کد خبر : 114780
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 تیر 1403 - 11:23

کنعانی: دستگاه دیپلماسی از ظرفیت‌ها و توان خود برای کمک به رئیس‌جمهور منتخب استفاده می‌کند

کنعانی: دستگاه دیپلماسی از ظرفیت‌ها و توان خود برای کمک به رئیس‌جمهور منتخب استفاده می‌کند
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره جدیدترین موضوع‌های سیاست خارجی پاسخ داد.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از میزان، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه مردم ایران پس از گذشت ۵۰ روز از شهادت رئیس‌جمهور با حضور در انتخابات ریاست جمهوری برگ دیگری از تاریخ کشور را رقم زدند، گفت: برگزاری این انتخابات آن‌هم در دو دور طی دو هفته از سوی دولت و مشارکت مردم ایران نشان‌دهنده عمق و استقرار مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) 18 تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.وی در ابتدا فرارسیدن ماه محرم را تسلیت گفت.سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: چهلمین روز شهادت رئیس جمهور خدوم و مردمی جمهوری اسلامی ایران و شهید امیرعبداللهیان و دیگر همراهان را پشت سر گذاشتیم. یک بار دیگر به روح بلند این شهدای گرانقدر و مسیر خدمت به ملت بزرگ ایران ادای احترام کرده و به روح بلندشان درود می‌فرستیم.کنعانی افزود: بعد از گذشت حدود 50 روز از شهادت رئیس جمهور ملت ایران یک بار دیگر در تاریخ پرشکوه و افتخارآمیز خود صفحه زرین دیگری را در تاریخ 45 ساله انقلاب اسلامی رقم زد. برگزاری انتخابات مهم و باشکوه چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خوشبختانه تحت هدایت حکیمانه مقام معظم رهبری با برنامه ریزی متعهدانه و مسؤولانه دولت و با مشارکت مسؤولانه کاندیداهای ریاست جمهوری و مهمتر از همه حضور باشکوه مردم هوشیار و بصیر ایران برگزار شد.
وی گفت: برگزاری این انتخابات آن هم دو انتخابات پشت سر هم در دو هفته متوالی پس از گذشت حدودا 50 روز از شهادت رئیس جمهور توسط دولت ایران و مشارکت پرشکوه ملت نشانگر عمق استقرار و نهادینه شدن مردمسالاری دینی در ایران است. اینکه دولت در کوتاه‌ترین زمان زمینه برگزاری انتخابات آزاد و شفاف با حضور نامزدهای مختلف را برنامه ریزی و زمینه حضور باشکوه ملت را در داخل و خارج برای دادن رای و ایفای مسؤولیت خود در رقم زدن سرنوشت سیاسی کشور فراهم کند. اتفاق باشکوهی است. برگزاری این انتخابات آزاد و شفاف در این بازه زمانی کم آن هم بعد از رخداد سهمگین و تلخ یک ثبت درخشان در تاریخ تحولات مهم و ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است که هم دولت به مردمسالاری دینی متعهد و پایبند است و هم نسبت به اخذ رای شهروندان مسؤولانه عمل می‌کند.کنعانی هم به دولت برای برگزاری انتخابات و هم به ملت برای رقم زدن این صفحه پرشکوه تبریک می‌گویم و هم به آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم که موفق شدند رای اعتماد ملت بزرگ ایران هم در داخل و هم در خارج از کشور را کسب کند. برای رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت می‌کنیم و دستگاه دیپلماسی از تمام ظرفیت‌های حرفه‌ای و کارشناسی و توان درخشان خود در حوزه سیاست و روابط خارجی برای کمک به رئیس جمهور منتخب در تحقق اهداف و برنامه‌های رئیس جمهور و تحقق منافع ملی ایران همه تلاش خود را به کار خواهند بست.سخنگوی وزارت خارجه از هموطنان ایرانی در خارج از کشور برای حضورشان در انتخابات تشکر کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در حوزه همسایگان و منطقه گفت: عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان بخشی از عملکرد دولت ایران به طور قطع زیر نگاه نافذ ملت بزرگ ایران قرار دارد و در فواصل مختلف گزارش عملکرد و پیشرفت‌های دستگاه دیپلماسی را در چارچوب برنامه‌های تعریف و اعلام شده دولت سیزدهم به اطلاع ملت ایران رساندیم.