کد خبر : 140540
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مهر 1403 - 21:50

آینده حزب‌الله و نتیجه رویارویی با اسرائیل چه می‌شود؟

آینده حزب‌الله و نتیجه رویارویی با اسرائیل چه می‌شود؟
ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان، حسن نصرالله، به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ این حزب تلقی می‌شود که تأثیرات عمیقی بر مسیر آینده آن، عواقب مواجهه با اسرائیل و روابط با ایران و محور شیعی خواهد گذاشت.

به گزارش اطلاع با ما ، ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان، حسن نصرالله، به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ این حزب تلقی می‌شود که تأثیرات عمیقی بر مسیر آینده آن، عواقب مواجهه با اسرائیل و روابط با ایران و محور شیعی خواهد گذاشت. این اقدام، به‌عنوان بارزترین دستاورد ارتش رژیم صهیونیستی در این نبرد شناخته می‌شود. اگر اسرائیل بتواند توانایی‌های حزب‌الله را محدود و تضعیف کند به‌گونه‌ای که دیگر تهدیدی واقعی برای شمال اسرائیل محسوب نشود، آنگاه تاکتیک هدف‌گیری متمرکز به پیروزی راهبردی تبدیل خواهد شد.

هرچند ایران و محور مقاومت، از جمله حزب‌الله، قادر بودند به عملیات اسرائیل که به عمق تهران نیز رسیده بود، با روش‌های متنوعی پاسخ دهند؛ اما تردید و پاسخ‌های ضعیف آنان این فرصت را به تل‌آویو داد تا به حداکثر اهداف خود ضربه بزند و پیش از آنکه جمهوری اسلامی و سایر اعضای محور مقاومت تصمیم مناسبی در خصوص نوع و شدت واکنش خود اتخاذ کنند، حزب‌الله را با تهدیدی وجودی روبه‌رو کرده است.

 آیا حزب‌الله دچار هرج‌ومرج خواهد شد؟

احتمال سقوط این حزب به دلیل فقدان رهبری و برچیدن پیوندهایش، با توجه به حضور سیاسی و کنترل آن بر شبکه‌های رفاه اجتماعی و ساختار سازمانی که بیش از چهل سال عمر دارد، بسیار اندک است. ساختار حزب‌الله نشان داده است که وابسته به رهبران نیست و به عنوان یک نهاد بسیار سازمان‌یافته و منظم عمل می‌کند. این سازمان دارای مکانیسم‌های داخلی قوی است که به آن اجازه می‌دهد در برابر تغییرات و تحولات فرماندهان فرو نپاشد. بنابراین، علی‌رغم اینکه فقدان رهبر سازمان فاجعه‌ای بزرگ محسوب می‌شود، اما لزوماً تهدیدی برای ساختار وجودی آن نخواهد بود.

 اهداف اسرائیل از حمله به لبنان

اسرائیل با توجه به تردیدهای موجود در حزب‌الله و ایران نسبت به واکنش به اقدامات تل‌آویو، تصمیم به اتخاذ رویکرد جدیدی گرفت. این رویکرد به‌منظور خاتمه دادن به جنگ فرسایشی و اعمال فشار نظامی شدید بر حزب‌الله طراحی شده است.

 گزینه‌ها و چالش‌های حزب‌الله

عملیات اسرائیل علیه حزب‌الله و خویشتن‌داری این گروه در برابر واکنش‌های شدید، موجب شده است که در افکار عمومی چنین القا شود که حزب‌الله دیگر قادر به دفاع از اعضای خود و ایجاد بازدارندگی مؤثر در برابر اسرائیل نیست. اما ترور سید حسن نصرالله می‌تواند این حزب را به انتقام‌جویی و انجام حملات گسترده علیه اسرائیل وادار کند و به احتمال زیاد از موشک‌های بالستیک پیشرفته‌تر و با برد بیشتر خود، به همراه راکت‌ها و موشک‌هایی با محموله‌های سنگین‌تر مواد منفجره استفاده خواهد کرد. احتمال می‌رود این حملات با هدف ناکارآمد کردن سامانه پدافند هوایی اسرائیل و ایجاد تلفات جانی سنگین در واکنش به ترور نصرالله انجام می ‌شود.

 واکنش ایران

به نظر می‌رسد عدم تمایل ایران به پاسخگویی فوری به اسرائیل ناشی از استراتژی ژئوپلیتیک وسیع‌تر آن باشد. ایران در حال حاضر مشغول تلاش‌های دیپلماتیک با غرب، به ویژه در خصوص برنامه هسته‌ای خود است و مداخله نظامی مستقیم در لبنان می‌تواند این تلاش‌ها را مختل کند. ایران تمایل دارد نقش پشتیبان و هماهنگ‌کننده حملات ضد اسرائیل را ایفا کند تا اینکه مستقیماً وارد عمل شود. با ادامه روند ترور اعضای حزب‌الله، انتظار می‌رود حمایت ایران از این جبهه افزایش یابد و دیگر نیروهای محور مقاومت را برای ضربه زدن به اسرائیل بسیج کند.

 پیامدها و سناریوهای احتمالی

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که تهدیدهای وجودی کنونی که سران حزب‌الله با آن مواجه هستند، می‌تواند انگیزه‌ای سیاسی و استراتژیک برای مشارکت مستقیم ایران در عملیات علیه اسرائیل ایجاد کند تا موقعیت این کشور در منطقه را تثبیت نماید.

سناریوهای محتمل برای رویارویی با اسرائیل شامل موارد زیر است:

افزایش فشار نظامی اسرائیل بر حزب‌الله که ممکن است به عملیات زمینی منجر شود.
موفقیت حزب‌الله در مدیریت تغییر رهبری و افزایش ناامنی داخلی در اسرائیل
سوق دادن ایران به سمت ورود رزمندگان محور مقاومت از سوریه به داخل لبنان.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.