواندو نیاز به تغییرات دارد

بی‌باک: فدراسیون تکواندو نیاز به تغییرات دارد
سرمربی پیشین تیم ملی تکواندو می‌گوید این فدراسیون نیاز به تغییرات دارد. او همچنین گفت که برای ورزشکاران ایران در خارج از کشور فرش قرمز پهن نشده است.

به گزارش اطلاع با ما به نقل از تسنیم، مهدی بی‌باک، در خصوص شرایطش بعد از مهاجرت به آمریکا اظهار داشت: حدود 4 سالی است که بنا به دلایلی مهاجرت کردم و در حال حاضر یک باشگاه خصوصی دارم و در آن مشغول به فعالیت و آموزش بازیکنان زیر 15 سال هستم.

پیگیر تمام مسابقات تیم ملی تکواندو هستم

وی در خصوص اینکه همچنان تکواندو روز دنیا را پیگیری می‌کند، گفت: همیشه و هر روز در حال پیگیری تکواندو هستم. تیم ملی ایران و تمام مسابقاتی که برگزار می‌شود را پیگیری می‌کنم تا با تکواندو روز دنیا آشنا باشم. همیشه مسابقات را به صورت آنلاین و ضبط شده نگاه می‌کنم. به خصوص پیگیر مسابقات تیم ملی هستم و تمام بچه‌ها را رصد می‌کنم. از تکواندو جدا نیستم و این رشته به نوعی با من عجین است و خودم هم بخواهم امکان جدایی از آن را ندارم.

سرمربی پیشین تیم ملی گفت: در حال حاضر شرایط سنی تکواندو به گونه‌ای شده که اگر دقت نکنید، فکر می‌کنید در حال تماشای مسابقات نوجوانان هستید. بیشتر قهرمانان و ملی‌پوشان مدال‌‌آور کشورهای مختلف زیر 20-21 سال هستند. به این موضوع خیلی فکر کردم و به نظرم یکی از دلایل این اتفاق شاید به خاطر تغییر قوانین است که حضور در مسابقات را نیازمند آمادگی و سرعت بالایی می‌کند و ورزشکاران باید توانایی بدنی بالا و ریسک پذیری داشته و از انعطاف خوبی برخوردار باشند.

بی‌باک تصریح کرد: همین مسائل باعث شده تمام تیم‌های دنیا جوان شوند و بیشتر نفرات سکونشین جهانی و گرندپری زیر 20 سال باشند. موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد تکواندو دنیا متحول شده است. تیم ملی تکواندو ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. جوانان ما با شایستگی از میادین انتخابی و قهرمانی کشور گذر و به نوعی خود را ثابت کردند.

رقابت‌های تکواندو گرندپری در سال 2023: تحلیل رقابت‌ها و چالش‌های پیش رو

وی در خصوص دلیل عدم نتیجه‌گیری تکواندو ایران در سالیان اخیر گفت: خیلی از عوامل دست به دست هم می‌دهد که یک تیم بهترین نتیجه را کسب کند و یک تیم نتیجه نگیرد. مسابقات جهانی مکزیک را از نزدیک دیدم و بعد از آن مسابقات جهانی آذربایجان، بازی‌های آسیایی و گرندپری‌ها را پیگیری کردم. در اردوها نبودم و از تمرینات خبر ندارم، اما معلوم است که دست بچه‌های ما خالی نیست، با این حال یکسری اشتباهات بچه‌گانه در عین پختگی دیدم.

دارنده اولین مدال طلای تکواندو ایران در مسابقات جام جهانی عنوان کرد: نمی‌شود گفت بچه‌ها ما کم تجربه بودند؛ چرا که تقریباً اکثر آنها در یک سال و نیم گذشته در کوران رویدادهای مختلف حضور داشتند. به بازیکنی می‌توان کم تجربه گفت که اولین یا دومین مسابقه‌اش باشد. وقتی بازیکنی میدان جهانی می‌بیند دیگر نمی‌توان به آن کم تجربه گفت. از طرفی خیلی از قهرمانان مانند میرهاشم حسینی، آرمین هادی‌پور، فرزان عاشورزاده و ابوالفضل یعقوبی در اولین حضور در مسابقات جهانی به مدال رسیدند و خود را ثابت کردند.

