کد خبر : 143817
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 10:19

راه‌اندازی شبکه فارسی زبان TRT توسط ترکیه؛ ابزاری برای تشدید تنش‌های منطقه‌ای با ایران

راه‌اندازی شبکه فارسی زبان TRT توسط ترکیه؛ ابزاری برای تشدید تنش‌های منطقه‌ای با ایران
زاهد سوباجی، مدیر کل رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، تی‌آرتی، در مراسم افتتاحیه دانشگاه بورسا اولوداغ، ایران را هدف قرار داده و گفت:شبکه تی ار تی فارسی زبان را در پایان این سال راه اندازی خواهیم کرد. باید ایران را اذیت کنیم، ما باید ایران را ناراحت کنیم!

به گزارش اطلاع با ما راه‌اندازی شبکه فارسی زبان TRT- زاهد سوباجی، مدیر کل رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، تی‌آرتی، در مراسم افتتاحیه دانشگاه بورسا اولوداغ، ایران را هدف قرار داده و گفت:شبکه تی ار تی فارسی زبان را در پایان این سال راه اندازی خواهیم کرد. باید ایران را اذیت کنیم، ما باید ایران را ناراحت کنیم!

اظهارات مدیر کل رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، زاهد سوباجی، در مورد راه‌اندازی شبکه‌ای فارسی زبان با هدف “اذیت کردن” ایران، می‌تواند از چند جنبه مورد بررسی قرار گیرد:

1. زمینه سیاسی و منطقه‌ای:

این اظهارات در چارچوب رقابت‌ها و تنش‌های منطقه‌ای بین ایران و ترکیه قابل تحلیل است. هر دو کشور به‌عنوان قدرت‌های منطقه‌ای دارای اهداف ژئوپلیتیکی متفاوتی هستند که گاه منجر به تضاد منافع می‌شود. به نظر می‌رسد که ترکیه قصد دارد با راه‌اندازی این شبکه رسانه‌ای، تأثیری مستقیم بر افکار عمومی در ایران بگذارد.

2. استفاده از رسانه به عنوان ابزار نفوذ:

رسانه‌های دولتی همواره یکی از ابزارهای مهم دولت‌ها برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی و خارجی بوده‌اند. راه‌اندازی یک شبکه فارسی زبان از سوی ترکیه، نشان‌دهنده تمایل این کشور برای افزایش نفوذ در ایران و کشورهای فارسی‌زبان است. هدف از این اقدام ممکن است تبلیغ ایدئولوژی ترکیه، افزایش محبوبیت این کشور در میان جوامع فارسی‌زبان، و حتی مقابله با رسانه‌های مشابه ایرانی باشد.

3. واکنش احتمالی ایران:

این اظهارات می‌تواند واکنش تند ایران را در پی داشته باشد. راه‌اندازی شبکه‌ای با هدف «اذیت کردن» ایران، ممکن است به تشدید تنش‌های موجود میان دو کشور منجر شود. ایران احتمالاً با اقدامات رسانه‌ای و دیپلماتیک به این اقدام ترکیه واکنش نشان خواهد داد.

راه‌اندازی شبکه فارسی زبان TRT
4. تأثیر بر روابط دوجانبه:

روابط ترکیه و ایران همواره ترکیبی از همکاری و رقابت بوده است. هرچند در زمینه‌هایی مانند تجارت و مسائل اقتصادی همکاری‌هایی بین دو کشور وجود دارد، اما در موضوعات سیاسی و منطقه‌ای گاه شاهد رقابت و حتی تنش بوده‌ایم. این اظهارات ممکن است روابط را بیش از پیش پیچیده کند.

 

نتیجه‌گیری:

اقدام ترکیه در راه‌اندازی شبکه فارسی زبان با هدف «اذیت کردن» ایران، نشان‌دهنده یک رویکرد تهاجمی در جنگ رسانه‌ای است. این موضوع احتمالاً به تشدید تنش‌های سیاسی میان دو کشور منجر خواهد شد.

برچسب ها :ایران ، ترکیه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.