کد خبر : 146958
تاریخ انتشار : شنبه 5 آبان 1403 - 13:15

نابسامانی در بازار برنج: کمبود، افزایش قیمت و تأثیرات سیاست‌های ناکارآمد بر سفره مردم

نابسامانی در بازار برنج: کمبود، افزایش قیمت و تأثیرات سیاست‌های ناکارآمد بر سفره مردم
در هفته‌های اخیر، بازار برنج در ایران با نابسامانی‌های جدی مواجه شده است که افزایش قیمت چشمگیر و کمبود عرضه به‌ویژه در استان‌های جنوبی از مهم‌ترین نشانه‌های آن به شمار می‌رود.

به گزارش اطلاع با ما ، در هفته‌های اخیر،کمبود، افزایش قیمت و تأثیرات سیاست‌های ناکارآمد بر سفره مردم: بازار برنج در ایران با نابسامانی‌های جدی مواجه شده است که افزایش قیمت چشمگیر و کمبود عرضه به‌ویژه در استان‌های جنوبی از مهم‌ترین نشانه‌های آن به شمار می‌رود. به‌ رغم گزارش‌هایی مبنی بر پر بودن انبارهای برنج، ممنوعیت‌های فصلی واردات و تأخیر در ترخیص برنج‌های وارداتی از گمرک، باعث عدم تعادل در عرضه و تقاضا شده‌اند. این عوامل، منجر به بالا رفتن بهای برنج خارجی تا ۶۰ درصد و افزایش قیمت برنج ایرانی نیز شده است.

از دیگر عوامل افزایش قیمت می‌توان به فقدان هماهنگی بین نهادهای مسئول و تحت‌تأثیر قرار گرفتن سیاست‌گذاری‌ها به علت فشارهای منطقه‌ای اشاره کرد. درواقع، عدم استقلال سیاست‌گذاری‌ها در حوزه برنج باعث شده تا نمایندگان استان‌های شمالی در تصمیم‌گیری‌ها نقش چشم‌گیری داشته باشند و ترس از استیضاح و ملاحظات سیاسی مانع اتخاذ تصمیمات به نفع عموم مردم، خصوصاً در استان‌های نیازمند به برنج وارداتی شده است.

این بحران، فشار مضاعفی بر اقشار کم‌درآمد وارد کرده و در حالی که برنج خارجی معمولاً به‌عنوان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر در سبد غذایی آن‌ها حضور دارد، افزایش قیمت آن سفره‌ی مردم را بیش از پیش تنگ کرده است. این نابسامانی به عدم برنامه‌ریزی بلندمدت، کمبود آمار دقیق تولید و مصرف و همچنین تکرار اشتباهات گذشته در مدیریت بازار بازمی‌گردد که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی مناسبی برای جلوگیری از تکرار بحران‌های پیشین صورت نگرفته است.

از طرفی، درخواست نمایندگان استان‌های جنوبی برای ترخیص سریع‌تر برنج‌های وارداتی رسوب شده در گمرکات و توصیه‌ی رئیس جمهور مبنی بر جلوگیری از آسیب به سفره‌ی مردم نشان می‌دهد که سطح بحران به حدی رسیده که نیاز به اقدامات فوری احساس می‌شود. برای پیشگیری از تکرار این نوسانات و تنش‌ها، به نظر می‌رسد تنظیم بازار، شفاف‌سازی آمارهای تولید و مصرف و تأمین برنج وارداتی به‌ویژه برای اقشار کم‌درآمد امری ضروری است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.