بازیکنان ما استرس زیادی داشتند

بی‌باک یادآور شد: اگر واقع‌بین باشیم بازیکنان ما استرس زیادی داشتند، اما نمی‌دانم این استرس از چه جایی به آنها وارد می‌شود. شاید به خاطر فشار و توقع بیش از اندازه باشد و به دلیل اینکه در اردو نبودم به صورت دقیق نمی‌توانم نظر بدهم. یکی از عوامل شکست‌های ما می‌تواند فشار روحی و روانی باشد که در ثانیه آخر بازی‌ها را واگذار می‌کنیم. در این دو سال اخیر بچه‌های ما در تمامی بازی‌هایی که باختند، از لحاظ تکنیکی و تاکتیکی از حریف خود ضعیف‌تر نبودند.

وی در خصوص عقب افتادگی تکواندو ایران از دنیا گفت: این موضوع را به غیر از یکی، دو وزن تأیید نمی‌کنم. مثال می‌زنم و امیدوارم به کسی برنخورد. یکی از مشکلات مهدی حاجی‌موسایی این است که فقط تک‌پا مبارزه می‌کند. درست است که همه قهرمانان دنیا از یک پای خود بیشتر استفاده می‌کنند، اما این استفاده بیشتر تنها در حد 20،30 درصد است، در حالی که حاجی‌موسایی 98 درصد از پای راست استفاده می‌کند. این بازیکن اگر با توانمندی در چند مسابقه طلا بگیرد نیز از سوی رقبا آنالیز خواهد شد.

دارنده مدال نقره جهان ادامه داد: از طرفی بچه‌های ما در زمانی که به مشکل می‌خوردند کمتر می‌توانستند بازی را تغییر دهند. فرزان عاشورزاده در مسابقات جهانی 2015 در فاصله 25 ثانیه به پایان مبارزه 11 بر 5 از حریف خود عقب بود، اما آنقدر توانمندی داشت که توانست نتیجه مسابقه را تغییر دهد. در برخی از بازی‌ها حتی بازیکن ما با وجود اختلاف زیاد نتیجه را واگذار کردند. بازیکن ما 12 امتیاز بالا بود، اما 5 اخطاره می‌شود و حریفش به مدال طلای گرندپری رسید.

تغییر سیستم بازی برای بچه‌ها سخت است

وی در خصوص اینکه این موضوع به کوچینگ ارتباط نداشت، گفت: یک عامل نیست و یکی از موارد می‌تواند کوچینگ باشد. شما باید در لحظه قرار بگیرد تا بتوانید مشکل را پیدا کنید. اصلاً نمی‌خواهم بگویم مشکل کوچینگ و بازیکن است و باید در شرایط ببینید. بهترین نفری که می‌تواند جواب بدهد بازیکن، کوچینگ و کسی مثل هادی ساعی به عنوان قهرمان المپیک است. بچه‌ها بد بازی نمی‌کردند و دست و پا بسته نبودند، اما تغییر سیستم بازی برای آنها سخت بود. یکی از مهمترین مشکلات عدم برنامه‌ در ضد حملات بود. بچه‌های ما خیلی رو به تو بودند که می‌تواند فاکتور خوبی باشد، اما در زمان حمله، ضد حمله زدن را کمتر دیدم و یکی از مشکلات اساسی این بود.

