کد خبر : 170037
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 دی 1403 - 22:40

چالش سوخت در مرزهای ایران و ترکیه؛ اقدام متقابل و مشکلات کامیون‌های ترانزیتی

چالش سوخت در مرزهای ایران و ترکیه؛ اقدام متقابل و مشکلات کامیون‌های ترانزیتی
اجرای طرح «فول باک» برای کامیون‌های ترک از مرداد 1403 باعث شد ترکیه نیز در اقدامی متقابل، معافیت مالیاتی سوخت برای کامیون‌های ایرانی را لغو کند. طبق این اقدام، از کامیون‌های ایرانی هنگام ورود به ترکیه از مرزهای مشترک و حتی از مرز بلغارستان به ازای هر لیتر سوخت، 64.28 لیر مالیات دریافت می‌شود.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از تسنیم، سوخت – در پی تصمیم چند ماه پیش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از طریق شرکت ملی نفت ایران از مرداد ماه سال جاری درخصوص سوخت اجرایی شده، اعمال فول باک برای رانندگان ترک صورت گرفته است. این در حالی است که حدود دو سال پیش از اجرای این مصوبه، این امر برای کامیون‌های ایرانی اعمال می‌شده و این کامیونها به ازای هر لیتر سوخت، 55 هزار تومان پرداخت می‌کردند.

به دنبال این اقدام برای کامیون‌های ترک و اعمال مصوبه «باک پُر» برای آنها، از همان زمان طرف ترک به وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نسبت به لغو این مصوبه برای کامیون‌های ترک اقدام شود و در غیر این صورت آنها در نظر دارند عمل متقابل انجام دهند. اما در نهایت مذاکرات به نتیجه نرسید و مصوبه «فول باک» برای کامیون‌های ترک از طرف شرکت نفت در مرزهای مشترک با ترکیه اجرایی شد که بر این مبنا طرف ترک نیز عمل متقابل انجام داد و معافیت مالیاتی سوخت برای کامیون‌های ورودی ایرانی به ترکیه را لغو کرد.

حتی این مالیات برای کامیون های ایرانی ورودی از مرز بلغارستان به ترکیه نیز اعمال می شود به نحوی که آنها از باقیمانده سوخت موجود در باک کامیون های ایرانی نیز به ازای هر لیترسوخت، 64‏.28 لیر مالیات دریافت می کنند.

به دنبال این اقدام متقابل و ترافیک کامیون‌ها در مرزهای مشترک با ترکیه، طی روزهای گذشته و برای جبران هزینه‌های مازاد کامیون های ایرانی و رفع ترافیک موجود در مرز و بر اساس تصمیمات شورای تامین استان آذربایجان غربی، شرکت نفت تصمیم گرفته است تا برای کامیون‌های ایرانی به مقصد ترکیه تا 800 لیتر و به مقصد کشورهای اروپایی تا 1400 لیتر با قیمت دولتی هر لیتر 300 تومان در نظر گرفته شود و مبلغ 55000 تومان گرفته نشود اما با این حال راننده های ایرانی از این تصمیم استقبال نکردند و اعلام کردند کشور ترکیه هنگام برگشت کامیون های ایرانی از اروپا در مرز بلغارستان به سمت ترکیه کماکان مالیات سوخت را لغو نکرده است، و از همین رو هزینه‌ها همچنان بالاست.

با اجرایی شدن تصمیم جدید، در مجموع طی یک روز، تعداد 10 دستگاه کامیون از مرز پلدشت و 7 دستگاه از مرز بازرگان خارج شدند و هیچ کامیونی از مرز سرو خارج نشد و همچنان مشکل لاینحل باقیمانده است.

این در حالی است که هر دو کشور عضو کنوانسیون های بین المللی جهت تسهیل تجارت و تردد کامیون ها هستند و تفاهم نامه های متعدد چند جانبه میان دو کشور در گذشته به امضا رسیده است که پیش بینی می شود در این چارچوب و مذاکرات فشرده در سطح مقامات عالیرتبه دو کشور به زودی مشکل تردد کامیون ها در مرزهای مشترک با ترکیه رفع و به حالت عادی برگردد.

پیگیری خبرنگار تسنیم از گمرک نشان می‌دهد از مرداد ماه کمیسیون استانی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از طریق شرکت نفت یک تکلیف جدید برای کامیونهای ترانزیتی ترکیه در قالب طرح فول باک را به اجرا دراورده است.

این تکلیف بر خلاف موافقت نامه ها و تعهدنامه‌های قبلی (از جمله ایرو) اعمال شده است. در واقع با وجود هشدار گمرک و اتحادیه کامیون داران درباره تبعات اجرای طرح پرباک در مرزهای مشترک با ترکیه ( از جمله گمرک بازرگان) این طرح اجرایی شده و در ادامه شاهد اقدام متقابل طرف مقابل بودیم. این موضوع باعث شد تا درعمل متقابل معافیت مالیاتی به کامیونهای ایرانی از سوی ترکیه برداشته شود.

برچسب ها :ایران و ترکیه ، سوخت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.