کد خبر : 143937
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 13:34

ظریف: نقاط ضعف و قدرت را می‌گوییم تا سیاست‌گذار خودش انتخاب کند

ظریف: نقاط ضعف و قدرت را می‌گوییم تا سیاست‌گذار خودش انتخاب کند
«در سیاست‌نامه‌هایی که در نظر داریم، الزاما یک راهکار بررسی نمی‌شود و راهکار‌های متفاوت را بررسی می‌کنیم و نقاط ضعف و قدرت را می‌گوییم تا سیاست‌گذار خودش انتخاب کند.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از فرارو، محمدجواد ظریف در این دیدار اظهار کرد: اشتراک نظر زیادی داریم و باید از تجربیات هم در راستای وفاق ملی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهداف مشترک معاونت راهبردی ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس، موضوع کنسرسیوم اندیشکده‌ها را از مسائل قابل همکاری نزدیک دو طرف توصیف کرد و افزود: در این کنسرسیوم می‌توان شاهد همکاری موثر مرکز بررسی‌های استراتژیک و مرکز پژوهش‌های مجلس بود تا در نتیجه نظرات مشترکی به مجلس و دولت ارائه شود.

ظریف ادامه داد: در سیاست‌نامه‌هایی که در نظر داریم، الزاما یک راهکار بررسی نمی‌شود و راهکارهای متفاوت را بررسی می‌کنیم و نقاط ضعف و قدرت را می‌گوییم تا سیاست‌گذار خودش انتخاب کند.

معاون راهبردی رئیس‌جمهوری تأکید کرد: در واقع این تنوع راهکار می‌تواند توافق بیشتری در ارائه بسته پیشنهادی دولت و مجلس ایجاد کند که در راستای سیاست «وفاق ملی» دولت چهاردهم هم هست و از مسیر سیاست‌های مسئله‌محور بهتر محقق می‌شود.

ظریف به موضوع اندیشکده‌های استانی نیز اشاره کرد و گفت: رییس جمهور از ما خواسته‌اند تا برای استان‌ها برنامه‌ریزی خاص داشته باشیم تا آن‌ها بتوانند به صورت مستقل کار را به پیش ببرند، زیرا ما نیاز داریم استان‌ها را فعال نگاه داریم و نیروهای استانی احساس فراموش‌شدن نداشته باشند.

وی تصریح کرد: نباید الزاما اندیشکده‌ها در تهران فعال باشند و در این زمینه هم میان معاونت راهبردی و مرکز پژوهش‌های مجلس اشتراک نظر وجود دارد، ضمن اینکه این نوع هماهنگی کمک می‌کند تا از تجربیات همدیگر استفاده کنیم.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار، تعامل و هم‌افزایی میان مراکز پژوهشکده‌ای را از سیاست‌های مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد و افزود: کنسرسیوم پژوهش که شامل مراکز پژوهشی قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی می‌شود، یکی از مصادیق این هم‌افزایی به شمار می‌رود؛ که هم می‌تواند در موضوعات مشترک کشور بیانیه‌های سیاستی مشترک صادر کند و به اشتراک نظر میان سران قوا کمک کند و هم اعتمادسازی میان مردم را افزایش دهد.

وی در ادامه رویداد ملی اندیشکده‌ها را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه با حفظ استقلال اندیشکده‌ها باید از ظرفیت‌شان در جهت شناسایی و حل مسائل عمومی استفاده کرد، گفت: سعی کردیم در کنار اندیشکده‌ها و به‌عنوان یک چتر حمایتی عمل کنیم و در این راستا جلسات منظمی با اندیکشده‌ها برگزار و دغدغه‌های آن‌ها را بررسی کردیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به طرح اندیشکده‌های حکمرانی استانی اشاره و اظهارکرد: برای این کار یک شبکه اجتماعی گسترده با مشارکت دانشگاه‌ها در سراسر کشور ایجاد کردیم که تاکنون ۲۲ استان را پوشش داده است.

نگاهداری با بیان اینکه سی‌ام مهرماه همایش «برنامه هفتم پیشرفت؛ میثاق ملی» با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌شود، افزود: برداشت‌های متفاوت در پیش‌برد برنامه هفتم میان دولت و مجلس می‌تواند برای برنامه هفتم چالش‌برانگیز باشد و این نشست با هدف رفع ابهامات میان دولت و مجلس و ایجاد توافق بیشتر و در صورت نیاز اصلاح برنامه هفتم برگزار می‌شود.

در دیدار معاون راهبردی ریاست جمهوری و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که در محل معاونت راهبردی برگزار شد، دو طرف ضمن بیان دیدگاه‌های خود در خصوص وضعیت اندیشکده‌ها در کشور بر حمایت از کنسرسیوم پژوهشی متشکل از چند مرکز پژوهشی اصلی با هدف ارائه مشورت مشترک و سودمند به سران قوا تاکید کردند.

همچنین حمایت از اندیشکده‌های استانی، توجه به طرح‌های نوآورانه در این حوزه و تدوین هرچه سریع‌تر آیین‌نامه ساماندهی اندیشکده‌ها از جمله نکاتی بود که در این دیدار مورد توجه دو طرف قرار گرفت.

برچسب ها :ریاست جمهوری ، ظریف

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.