کد خبر : 136789
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 21:30

مهم‌ترین سؤال در مورد حمله پیجرها؛ چرا اکنون رخ داد؟

مهم‌ترین سؤال در مورد حمله پیجرها؛ چرا اکنون رخ داد؟
در یک حمله هماهنگ در سرتاسر لبنان در روز سه‌شنبه، صدها پیجر مورد استفاده اعضای حزب‌الله منفجر شد. باوجود اینکه تاکنون کسی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است؛ اما می‎‌توان گفت که مقصر اصلی این واقعه اسرائیل بوده است. این حمله باعث کشته‌شدن بیش از ده نفر و زخمی‌شدن هزاران نفر شد.

به گزارش اطلاع با ما ، در یک حمله هماهنگ در سرتاسر لبنان در روز سه‌شنبه، صدها پیجر مورد استفاده اعضای حزب‌الله منفجر شد. باوجود اینکه تاکنون کسی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است؛ اما می‎‌توان گفت که مقصر اصلی این واقعه اسرائیل بوده است. این حمله باعث کشته‌شدن بیش از ده نفر و زخمی‌شدن هزاران نفر شد.

زمان‌بندی این حمله چه علت خاصی می‌تواند داشته باشد؟ می‌توان سه سناریو و علت را برای انجام چنین عملیاتی درنظر گرفت. ۱. انفجار گسترده پیجرها می‌تواند پیش‌درآمدی بر حمله همه‌جانبه اسرائیل به لبنان باشد. ۲. این عملیات، همچون عملیات‌های پیشین اسرائیل علیه حزب‌الله از زمان آغاز جنگ ۷ اکتبر، می‌تواند در چارچوب جنگ سایه‌ها فهمیده شود؛ بنابراین، اسرائیل در این زمان هدف خاصی برای حمله نداشته است. ۳. شرایط اقتضا می‌کرد که عملیات هرچه زودتر انجام شود؛ زیرا احتمال کشف عملیات و خنثی‌کردن آن وجود داشت. هنوز مشخص نیست که موساد چگونه این عملیات را انجام داده و هدف آنها به طور خاص چه بوده است؟

خط و نشان موساد

پس از این عملیات، حزب‌الله قطعاً تلاش خواهد کرد که وضعیت امنیت داخلی و شکاف‌های امنیتی درون سازمان خود را بازنگری و اصلاح کند. پیشتر هم با آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل در ۷ اکتبر، سیدحسن نصرالله اعلام کرده بود که اعضای حزب‌الله نباید از تلفن همراه استفاده کنند چراکه این دستگاه‌ها عامل نفوذ اسرائیل در حزب‌الله است. پس از آن حزب‌الله به سمت استفاده از سایر وسایل ارتباطی رفت. یکی از دلایل انتخاب پیجرها برای ارتباط با یکدیگر، این بود که گمان می‌رفت این وسایل از حملات سایبری اسرائیل در امان هستند.

به‌نظر می‌رسد عملیات پیجرها در کنار عملیات ترور اسماعیل هنیه در تهران و فواد شکر و صالح‌العاروری در بیروت از جمله اقدامات موساد برای ترمیم چهره از دست رفته خود پس از عملیات ۷ اکتبر حماس باشد. حالا حوثی‌ها در یمن، گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و سوریه و دیگر نیروهای نیابتی ایران محتاطانه‌تر گام خواهند برداشت. چرا که این عملیات می‌تواند نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر را تحت تاثیر قرار داده و توان عملیاتی آن‌ها را دچار اختلال نماید. تاثیر این عملیات بسیار فراتر از لبنان خواهد بود.

 حزب‌الله؛ بزرگ‌ترین چالش اسرائیل

با این وجود، حزب‌الله ناگزیر است به دلیل موفقیت گسترده‌ای که عملیات اسرائیل به همراه داشته، به آن پاسخ بدهد. تشدید تنش می‌تواند به وقوع جنگی همه‌جانبه در منطقه‌ منجر شود. باوجود اینکه حزب‌الله نشان داده است که قصدی برای آغاز چنین جنگی را ندارد، اما یک اشتباه محاسباتی یا تبادل آتش غلط در زدوخوردهای میان‌مرزی بین این گروه و اسرائیل می‌تواند جرقه جنگ را بزند.

اسرائیل نیز می‌داند که حزب‌الله، همچون حماس نیست و از امکانات، زرادخانه موشکی و تسلیحات بیشتر و پیشرفته‌تری برخوردار است. حزب‌الله همچنین دیگر گروهی که در جنگ ۳۳ روزه مقابله اسرائیل ایستاد نیست. با این حال اسرائیل یک فوریت در شمال خود دارد و آن هم بازگرداندن ساکنان آن به خانه‌هایشان است. اخیراً کابینۀ اسرائیل بازگرداندن این افراد را به اهداف جنگی خود اضافه کرده است و این یعنی باید مواجهۀ جدی‌تری با حزب‌الله لبنان داشته باشد.

حمله پیجرها احتمالاً پیامدهای جدی برای لبنان، درگیری بین اسرائیل و نیروهای نیابتی ایران و برای کل خاورمیانه خواهد داشت. تقریباً سه هفته پیش از سالگرد ۷ اکتبر، منطقه همچنان در لبه قیچی باقی مانده است. عناصر تندرو در همه طرف‌ها ممکن است تشدید را به نفع خود بدانند، در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک نشان داده‌اند خیلی دیر و خیلی کم به نتیجه می‌رسند.

برچسب ها :پیجر ، حمله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.