کد خبر : 164038
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 آذر 1403 - 13:28

دلیل جاماندگی ایران در رقابت ترانزیتی چیست؟

دلیل جاماندگی ایران در رقابت ترانزیتی چیست؟
مرکز استیمسون در تحلیلی از غیبت ایران در رقابت جهانی بر سر کریدورها می‌نویسد: ایران در پروژه‌های بزرگی مانند طرح کمربند و جاده چین و ترانس خزر عملا نادیده گرفته شده است.

به گزارش اطلاع با ما ،دلیل جاماندگی ایران در رقابت ترانزیتی–  مرکز استیمسون در تحلیلی از غیبت ایران در رقابت جهانی بر سر کریدورها می‌نویسد: ایران در پروژه‌های بزرگی مانند طرح کمربند و جاده چین و ترانس خزر عملا نادیده گرفته شده است. استیمسون تحریم‌های پایدار و زیرساخت‌های ضعیف حمل‌ونقل را دلیل از دست دادن این جایگاه ارزیابی کرده است.

استیمسون می‌نویسد: موقعیت حساس ژئوپلیتیکی ایران در تقاطع اروپا، خاورمیانه و آسیا، ظاهرا فرصتی منحصر به فرد را برای این کشور فراهم کرده تا به عنوان قطب تجارت صادرات انرژی و سایر کالاها عمل کند.

دلیل جاماندگی ایران در رقابت ترانزیتی

اما ایران به دلیل چهار دهه انزوای جهانی، تحریم‌‌های غرب و زیرساخت‌‌های ضعیف حمل‌‌ونقل نتوانسته جایگاه خود را در رقابت‌‌های ترانزیت و کریدور منطقه‌‌ای پیدا کند.

موقعیت ضعیف ایران در دو مسیر بالقوه – مسیر حمل‌‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر یا کریدور میانی و کریدور حمل‌‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب (INSTC) نشان می‌دهد که تهران در حال جاماندن از رقباست.

کریدورهای مختلفی برای تجارت و ترانزیت کالا در سال‌های اخیر در منطقه پیشنهاد و ساخته شده است. ایران باید برای هر دو مسیر میانی و INSTC جایگاه اول را به خود اختصاص دهد، اما از همسایگان خود عقب مانده است و رقبا و حتی متحدانی مانند چین و روسیه را ملزم به جست‌وجوی مسیرهای جایگزین کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.