نباید محتوای مجموعه «آقای قاضی» فدای فرم شود
به گزارش اطلاع با ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نباید محتوای مجموعه «آقای قاضی»: شاکی و متشاکی ندارد. هرکس پایش به «شعبه ۱۲۱» دادگاه باز شده باشد، حتماً نام بهزاد خلج را شنیده است. میگویند دوست و آشنا سرش نمیشود. اگر خبط و خطایی از کسی سر زده باشد، مطمئن باشد سزایش را میبیند. هرچند تعداد کسانی که چشم دیدن او را نداشتند و میخواستند با نیرنگ و تزویر از مسیر قضاوت منحرفش کنند، کم نیستند. هرجا صحبت از بیعدالتی میشود، او به کتاب قانون ارجاع میدهد، تا بگوید در دادگاه بر اساس شواهد و مدارک و نه سلیقه تصمیمگیری میشود.
سریال «آقای قاضی» که با ۴۱ درصد مخاطب فصل دوم خود را پشتسر گذاشت و خود را برای فصل سوم آماده میکند، ساختار نمایشی دارد، که هربار مخاطب را با پروندههای واقعی و در جریان قوه قضائیه مواجه میکند؛ پروندههایی که گاهی به دلیل عدم شناخت مردم از قانون سبب میشود یک نفر دارِ و ندارش را از دست بدهد و فردِ دیگر که اتفاقاً مقصر ماجرا بود، صاحب اموال بشود، سازمان دولتی با زیر پا گذاشتن قانون، حقوق چندین هزار نفر را لگدمال کند، عدم حفاظت و ناامنی یک ساختمان منجر به فوت یک کودک بشود. مشاغل آسیبزنندهای که منجر به دستگیری و زندانی فرد بشود.
هربار که بهزاد خلج بر صندلی قضاوت تکیه میزند، با بررسی شواهد و مستندات احکام را صادره و نکات حقوقی را به زبان ساده و قابل فهم به شاکی و متشاکی توضیح میدهد، تا دفعه بعد مردم به دام نیفتند و از حقوق خود آگاه شوند. هرچند در فصل دوم یک وکیل هرازگاهی در پروندهها حضور داشت، ولی مانند فصل اول این مردم بودند که به طور مستقیم با پروندههایشان درگیر بودند. چراکه کارگردان این سریال میخواست مردم خودشان نسبت به مسائل حقوقی آگاه باشند، تا اگر با چنین مسائلی مواجه شدند بتوانند به تنهایی گلیم خود را از آب بیرون بکشند.
هرچند مجید اکبرشاهی، رئیس «مرکز سیمرغ» سیما بر این باور است که برای گسترش سریال «آقای قاضی» سعی میکنیم تولیدمان را باکیفیتتر بکنیم، اما احسان ناظم بکایی، روزنامهنگار و منتقد سینما و تلویزیون معتقد است اگر «آقای قاضی» دیده شد بخاطر پروندهها، محتوا و قصه است. قرار نیست یکهو وارد پیش تولید گسترده بشویم و دکورسازی بکنیم. بنظرم مناسب نیست آنقدر به فرم اهمیت بدهیم، که محتوا فدای آن بشود.
بنا به رصدی که سازمان صداوسیما در شبکههای اجتماعی انجام شده، ۱۵ هزار محتوای تقطیع شده در شش بستر تلگرام، اینستاگرام، ایتا، بله، روبیکا و رسانههای تصویری (یوتیوب) منتشر شده که در مجموع ۵۰۰ میلیون بازدید و مصرف را به خود اختصاص داده است. این میزان مصرف سریال «آقای قاضی ۲» را به برترین سریال رسانه ملی در سال ۱۴۰۳ تبدیل کرده است. پیش از این، مجموعه تلویزیونی «طوبی» ۴۰۰ میلیون بازدید را در زمان پخش داشته است.
باید درنظر گرفت که در آمار ارائه شده، ملاحظات ذیل در نظر گرفته شده است:
۱- صرفاً مصرف (بازدید) محتوای ویدئویی در تمامی پلتفرمها مدنظر بوده است.
۲- محتوا با رویکرد مثبت نسبت به برنامه در محاسبات آمده است.
گفتنی است آیتم ذیل بیشتر مورد اقبال افکار عمومی واقع شده است.
سکانسهای مربوط به بحث و صحبتهای آقای قاضی با آسترکی
سکانسهای مربوط به آقای قاضی و یادآوری خاطرات دخترش
احضار آقای قاضی به دادستانی به دلیل تهدید متهم
تقطیعهای مربوط به شعرخوانی آقای قاضی
پرداختن به پرونده رادوشویچ و فساد در فوتبال
کلاهبرداری با تغییر صدا با استفاده از هوش مصنوعی
رسیدگی به پرونده گل محمد و به تصویر کشیدن مشکلات اتباع افغانستان
سرقت مقالات علمی دانشجو توسط استاد دانشگاه
کلاهبرداری و سوء استفاده از اموال دولتی (پرونده بیست و دوم)
جادو جنبل زن برای همسر (پرونده سی و هشتم)
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0