کد خبر : 100549
تاریخ انتشار : جمعه 4 خرداد 1403 - 10:18

سیاست ارزپاشی در صنعت خودروسازی ایران؛ ناکارآمدی و نیاز به اصلاحات اساسی

سیاست ارزپاشی در صنعت خودروسازی ایران؛ ناکارآمدی و نیاز به اصلاحات اساسی
گزارش تجارت خارجی و داده‌های مربوط به تخصیص ارز نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی در ایران از جمله بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان ارز نیمایی است. تخصیص ارز به این صنعت با هدف حل مشکلات و بهبود تولید انجام شده، اما به نظر می‌رسد که این سیاست ارزپاشی نتوانسته است مشکلات اساسی این صنعت را رفع کند.

به گزارش اطلاع با ما  گزارش تجارت خارجی و داده‌های مربوط به تخصیص ارز نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی در ایران از جمله بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان ارز نیمایی است. تخصیص ارز به این صنعت با هدف حل مشکلات و بهبود تولید انجام شده، اما به نظر می‌رسد که این سیاست ارزپاشی نتوانسته است مشکلات اساسی این صنعت را رفع کند.

تولید خودرو در ایران بخش عمده‌ای از ارز نیمایی را به خود اختصاص داده است و به‌رغم شکایات خودروسازان، بهره‌برداری از این ارز بیشتر از ارز اشخاص بوده است. با وجود افزایش قیمت محصولات مونتاژی به دلیل استفاده از ارز نیمایی، قیمت خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا، بیش از یک سال ثابت باقی مانده است. این ثابت‌نگه‌داشتن قیمت‌ها به دلیل نگرانی از تبعات اجتماعی افزایش قیمت صورت گرفته است، به‌رغم موافقت شورای رقابت.

جزئیات تخصیص ارز نشان می‌دهد که برای واردات قطعات خودرو به صورت CKD و همچنین قطعات و لوازم یدکی خودرو در مجموع بیش از ۶.۷ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته است. بخش عمده‌ای از این ارز از طریق سامانه نیما تأمین شده است. این ارقام نشان‌دهنده حجم بالای ارزی است که به صنعت خودروسازی اختصاص یافته، اما همچنان مشکلات اصلی صنعت، نظیر نیاز به اصلاح قیمت‌ها و بهبود کیفیت تولیدات، پابرجاست.

همچنین، برخی خودروسازان و قطعه‌سازان به دلیل محدودیت‌های ارزی به صادرات اقلامی خارج از حوزه خودرو روی آورده‌اند تا ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند. این رویکرد نشان‌دهنده تلاش برای یافتن راه‌های جایگزین در مواجهه با محدودیت‌های ارزی است.

به طور کلی، سیاست ارزپاشی در صنعت خودروسازی نه تنها مشکلات را حل نکرده، بلکه نشان داده که نیاز به اصلاحات ساختاری و قیمتی در این صنعت وجود دارد تا بتواند به اهداف تعیین‌شده در تنظیم بازار خودرو نزدیک‌تر شود.

ایران خودرو در دو راهی انحلال یا بقا/ نجات «خودرو» با واگذاری به سهامداران واقعی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.