بی‌باک در خصوص اینکه مشکل تکواندو با تغییر مربی حل خواهد شد، گفت: فکر نمی‌کنم و اگر قرار بود حل شود باید تا به حال شده بود. از طرفی تمام دنیا کار می‌کنند. زمانی تکواندو ایران، کره‌جنوبی، چین تایپه، فرانسه و ایتالیا صاحب سبک بودند، اما در حال حاضر تمام کشورها دنیا حرف برای گفتن یا تک چهره دارند. در 15 سال گذشته خیلی کم بازیکن خوب از اردن دیده بودیم، اما بعد از المپیک ریو ابوغاش مدال طلا گرفت، در این چند سال واقعاً تیم خوبی دارد. کشورها سرمایه‌گذاری می‌کنند و عوامل مختلفی نیز در موفقیت آنها نقش دارد. یکی از مهمترین عوامل که کمتر رصد کردیم بحث عدم ساخت مربی بوده است. چه در زمان پولادگر و چه در زمان ساعی، ما بازیکن ساختیم، اما مربی نساختیم.

استفاده از مربیان امتحان پس داده کار درستی نیست

وی ادامه داد: در حال حاضر 5 مربی که شرایط سرمربیگری تیم ملی را داشته باشند را نداریم. وقتی یک مربی امتحان خود را پس داده است، دیگر نمی‌توانیم از آن مربی بعد یک سال استفاده کنیم. کار درستی نیست که برای چند بار از مربی که امتحان خود را پس داده استفاده کنیم. با وجود این همه قهرمان جهان، المپیک و گرندپری ما مربی پرورش ندادیم. باید یک نفر بزرگتر که تجربه المپیک، جهانی و بازی‌های آسیایی را دارد، انتخاب و در کنار آن قهرمانان بازنشسته که از نظر فنی پتانسیل خوبی دارند را بیاوریم تا بتوانند در کنار هم کار کنند. پست سرمربیگری باعث شده هیچ وقت مربیان ما با هم کار نکنند و به تعامل نرسند. هیچ کسی قبول ندارد این از آن بالاتر یا پایین‌تر است.

سرمربی پیشین تیم ملی در خصوص اینکه نیاز نیست مربیان ما دانش خود را به روز و از تجربه دنیا استفاده کنند، گفت: چرا که نه؛ نمی‌شود به خاطر اینکه ما 2 بار قهرمان جهان شدیم بگوییم هیچ وقت نباید از علم دنیا استفاده کنیم و خودمان صاحب علم هستیم. همان طور که دلایل موفقیت ایران زمانی برای دنیا مهم بود و از ما سؤال می‌کردند، حالا ما هم باید از تجربه دنیا استفاده کنیم. اسم نمی‌برم، اما همان مربی که یک زمانی از ما در خصوص نحوه ضربه زدن سؤال می‌کرد، حالا بهترین مربی دنیا شده و قوی‌ترین تیم دختران دنیا را هدایت می‌کند. مهمترین مسئله‌ای که می‌تواند باعث پیشرف ما شود، به روز رسانی مربیان است و اینکه بپذیریم در هر سَری یک ایده و عقلی است و از همه این ایده‌ها درست استفاده کنیم. باید اتاق فکری تشکیل دهیم و ببینیم شاید کسانی دیگر نیز درست می‌گویند، اما اصلی‌ترین مشکل ما این است که مربیان ما نمی‌توانند با هم کار کنند و این فقط مختص ورزش نیست.

پست سرمربیگری در حال نابود کردن تکواندو است

دارنده سه مدال طلای مسابقات جام جهانی در پاسخ به این پرسش که قطع همکاری با مقانلو در این مقطع درست بود، گفت: در شرایط ایران و تیم ملی نبودم، اما در مسابقات بچه‌ها خوب بودند. باید شرایط مقانلو را نیز ببینیم که چقدر استرس و فشار روحی و روانی به او وارد شده است. تیمی مثل ایران نیازمند 4 مربی کارکشته است. پست سرمربیگری در حال نابود کردن تکواندو ایران است

برچسب ها :بی‌باک ، تکواندو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.