کد خبر : 136963
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 10:48

نگرشی اقتصادی بر وقایع لبنان

نگرشی اقتصادی بر وقایع لبنان
یکی از درس‌های بزرگی که وقایع این روزهای لبنان برای دولت‌ها و ارتش های دنیا دارد، استقلال در علم و تکنولوژی، و خودکفایی اقتصادی است.

به گزارش اطلاع با ما  نگرشی اقتصادی بر وقایع لبنانیکی از درس‌های بزرگی که وقایع این روزهای لبنان برای دولت‌ها و ارتش های دنیا دارد، استقلال در علم و تکنولوژی، و خودکفایی اقتصادی است. چنانچه تجهیزات ارتباطی در لبنان از شرکت های داخلی آن کشور و با توسعه علم و دانش در دانشگاه‌ها و بنگاه های آنجا تولید می شد، به احتمال بسیار زیاد، تلفات جانی و مالی کمتری را شاهد بودیم.

وقایع این روزهای منطقه نشان می‌دهد که جنگ‌های پیش‌ِرو در لبه تکنولوژی دنیا انجام می‌پذیرند و کشوری که در علم سرمایه‌گذاری نکرده و تجهیزاتش را در فرایند تولید داخلی بومی‌سازی ننموده، محکوم به تحمل ضربات سهمگین است ولو بهترین ابزار نظامی را وارد کرده باشد. به عبارتی استقلال سیاسی اقتصادی زیربنای توسعه و ایجاد امنیت است که در جهان امروز اهمیتی دوچندان یافته.

گوشه‌ی دیگری از ماجرا را باید از منظر دیدگاهی نگریست که با تاکید بر واژه “مزیت”، معتقدند نباید در تولید هر کالا و تکنولوژی ورود کرد. اینها با تمرکز بر “صرفه اقتصادی”، دولت‌های کمتر توسعه یافته را از سرمایه گذاری در کالاهایی که در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارند (مثل تکنولوژی نیمه هادی و هوش مصنوعی)، منع می‌کنند و سعی دارند تا حکمرانی اقتصادی آنها را صرفا به سمت واردات آن کالاها سوق دهند.

نگاهی عمیق‌تر نشان می‌داد که تاکید رهبر انقلاب بر مسئله علم، و بخصوص در این اواخر اشاره ایشان به تلاش برای فتح مرزهای #هوش_مصنوعی، تا چه اندازه حکیمانه و مدبرانه می‌باشد. مخصوصا که بخش زیادی از ترورهای رژیم بر پایه هوش مصنوعی بنا شده است.

در خصوص ایران اگرچه از حیث بومی‌سازی تجهیزات نظامی، ارتباطی و راداری در سطح بسیار بالایی قرار داریم اما حفره ها و کاستی های فنی نیز وجود دارد که اصلاح آنها از هم‌ اکنون باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

برچسب ها :اقتصاد ، لبنان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.