گنجینه عیلامیها در تخت جمشید
به گزارش اطلاع با ما به نقل از ایسنا، گنجینه عیلامیها در تخت جمشید: میراثی که عیلامیان برای هخامنشیان به جا گذاشتهاند، قابل توجه است. هخامنشیان خود را وارثان فرهنگ آنها میدانستند. جبرئل نوکنده، باستانشناس و مدیر موزه ملی ایران میگوید: شاهان هخامنشی خود را از تبار عیلامیها (انشان و شوشان) میدانستند؛ دورهای که کمتر شناخته شده و کمتر درباره آن صحبت میشود؛ تمدنی که حدود ۲۸۰۰ سال بیوقفه در تاریخ فرهنگ ایران جایگاه دارد.
اطلاعات ما درباره تاریخ عیلام جسته و گریخته است؛ زیرا مدارک مکتوب از عیلام محدود بوده و آنچه موجود است هنوز کامل و دقیق رمزگشایی نشده است.
تمدن عیلام از ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد تا ۶۴۵ قبل از میلاد به زیست خود ادامه داد و بسیار بر اقوام همسایه و تمدنهای پس از خود، بهویژه هخامنشیها و مشخصا در دوره کوروش بزرگ و داریوش اول تأثیر گذاشت.
دو محوطه عیلامی شوش (پایتخت فرودست یا دشتی) و محوطه انشان یا تل ملیان امروزی (پایتخت کوهستانی عیلامیها) محوطههایی هستند که بیشترین مدارک را در مورد عیلامیان در اختیار گذاشتهاند. به جز شوش و انشان، اثر شاخص به جا مانده از عیلامیها، زیگورات یا معبد چغازنبیل (در استان خوزستان) است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.
از تمدن عیلام، اشیاء و آثار متعددی نیز بهجا مانده است، که ذرهای ناچیز از این میراث عیلامیان اکنون در نمایشگاهی با عنوان «عیلام: سپیدهدم تمدن ایران» در موزه تخت جمشید به نمایش درآمده است، که نخستین نمایشگاه مستقل از تمدن عیلام به شمار میآید و در آن حدود ۴۰ اثر کمتر دیدهشده در تختگاه هخامنشیها، موقت به نمایش گذاشته شده است. این آثار از موزه ملی ایران امانت گرفته شده است.
هدف از به نمایش گذاشتن این مجموعه کمنظیر نشان دادن پیشینه عیلامی هخامنشیان و پیوند شکوه دوره هخامنشی با فرهنگ غنی پیش از آن است.
از جمله آثار شاخص این نمایشگاه، «جام سیمین مرودشت» است، جامی با نقش برجسته و قلمکاری شده دو ایزدبانو. بر بدنه این جام نقرهای نقشی از الههای عیلامی با لباسی فاخر (که با نقش شرابههای آب یا آتش برگیشکل تزیین شده است) و سربند به حالت ایستاده نشان داده شده است. در طرف دیگر جام، نقش بانویی با همان لباس دیده میشود که سر بند و دستبند و گردنبندی متشکل از سه طوق به همراه دارد. بر لبه بالایی جام کتیبهای به خط عیلامی است که توسط «والتر هینتس» ترجمه شده است:
«یاری کن، الهه یاری کن، من کوری ناهی تی هستم، اهداکننده آشامیدنی نذری برای پروردگار، ای بخشنده پاداش نیک و خیر و برکت، ای الهه مقدس نازل شو، لطف و مرحمت الهیات پیوسته باید به برپادارنده معبد ارزانی شود، یاری کن تو این جام را که از سوی یک بنده برگزیده مقرب اهدا شده، برای وی روز به روز مقدس دار.»
برخی الهه ایستاده را «نروندی»، الهه پیروزی و الهه نشسته را «کوری ناهی تی» الهه اهداکننده آشامیدنی نذری میدانند.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0