کد خبر : 22295
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 9:14

استاد مهرجویی هویت سینما ایران بودند

استاد مهرجویی هویت سینما ایران بودند
مرگ داریوش مهرجویی شوک عجیبی به سینمای ایران داد که با واکنش تلخ و دردناک اهالی هنر همراه شد.

به گزارش اطلاع با ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، داریوش مهرجویی متولد ۱۷ آذر ۱۳۱۸ یکی از فیلمسازان برجسته و چهره‌های اصلی سینمای ایران بود که سر انجام در ۲۲ مهر ۱۴۰۲ به همراه همسرش وحیده محمدی فر در ویلای شخصی اش به قتل رسید.

مهر جویی با ساخت فیلم سینمایی گاو نگاه غربی را به سمت سینمای ایران جلب شود و از آثارش می‌توان به فیلم‌های آقای هالو (۱۳۴۹)، پستچی (۱۳۵۱)، دایره مینا (۱۳۵۳)، اجاره نشین‌ها (۱۳۶۶)، سارا (۱۳۷۱)، نارنجی پوش (۱۳۸۸)، لامینور (۱۳۹۸)، اشباح (۱۳۹۲)، مهمان مامان (۱۳۸۲)، سنتوری (۱۳۸۶) اشاره کرد.

مرگ داریوش مهرجویی شوک عجیبی به سینمای ایران داد که با واکنش تلخ و دردناک اهالی هنر همراه شد،گفتگویی با دو تهیه کننده داشتیم که در ادامه می خوانید:

استاد مهرجویی هویت سینما ایران بودند

مهدی فرجی تهیه کننده تلویزیون درباره داریوش مهرجویی گفت: استاد مهرجویی هویت سینما ایران بودند و از همان ابتدا از فیلم گاو ایشان که ما دیدیم و شیفته سینمای مهرجویی شدیم.

وی ادامه داد: کار‌های بعدی سارا، مهمان مامان، اجاره نشین‌ها و. واقعا در همه کار‌ها هویت ملی و ایرانی را بسیار خوب و درخشان می‌بینید.
فرجی عنوان کرد:سینمای مهرجویی سینمای ملی بود، بسیار افسوس میخورم که این اتفاق افتاده است و هنر ایران فرهنگ ایران این شخصیت بزرگ را از دست داد، آرزو میکنم روحشون شاد و متعالی باشد.

خاطره تواضع، فروتنی آقای مهرجویی هیچ وقت از ذهن من نمی رود

احمد زالی تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: فکر می‌کنم اصلی‌ترین آدم سینما را از دست دادیم، کسی که مبدع سینمای موج نو ایران بود. همزمان که سینمای موج نو در فرانسه راه افتاد که بدنه آن را سه نفر اعلام کردند یکی آقای فریدون هویدا بود همچنین فرانسوا رولاند تروفو حضور داشتند و یک کارگردان دیگر.

وی ادامه داد: همزمان در همان سال در ایران اولین فیلم موج نو ساخته شد و باعث شد سیطره گنج قانونی سینمای ایران شکسته شود و سینمای فلسفی، اندیشه محور شکل بگیرد فیلم «گاو» آقای مهرجویی بود.

زالی عنوان کرد:فیلم «قیصر» هم یک پای این موج نو بود، اما آن در تحولات اجتماعی و فیلم «گاو» در تحولات فلسفی، روانکاوانه، جامعه شناختی بود.

این تهیه کننده به ذکر خاطره‌ای از استاد مهرجویی پرداخت و گفت:در یک جلسه نقد و بررسی که به اتفاق خود آقای مهرجویی بودیم من این موضوع سینمای موج نو را مطرح کردم، ایشان اینقدر متواضعانه از من تشکر کرد که این نگاه را دارم و بزرگداشتی برای ایشان داشتیم. خاطره این تواضع، فروتنی این شخضیت عجیب هیچ وقت از ذهن من نمیرود.

زالی اظهار کرد:آقای مهرجویی در هر ژانری استاد بودند، کمدی بهترین فیلم کمدی تاریخ سینما اجاره نشین‌ها با فاصله است، در سینمای فلسفی گاو سرجای خود فیلم هامون در سینمای عرفانی فیلم پری در سینمای جامعه شناختی فیلم لیلا و… است.

من با رفتن‌ها مشکلی ندارم و می‌گویم هر کسی در این عالم یک نقشی دارد، اما نوع رفتن ایشان همه ما را آتش زد.

برچسب ها :سینما ، مهرجویی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.