کد خبر : 136261
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 شهریور 1403 - 9:52

وفاق ملی چیست و چه نیست؟

وفاق ملی چیست و چه نیست؟
آنچه نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور با رسانه‌های داخلی و خارجی آشکار کرد، جایگزینی تعریف و ترسیم یک «ائتلاف سیاسی» است تا «وفاق ملّی».

به گزارش اطلاع با ما وفاق ملی چیست و چه نیست؟- محمد رستم‌پور: آنچه نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور با رسانه‌های داخلی و خارجی آشکار کرد، جایگزینی تعریف و ترسیم یک «ائتلاف سیاسی» است تا «وفاق ملّی».

فروکاست یا تقلیل معنا، دامنه و تعریف وفاق ملّی به ائتلاف سیاسی با این تعریف که «اختلافات گذشته را نادیده بگیریم» و «هر که بخواهد برای کشور و نظام کار کند، زمینه را فراهم کنیم» با آنچه در بیانیه راهگشایی اصلاح‌طلبان آمده؛ همخوانی دارد، اگرچه مطابق آنچه در بیان برخی چهره‌های سیاسی به تصریح رسید، مسعود پزشکیان گزینه جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری نبوده است.

بدین ترتیب، وفاق ملّی تعریف گسترده و سیال و البته پرچالشی پیدا خواهد کرد که با تعریف گفتمان تفاوت‌های آشکاری خواهد داشت. پیش از آنکه دال مرکزی و دال‌های شناور «وفاق ملّی»-در صورت وجود- تعریف شوند، می‌توان به دو رکن اساسی تعریف پدیده‌ها یعنی «مشابهت» و «غیریت» تمسک کرد.

در اولی باید پرسید وفاق ملّی با چه پدیده‌ها و تعاریف دیگری به ویژه آنانی که برای زبان و ادبیات جامعه ملموس است، تشابه دارد. دومی، غیریت‌های معنایی و نهادی است که وفاق ملّی می‌تواند برای خود تعریف کند. وفاق ملّی چه نیست و با چه کسانی و چه چیزهایی به هیچ عنوان اشتراک و ائتلاف ندارد؟

برچسب ها :رییس جمهور ، وفاق ملی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.