وی عنوان کرد: با توجه به نگاه همسایه محوری و توجه ویژه به چندجانبه گرایی و استفاده از سازوکارهای چندجانبه دستاوردهای چشمگیر و روشنی را در 3 سال گذشته شاهد بودیم. ارتقای مناسبات با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و روابط مردم و بازسازی روابط سیاسی با برخی از کشورها در منطقه که به دلایل مختلف دچار آسیب شده بود و از سرگیری روابط با این کشورها و تقویت مناسبات ایران با دیگر کشورها در حوزه منطقه و فرامنطقه در زمینه سیاسی، اقتصادی و تجاری و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در چارچوب ارتقای ثبات و امنیت در منطقه و توجه به سازوکارهای چندجانبه و عضویت موثر ایران در سازوکارهایی نظیر شانگهای و بریکس، ظرفیت‌های مهمی است که ایران با نگاه درست به آنها در اختیار گرفت و عملا با زمینه سازی برای عضویت و مشارکت کامل به عنوان عضو کامل در این سازوکارها امکان استفاده از ظرفیت‌های نهفته در این سازوکارها را برای پیشبرد منافع ملی در اختیار خود قرار داد.
کنعانی افزود: توجه به سازوکارهای بین‌المللی و عضویت موثر در برخی از سازوکارهایی که ایجاب می‌کرد با استفاده از این ظرفیت‌ها به تقویت مناسبات چندجانبه ایران به ویژه در تامین منافع اقتصادی کشور عمل کنیم. تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رقم زدن صفحات جدید در حوزه اقتصادی و امضای موافقتنامه تجارت آزاد و تقویت مناسبات با کشورهای حوزه پیرامونی و همچنین تلاش برای ثبات در منطقه قفقاز و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با زمینه‌های ناامنی، بی ثباتی و مبارزه هدفمند با پدیده تروریسم از جمله عملکردهای دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم است که هر کدام در سرفصل خود قابل تبیین است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره پیام‌های تبریک بعد از انتخابات و تاثیر انتخابات بر تحولات منطقه اظهار داشت: برگزاری انتخابات در مقیاس ریاست جمهوری و در بازه زمانی کوتاه جزو موفقیت‌های مهم یک دولت و ملت است. این نشانگر عمق ثبات و پایداری و امنیت در جمهوری اسلامی ایران و پیوند مستحکم بین ملت، دولت و نظام است. این مولفه‌ها و عناصر از منظر کشورهای مختلف در منطقه و خارج از منطقه و از منظر ملت‌های دنیا نشانگر آن است که با کشوری در حال تعامل و همکاری هستند که از عناصر قدرت و اقتدار به اندازه کافی برخوردار است.کنعانی افزود: این انتخابات یک موفقیت بزرگ دیگر برای ملت و دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران و ارتقا دهنده نقش ایران در صحنه بین‌المللی است و قطعا کشورهای مختلف و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بعد از این برای ایران یک حساب جدید و ویژه‌ای برتر از دوره ماقبل انتخابات باز خواهند کرد. ایران در 45 سال نشان داد کشوری باثبات و مقتدر در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است.وی گفت: اطمینان داریم در دوره جدید شاهد تقویت مناسبات با کشورها و ملت و نقش آفرینی موثر ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی خواهیم بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت برای مراسم تحلیف گفت: هر برنامه ریزی برای مراسم تحلیف توسط دولت و مجلس انجام شود، وزارت خارجه قطعا مجری برنامه تنظیم شده خواهد بود و همانند ادوار گذشته با همه توان و استفاده از تجارب حرفه‌ای خود در مشارکت فعال و موثر در برگزاری مراسم تحلیف همه تلاش و ظرفیت‌های دیپلماتیک و حرفه‌ای خود را به کار خواهد گرفت. وی بیان کرد: مشورت‌ها و برنامه ریزی‌ها در حال انجام شدن است و دستگاه دیپلماسی همه تلاش خود را به کار خواهد بست.

 

برچسب ها :دیپلماسی ، کنعانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.