کد خبر : 141997
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مهر 1403 - 22:15

انتخابات آمریکا در میان بحران‌های ژئوپلیتیک جهانی

انتخابات آمریکا در میان بحران‌های ژئوپلیتیک جهانی
بحران‌های ژئوپلیتیک در مناطق مختلف جهان فی‌نفسه اثری چندان بر تصمیم‌ رأی‌دهندگان آمریکایی ندارند؛ اما هنگامی که به نحوی به مسائل داخلی آمریکا یا اقلیت‌های خاص پیوند بخورند اثرات آنها چندبرابر خواهد شد.

به گزارش اطلاع با ما ،  آمریکا: بحران‌های ژئوپلیتیک در مناطق مختلف جهان فی‌نفسه اثری چندان بر تصمیم‌ رأی‌دهندگان آمریکایی ندارند؛ اما هنگامی که به نحوی به مسائل داخلی آمریکا یا اقلیت‌های خاص پیوند بخورند اثرات آنها چندبرابر خواهد شد.

منازعه فعلی در غرب آسیا، از سه جهت می‌تواند انتخابات آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد. نخست بحران انسانی در غزه و حساسیت این موضوع برای مسلمانان برخی از ایالت‌های چرخشی (همچون میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا) است که پیشتر در یادداشتی به طور مفصل به آن پرداخته شد. اقلیت مسلمان می‌تواند با رأی‌ندادن خود به هریس یا حتی رأی به رقبا –جیل استاین یا دونالد ترامپ- منجر به شکست دموکرات‌ها شود. در آخرین نظرسنجی  صورت گرفته، استاین، نامزد حزب سبز توانسته است در آریزونا، میشیگان و ویسکانسین نسبت به هریس آرای بیشتری از مسلمانان را جذب کند.

دوم، بحران فعلی در باب‌المندب است که منجر به کاهش ترافیک کشتی‌های تجاری در کانال سوئر و دریای سرخ شده است و می‌تواند برای بایدن دردسر اقتصادی ایجاد کند. طبق آماری که شرکت کشتیرانی دانمارکی مارسک در شهریور امسال ارائه کرد، حملات یمنی‌ها در باب‌المندب منجر به کاهش ۶۶ درصدی عبور کشتی‌ها از کانال سوئز شده است. آمار خرداد امسال  نشان می‌داد که میزان عبور کشتی از این کانال از ۲۳۹۶ به ۱۱۱۱ سقوط کرده است.

چنین کاهشی می‌تواند از طریق افزایش هزینه حمل‌ونقل (به دلیل حرکت از طریق دماغه امید نیک به جای سوئز) و افزایش قیمت نفت بر روی تورم در آمریکا اثر بگذارد. از آنجاکه اقتصاد مهم‌ترین دغدغه آمریکاییان است، این موضوع می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد. با این حال دولت آمریکا تاکنون توانسته است از طریق ابزارهای خود اثرات آن را مهار کند. طبق گزارش تحقیقی ارائه‌شده به کنگره آمریکا در مارس ۲۰۲۴، اگر نزاع فعلی به جنگ فراگیر در منطقه منجر نشود، اثرات آن محدود باقی خواهد ماند.

از جهت سوم، وقوع جنگ فراگیر، می‌تواند پای نیروهای نظامی آمریکا را به جنگ باز کند. شاید بحران‌های خارجی و جنگ‌ها اثر کمی بر تصمیم ‌رأی‌دهندگان داشته باشند؛ اما طبیعتاً آمریکایی‌ها در اینکه کشورشان با کشور دیگری وارد جنگ شود بسیار حساس هستند. در صورتی که بایدن نتواند جلوی جنگ را بگیرد و آمریکا نیز مستقیماً وارد جنگ با ایران و محور مقاومت شود، پیش‌بینی می‌شود که نظر رأی‌دهندگان – مخصوصاً مستقل‌ها- نسبت به هریس به طور جدی تغییر کند.

بحران ژئوپلیتیک در شرق اروپا نیز می‌تواند بر انتخابات اثر بگذارد. پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، افزایش نگرانی‌های ژئوپلیتیک مردم آمریکا ، تأثیر خود را بر افزایش تورم تا نرخ ۹.۱٪ در ۲۰۲۲ نشان داد. در این میان نباید افزایش قیمت جهانی نفت را در این بازه فراموش کرد. با این حال بایدن توانست در دوره خود، تورم را مهار کند. همچنین او اجازه نداد که تنش میان ناتو و روسیه به سطوح خطرناک برسد و به رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه منجر شود.

از سوی دیگر، جنگ اوکراین برای آمریکایی‌های لهستانی‌تبارکه در ایالت‌های چرخشی میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا هستند اهمیت دارد. آنها حامی اوکراین در جنگ با روسیه هستند و ترامپ باید بتواند آنها را همراه خود کند. هرچند به دلیل انسجام کمتر نسبت به اقلیتی مثل مسلمانان، اهمیت آنها کمتر است.

بنابراین در حالی‌که ریسک‌های ژيوپلیتیک دیگر مانند افزایش تنش در روابط چین و آمریکا غیرفعال مانده است به‌ غیر از بحران انسانی در غزه و اهمیت آن برای مسلمانان، بحران‌های ژئوپلیتیک فعلی نتوانسته‌اند تأثیر چندانی بر انتخابات آمریکا بگذارند؛ چراکه با توجه به اهمیت کم مسائل روابط بین‌المللی برای رأی‌دهندگان آمریکایی این بحران‌ها منجر به اثرات داخلی ملموس نشده است. این امر تا حدی ناشی از این بوده است که باید مهمترین هدف خود در سال پایانی دوره‌اش را جلوگیری از خروج این بحران‌ها از کنترل تعیین کرد. با توجه به تحولات اخیر در منطقه در صورتی که دولت بایدن در مدت زمان باقی‌مانده تا انتخابات نتواند این مسیر را ادامه دهد، دموکرات‌ها در انتخابات ضرر بزرگی را متحمل خواهند شد.

برچسب ها :آمریکا ، انتخابات

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.