کد خبر : 143798
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 9:56

سفر مهم عراقچی به قاهره

ماموریت مهم عراقچی به قاهره

ماموریت مهم عراقچی به قاهره
مصری‌ها که طبق معمول خودشان را دست بالا می‌گیرند، معمولاً تحلیل‌هایی ارائه می‌کنند که چندان با واقعیت همراه و هم‌خوان نیست.

به گزارش اطلاع با ما ماموریت مهم عراقچی به قاهره – مصری‌ها که طبق معمول خودشان را دست بالا می‌گیرند، معمولاً تحلیل‌هایی ارائه می‌کنند که چندان با واقعیت همراه و هم‌خوان نیست. به عنوان مثال «عبدالله الاشعل» معاون سابق وزیر خارجه مصر به العربی الجدید گفت: با توجه به اهمیت نقش قاهره در منطقه و روابطش با آمریکا و اسرائیل به ویژه در پرونده آتش‌بس غزه، ایران اهمیت زیادی برای مصر قائل است. با توجه به روابط مصر و اسرائیل، قاهره به دنبال ایفای نقشی در کاهش شدت تنش بین ایران و اسرائیل است. روابط دیپلماتیک ایران و مصر طی مرحله آتی از سرگیری می‌شود و در سایه تحولات کنونی منطقه، این امر در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد.

اینکه الاشعل جایگاه مصر را به دلیل روابطش با امریکا و رژیم صهیونیستی «خوب» توصیف کرده، اصلا با منطق ایران در مورد جایگاه کشورها که به ذات قدرت و اقتدار داخلی بر می‌گردد همراه نیست. ایران به شدت منتقد رفتارهای مصر و بخش سیاسی این کشور است. با این حال، روابطی که دو طرف در بخش نظامی و اطلاعاتی در طول یک سال گذشته داشته‌اند، به نوعی شاهد یک رابطه دوگانه‌ای میان تهران و قاهره باشیم. ژنرال‌ها و افسران جوان مصری به شدت از رفتارها و موضع‌گیری‌های ضعیف و مفلوکانه دولت السیسی انتقاد کرده و از اینکه در این برهه حساس و مهم این کشور شاهد قتل عام فلسطینی‌ها بوده و کاری نمی‌کند، بر آن‌ها خرده می‌گیرند.

در حالی که الاشعل بر این باور است که «سفر پیش بینی شده عراقچی به قاهره در راستای اهمیت بالای تماس‌ها و سفرهای دیپلماتیک ایران قبل از هرگونه پاسخ احتمالی اسرائیل است. اگر پاسخ اسرائیل بزرگتر از حد انتظار باشد ما با یک جنگ منطقه‌ای و چه بسا جهانی روبرو خواهیم شد.» اما حقیقت آن است که محتوای سفر عراقچی با آنچه که این دیپلمات سابق مصری می‌گوید زمین تا آسمان متفاوت بوده و ایران بابت ماجراجویی احتمالی رژیم صهیونیستی نگرانی ندارد و مصر هم در جایگاهی نیست که بتواند در این زمینه کاری کند. مصری‌ها نمی‌توانند بند شلوار خودشان را نگه دارند اینکه انتظار داشته باشیم بخواهد در این سطح دست به اقدام و ورود بزنند اصلا با عقل جور در نمی‌آید.

حقیقت آن است که برخی موارد مهم در روابط دوجانبه و همچنین مسائل افریقا، سودان، سومالی و یمن در دستور کار اصلی این سفر قرار دارد. ایران به خوبی می‌داند که مصر استقلال سیاسی کاملی ندارد و یک کشور وابسته در همه حوزه‌های سیاسی، نظامی و حتی امنیتی است و کارکرد خارجی چندانی نداشته و ندارد. مصری‌ها حتی نتوانستند از حق و حقوق خود در معاهده کمپ دیوید پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و محور فلادلفیا دفاع کرده و مانع از اشغال خط مرزی خود با غزه شوند، اینکه دیپلمات‌های مصری فکر می‌کنند که آن‌ها می‌توانند ترتیب دهنده یک آتش‌بس یا یک رویداد دیگر باشند بیش از حد خوش‌بینانه بوده و نشان می‌دهد که آن‌ها هنوز در توهمات چند دهه پیش زندگی می‌کنند.

هر چند ایران تلاش می‌کند تا مصر را به جایگاه پیشین خود در منطقه بازگردانده و موقعیت مناسبی به مصر بدهد اما با توجه به عمق بدبختی و فلاکت اقتصادی و سیاسی مصر، این مساله کمی سخت است. سفر عراقچی به قاهره را می‌توان در تداوم سفر او به عربستان و قطر ارزیابی کرد، سفری که اساس و بنیان آن توضیح شرایط منطقه و آینده‌ای که منطقه به آن دچار خواهد شد، است. آنچه که وزیر امور خارجه در سفر به دوحه به مقامات قطری به صراحت گفت باعث برآشفته شدن آن‌ها شد، این مساله نشان می‌دهد که توصیه‌های کلی ایران به مقامات قطری باعث شده تا آن‌ها دچار نوعی ترس و دلهره شوند، اینکه این مساله در مورد مصری‌ها هم صدق خواهد کرد، یک نکته دیگر است.

ماموریت عراقچی، توضیح این نکته مهم و اساسی به طرف مصری است که این کشور نمی‌تواند در قضایای منطقه بی‌طرف باشد؛ یا باید به صراحت در سمت امریکا و رژیم صهیونیستی بایستد یا به جایگاه تاریخی خود در منطقه بازگشته و هویت پیشین خود به عنوان پرچمدار مبارزه با اشغالگری صهیونیستی – غربی در منطقه را بپذیرد؛ همان توصیه‌ای که به سران آل سعود و آل ثانی شد. منطقه در حال یک دگرگونی شدید و همه جانبه بوده و به صورت مشخص صهیونیست‌ها و غربی‌ها در این کشمکش پیروز نخواهند شد، اما بی‌طرفی هر کشوری هم می‌تواند موقعیت آن را در ترتیبات آینده منطقه‌ای، مشخص کند. این موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که مصری‌ها کنترل کانال سوئز و صحرای سینا را هم در دست دارند.

ایران از مصر نه می‌خواهد واسطه شود، نه می‌خواهد پیامی ببرد و نه از آن‌ها درخواست آتش‌بس و صلح را دارد؛ مصری‌ها چه بخواهند چه نخواهند بخشی از نبرد آینده هستند. در این نبرد، هیچ ناو یا کشتی غربی‌ها نباید از کانال سوئز عبور کند و مصر باید با قدرت بر این آبراهه حکمرانی کرده و مانع از جابجایی میان دریای سرخ و دریای مدیترانه شود. اگر مصری‌ها نتوانند این ماموریت مهم و تاریخی را انجام دهند، محور مقاومت خود آن را انجام داده و با هدف قرار دادن چند کشتی در این آبراهه، عملا آن را می‌بندند. موضوع بعد هم بستن تنگه تیران است. ارتش یمن آماده است تا این ماموریت مهم را هم انجام دهد. بنابراین آنچه که قرار است در سفر وزیر امور خارجه طرف مصری انجام دهد، در این حوزه‌ها است نه موضوعات دیگر…

برچسب ها :عراقچی ، قاهره

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.