کد خبر : 143167
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 14:26

تهران چگونه از جنگ با تل آویو پیروز بیرون می آید؟

تهران چگونه از جنگ با تل آویو پیروز بیرون می آید؟
ایران پس از حمله موشکی به سه پایگاه نظامی اسرائیل، به‌جای اتخاذ لحن آرام و ملایم به اسرائیل هشدار داد.

به گزارش اطلاع با ما  جنگ با تل آویو- ایران پس از حمله موشکی به سه پایگاه نظامی اسرائیل، به‌جای اتخاذ لحن آرام و ملایم به اسرائیل هشدار داد. رهبر عالی ایران جمعه گذشته برای نخستین بار طی پنج سال اخیر به‌عنوان خطیب نماز جمعه در حالی که سلاح در دست داشت، پیام مستقیمی درباره تداوم جنگ علیه اسرائیل ارسال کرد و با کلمات صریح عربی اعلام نمود: «این حمله حداقل مجازات برای دولت عبری است». برای پیش‌بینی روزهای حساس پیش رو، ضروری است ذهنیت و دیدگاه ایرانیان در مواجهه با اسرائیل تجزیه و تحلیل شود.

 نگاه ایران به اسرائیل

مهم‌ترین محورهای تعیین کننده جهت‌گیری سیاست‌خارجی ایران در مقابل اسرائیل شامل موارد زیر است: ۱.تغییر نگاه به اسرائیل از هم‌پیمان در دوره پهلوی به دشمن همیشگی پس از انقلاب اسلامی. ۲.تبدیل گسل‌های شیعه-سنی و عرب-فارس در منطقه به اختلاف مسلمانان و دیگران (هیچ «دیگری» بهتر از اسرائیل در خاورمیانه وجود ندارد.) ۳.مخالفت با هرگونه طرح صلح با اسرائیل از موضع ایدئولوژی و عمل‌گرایی و حمایت قاطع از همه گروه‌های مقاومت. ۴.اصل مقاومت موثر به‌معنای پاسخی که منجر به جنگ همه‌جانبه نشود و در عین حال بازدارندگی را تضمین کند.

 روندهای ایران در تعامل با تحولات جنگ منطقه‌ای

مجموعه پاسخ‌های متقابل ایران و اسرائیل، درکی از دست‌آوردها و خسارت‌ها برای تهران ایجاد نموده است که بر مبنای آن باید مقابل گام‌های آتی تل‌آویو در منطقه بایستد. از این رو، ایران دو رویکرد اصلی برای مقابله با حملات احتمالی اسرائیل دارد:

 رویارویی مستقیم

ذهنیت عمل‌گرایانه ایران همواره در پی دستیابی به حداکثر منافع است. ایران در صورت انتخاب رویارویی مستقیم، به‌دنبال تقویت محور شرق شامل چین و روسیه در برابر آمریکا و متحدانش خواهد بود. این نوع مواجهه با اسرائیل می‌تواند منجر به تقویت تصویر ایران به‌عنوان مدافع کشورهای اسلامی در منطقه شود. علاوه‌ بر این از مهم‌ترین دستاوردهای ایران در حمله مستقیم منحرف نمودن افکار عمومی خود از وضعیت نابسامان اقتصادی داخلی خواهد بود.

انتقام از طریق شبکه متحدان

استراتژی نظامی ایران بر مبنای مفهوم «دفاع آفندی» استوار است که مستلزم مقابله با دشمنان در خارج از مرزهای خود به‌منظور جلوگیری از نفوذ تهدیدات به داخل خاک کشور می‌باشد. در این راستا، تهران به جناح‌های محور مقاومت متکی است تا حملات مستقیم به ایران را مهار کرده و آتش جنگ را از جبهه‌های متعدد به سمت اسرائیل گشوده نگه دارد.

ایران با بهره‌گیری از نیروهای نیابتی در جنگ علیه اسرائیل، به اهداف متعددی دست می‌یابد که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود روابط با کشورهای غربی برای لغو تحریم‌ها، به دلیل عدم ورود به جنگ مستقیم با اسرائیل و اثبات حسن نیت خود در تعامل با دولت جدید آمریکا اشاره نمود. علاوه بر این، گسترش دامنه جنگ اسرائیل علیه کشورهای عربی، خشم این ملت‌ها از اسرائیل را نیز در پی خواهد داشت که به‌نفع ایران تمام خواهد شد.

 سناریوهای آتی رفتار تهران

اگر ایران تصمیم به رویارویی مستقیم بگیرد، باید از تأسیسات هسته‌ای و نفتی خود در برابر حملات اسرائیل محافظت کند. هرچند این به معنای امنیت پایگاه‌های نظامی-موشکی و دفاتر سپاه قدس و دانشمندان هسته‌ای نیست. ایران برای تأمین امنیت تأسیسات خود در برابر خرابکاری‌های موساد، نیازمند حمایت نظامی و اطلاعاتی هم‌پیمانان خود نظیر چین و روسیه است؛ موضوعی که می‌تواند به آغاز جنگ جهانی و رویارویی بلوک شرق و غرب منجر شود.

اما در صورتی که ایران تصمیم بگیرد که در پاسخ به حملات احتمالی اسرائیل از متحدان خود در محور مقاومت کمک بگیرد، ضروری است حمایت‌های مادی و معنوی خود از تمامی گروه‌های مقاومت در منطقه را به‌صورت جدی‌تر انجام دهد.

این موضوع آزمونی برای تاب‌آوری ایران و متحدانش در مقابل توانمندی‌های نظامی آمریکا، اسرائیل و کشورهای غربی است، که نتیجه قطعی آن فارغ از زمان مشخص است مگر این‌که توانمندی‌های چین و روسیه مستقیما وارد این معادله شوند.

برچسب ها :تل آویو ، تهران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.