کد خبر : 135166
تاریخ انتشار : شنبه 24 شهریور 1403 - 9:26

مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از غیردولتی‌ها شد

مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از غیردولتی‌ها شد
رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور باعث شده که برابری آموزشی ارتقاء یابد گفت: دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبه‌های برتر کنکور بیشتر شده و داده‌های آماری این موضوع را اثبات کرده است.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از ایسنا، محسن زارعی ، با بیان اینکه محاسبه‌ای که در میانگین نمرات سه رشته شاخه نظری انجام شده نشان می‌دهد مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از مدارس غیردولتی در سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی بوده است گفت: چرایی این موضوع برمی‌گردد به تمرکز مدارس غیردولتی که باتوجه به تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور کماکان بر مهارت‌های تست‌زنی و آمادگی دانش‌آموزان برای آزمون سراسری است.

وی با بیان اینکه سال گذشته هم همین اتفاق افتاده بود افزود: آزمون‌های نهایی سال گذشته سهم ۴۰ درصدی و امسال نیز سهم ۵۰ درصدی را به خود اختصاص دادند و طراحی سوالات مبتنی بر کتاب بود نه مهارت‌های تست زنی و حفظ کردن، بنابراین یادگیری باید برای دانش‌آموزان اتفاق بیفتد.

رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه این موضوع را نمی‌توان به همه مدارس تعمیم داد ادامه داد: در بین مدارس غیردولتی، مدارسی هستند که اصول را رعایت می‌کنند و دانش‌آموزان آنان نتیجه خوبی هم گرفتند.

زارعی با بیان اینکه قطعاً به جهت تعداد دانش‌آموزان و تراکم پایین کلاس‌ها از مدارس غیردولتی انتظار می‌رفت که عملکرد بهتری داشته باشند گفت: خود موسسان نیز به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان توجه بیشتری داشته و خانواده‌ها نیز دغدغه بیشتری نسبت به این موضوع دارند اما آنچه که انتظار می‌رفت حاصل نشد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود مدارس حتماً به کتاب برگردند و اصل یادگیری را مبنا قرار دهند افزود: تاکید بر حافظه محوری و مهارت‌های تست زنی و تکنیک‌ها سر جای خود قرار دارد، اما دانش‌آموز باید برای یادگیری آماده شود تا نتیجه بهتری از عملکرد خود داشته باشد.

رییس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به این که با توجه به نمرات دانش‌آموزان آیا عدالت آموزشی در مدارس جاری شده است؟ اظهار کرد: عدالت معنای وسیعی دارد و نمی‌توان ادعا کرد عدالت همه جا برقرار است، منتها ادعایی که می‌توانیم داشته باشیم این است که تاثیر سابقه تحصیلی باعث شده که برابری آموزشی ارتقا پیدا کند و دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبه‌های برتر کنکور بیشتر شود که داده‌ها این موضوع را اثبات کرده است.

به گزارش ایسنا، زارعی پیشتر درباره آمار پیشرفت معدل استان‌ها گفته بود: استان یزد، بیشترین پیشرفت معدل را از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ داشته که ۰.۹۹ درصد نزدیک به یک بوده است. بعد از آن استان‌های سمنان، تهران و مازندران بیشترین تغییر را داشتند. خراسان رضوی، قزوین، زنجان، خوزستان بعد از این استان‌ها نزدیک به ۰‌.۷ دهم درصد و بیشتر افزایش نمره داشتند. هرمزگان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، اصفهان نیز نمرات را بعد از این استان‌ها به خوبی افزایش دادند.

برچسب ها :دانش‌آموزان ، مدارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.