کد خبر : 142588
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1403 - 16:00

سالگرد جنگ غزه؛ پیامدهای اقتصادی برای اسرائیل و کشورهای عربی

سالگرد جنگ غزه؛ پیامدهای اقتصادی برای اسرائیل و کشورهای عربی
عملیات طوفان الاقصی تنها یک اقدام گذرا نبود، بلکه پیامدهای گسترده‌ی آن در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی قابل مشاهده است.

به گزارش اطلاع با ما سالگرد جنگ غزه: عملیات طوفان الاقصی تنها یک اقدام گذرا نبود، بلکه پیامدهای گسترده‌ی آن در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی قابل مشاهده است. نگرانی‌های جدی درباره آثار منفی ناشی از تداوم کشتار جمعی اسرائیل علیه مردم غزه وجود دارد که به طور عمده بر اقتصاد منطقه و اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد. مهم‌ترین جلوه تأثیرات منفی اقتصادی تجاوز اسرائیل به غزه، بر اقتصاد کشورهای همسایه و همچنین اختلال در ترافیک بین‌المللی کشتی‌رانی در دریای سرخ؛ جایی که تقریباً 20 درصد از تجارت جهانی نفت و 12 درصد از تجارت بین‌المللی از طریق آن صورت می‌گیرد قابل مشاهده است.

 تأثیرات طوفان الاقصی بر اقتصاد اسرائیل

از آغاز عملیات طوفان الاقصی، تأثیرات منفی جدی و مستقیمی بر اقتصاد اسرائیل مشاهده شده است به گونه‌ای که ارزش پول آن کاهش یافته و بازار سهام نیز به دلیل خروج بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی دچار افت شده است. برآوردها نشان می‌دهد که ارزش پول اسرائیل علی‌رغم تزریق بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز توسط بانک مرکزی، به میزان ۵ درصد کاهش یافته است. و همچنین ذخایر ارزی آن نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

بازار سهام اسرائیل: برآوردها از زیان‌های وارده ناشی از عملیات طوفان الاقصی بر بازار سهام اسرائیل بین ۹ تا ۲۰ درصد متغیر بوده است و بخش بانکی بیشترین آسیب را از خروج سرمایه‌گذاران خارجی متحمل گردید. مطالعه‌ای که توسط موسسه مطالعات عربی انجام شده، ضرر و زیان بازار سهام اسرائیل در پی جنگ با غزه را حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

هزینه‌های جنگ: بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات اسرائیلی هزینه‌های جنگ در سال گذشته را معادل ۶۶ میلیارد دلار(معادل ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی) تخمین زده‌اند. هزینه‌های نظامی سال گذشته نیز ۲۵.۹ میلیارد دلار بوده و میزان کسری بودجه به ۸.۳ درصد رسیده است. این شرایط منجر به افزایش وابستگی به وام‌ها برای تأمین مالی کسری بودجه گردید و مجموع وام‌های اسرائیل در طول سال گذشته به حدود ۵۳ میلیارد دلار رسید.

 تأثیر عملیات طوفان الاقصی بر اقتصاد جهانی

منطقه خاورمیانه به عنوان یکی از کانون‌های حیاتی تأمین انرژی، ۲۵ درصد از نفت و ۱۴ درصد از گاز مورد نیاز جهان را تأمین می‌کند. با توجه به تهدیدات انصارالله علیه کشتی‌های اسرائیلی در تنگه باب المندب، گزارش‌ها حاکی از آن است که ۷۰ درصد از تجارت بین‌المللی که از این تنگه عبور می‌کند، مسیر خود را تغییر داده‌اند که منجر به افزایش هزینه‌های ترانزیت و قیمت کالاها و به تبع آن افزایش تورم در سطح جهانی شده است.

سالگرد جنگ غزه

اهمیت استراتژیک این منطقه، در کنار احتمال بروز یک جنگ همه‌جانبه ناشی از اقدامات اسرائیل، تهدیدی جدی برای بخش نفت و گاز به شمار می‌آید. همچنین باید در نظر داشت احتمال ورود ایران و عراق به‌عنوان دو تولیدکننده بزرگ نفت به این جنگ نیز احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها را تشدید می‌نماید.

سالگرد جنگ غزه

صندوق بین‌المللی پول به بررسی وضعیت اقتصادی همسایگان اسرائیل، شامل مصر، اردن و لبنان پرداخته است:

لبنان: جنگ علیه مردم غزه تأثیرات منفی قابل توجهی بر بخش گردشگری لبنان داشته است، به گونه‌ای که نسبت به زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر کمتر به این کشور سفر کرده‌اند و ده خط هوایی پروازهای خود به این کشور را متوقف نموده‌اند که درآمدهای فرودگاه بیروت را به‌شدت کاهش داده است. تجاوز اسرائیل به لبنان آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ها، کشاورزی و تجارت در مناطق جنوبی وارد کرده و منجر به آوارگی بیش از ۱ میلیون نفر در این کشور شده است.

اردن: بخش گردشگری اردن با کاهش ۷.۹ درصدی معادل بیش از ۲۰۰ هزار گردشگر در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به دوره مشابه سال گذشته مواجه شده است. علاوه بر این، افزایش هزینه‌های ترانزیت بین‌المللی موجب تشدید تورم در اردن گردیده است.

مصر: درآمدهای ناشی از حق ترانزیت از کانال سوئز با کاهش ۶ میلیارد دلاری مواجه شده که نشان‌دهنده تأثیرات منفی جنگ بر اقتصاد این کشور است.

برچسب ها :جنگ ، غزه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.