کد خبر : 134259
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 شهریور 1403 - 13:36

تلاش روسیه برای بازیابی نفوذ در قفقاز از طریق کریدور زنگزور

تلاش روسیه برای بازیابی نفوذ در قفقاز از طریق کریدور زنگزور
تحلیل وضعیت روسیه در قفقاز و نقش آن در کریدور زنگزور نشان‌دهنده یک سری ملاحظات ژئوپلیتیک پیچیده است که هم به نفع مسکو و هم به چالش‌های جدید در منطقه برمی‌گردد.

به گزارش اطلاع با ما تلاش روسیه برای بازیابی نفوذ در قفقازتحلیل وضعیت روسیه در قفقاز و نقش آن در کریدور زنگزور نشان‌دهنده یک سری ملاحظات ژئوپلیتیک پیچیده است که هم به نفع مسکو و هم به چالش‌های جدید در منطقه برمی‌گردد.

1. حفظ نفوذ در قفقاز:

روسیه از زمان پایان جنگ قره‌باغ در سال 2020، تلاش کرده است نفوذ خود را در قفقاز جنوبی، به‌ویژه از طریق نیروهای حافظ صلح در مناطق مورد مناقشه، حفظ کند. با خروج نیروهای حافظ صلح از آذربایجان، روسیه از برخی ظرفیت‌های نفوذ خود در این منطقه کاسته شده، اما همچنان سعی دارد با تمرکز بر کریدور زنگزور و کنترل مسیرهای ارتباطی، نقش کلیدی خود را حفظ کند.

2. اهمیت کریدور زنگزور:

کریدور زنگزور یکی از شاهرگ‌های استراتژیک است که دسترسی روسیه به بازارهای خاورمیانه و اروپا را تسهیل می‌کند. این کریدور نه‌تنها برای آذربایجان و ارمنستان اهمیت دارد، بلکه در موازنه قدرت منطقه‌ای بین روسیه و ترکیه نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. روسیه با ایجاد دسترسی به این کریدور می‌تواند بر تجارت و ترانزیت منطقه‌ای تسلط بیشتری پیدا کند.

3. بهره‌گیری از ضعف ارمنستان:

ارمنستان در دوره اخیر دچار بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی بوده است. پس از عدم حمایت نظامی از سوی سازمان پیمان امنیت جمعی و شکست در جنگ قره‌باغ، ارمنستان به‌نوعی به دنبال تجدید رابطه با روسیه است. پوتین به‌خوبی از این فرصت برای افزایش نفوذ خود در ارمنستان استفاده می‌کند، به‌ویژه در شرایطی که ارمنستان به‌دنبال جایگزین‌های امنیتی خارج از محور روسیه بوده است، اما موفقیت چندانی نداشته است.

4. رقابت با آمریکا و ترکیه:

روسیه با بازگشت به عرصه‌های سیاست خارجی در قفقاز، در تلاش است تا نقش خود را در مقابل نفوذ آمریکا و ترکیه تثبیت کند. با حضور فعال ایالات متحده در تلاش برای برقراری صلح بین ارمنستان و آذربایجان، مسکو نگران از دست دادن هژمونی خود در این منطقه است. پوتین با تأکید بر کنترل روسیه بر کریدور زنگزور، سعی دارد بازیگری خود را به‌عنوان قدرت اصلی در قفقاز دوباره مطرح کند.

5. بازیگری در کریدورهای بین‌المللی:

روسیه در چارچوب طرح‌های بزرگ‌تر نظیر کریدور میانه، به دنبال حفظ مسیرهای ارتباطی کلیدی در قفقاز است. زنگزور به‌عنوان بخشی از این مسیر، می‌تواند نقشی حیاتی در پیوند روسیه با خاورمیانه و آسیای میانه ایفا کند. این مسیر برای روسیه به‌ویژه در دوران تحریم‌های غرب، به‌عنوان یک کانال استراتژیک برای ارتباط با بازارهای جهانی محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری:

روسیه با تمرکز بر کریدور زنگزور در پی بازیابی نفوذ خود در قفقاز است. مسکو از موقعیت ضعیف ارمنستان و تغییرات در توازن قدرت منطقه‌ای برای افزایش نقش خود استفاده می‌کند و تلاش می‌کند تا در برابر رقبای منطقه‌ای مانند ترکیه و بازیگران بین‌المللی نظیر آمریکا، همچنان به‌عنوان یک قدرت برجسته باقی بماند.

برچسب ها :اذربایجان ، روسیه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.