کد خبر : 138636
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مهر 1403 - 17:07

فشار تولید برق، روی گاز

فشار تولید برق، روی گاز
محمدحسین احمدی؛ کارشناس انرژی : در حال حاضر کشور با کسری تولید برق مواجه است و باید ظرفیت تولید برق خود را افزایش دهد. در طول سه دهه اخیر ظرفیت تولید برق ایران سالانه به میزان متوسط ۲۴۰۰ مگاوات رشد کرده ‌و سبد تولید برق کشور به حدود ۸۵ درصد گاز طبیعی، به عنوان منبع اولیه انرژی وابسته شده است.

به گزارش اطلاع با ما فشار تولید برق، روی گاز-محمدحسین احمدی؛ کارشناس انرژی : در حال حاضر کشور با کسری تولید برق مواجه است و باید ظرفیت تولید برق خود را افزایش دهد. در طول سه دهه اخیر ظرفیت تولید برق ایران سالانه به میزان متوسط ۲۴۰۰ مگاوات رشد کرده ‌و سبد تولید برق کشور به حدود ۸۵ درصد گاز طبیعی، به عنوان منبع اولیه انرژی وابسته شده است. از سال ۹۵ به بعد سالانه بیش از ۶۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بخش نیروگاهی مصرف شده که در سال ۱۴۰۲ این مقدار به بیش از ۷۶ میلیارد مترمکعب رسیده است.

تنوع بخشیدن به سبد انرژی ایران از طریق توسعه انرژی‌های غیر فسیلی همچون تجدیدپذیر امری ضروری است. لذا برای رفع ناترازی گاز، افزایش امنیت انرژی کشور و در راستای توسعه بهتر زنجیره ارزش نفت و گاز، یکی از راهکارها توسعه نیروگاه‌های خورشیدی است.

ایران با قرارگیری بین عرض‌های جغرافیایی ۲۵ تا ۴۰ درجه شمالی در یکی از مناطق کره زمین با تابش مناسب خورشید قرار گرفته است. میزان شدت تابش خورشید در ایران به‌طور متوسط از میانگین جهانی بالاتر است و بیش از ۲۸۰ روز آفتابی در بیش ۹۰ درصد کشور ایران ثبت شده است.

با وجود ضرورت‌های توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور اما در حال حاضر مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی متمرکز متصل به شبکه (ظرفیت بیش از ۱۰۰ کیلووات) حدود ۵۴۰ مگاوات است. این میزان حدود ۰.۵ درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور است.

برچسب ها :برق ، گاز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.