کد خبر : 125569
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مرداد 1403 - 10:27

کاهش ۷.۴ درصدی نرخ فقر در ایران؛ بهبود نابرابری درآمدی و کاهش فقر طبق گزارش بانک جهانی

کاهش ۷.۴ درصدی نرخ فقر در ایران؛ بهبود نابرابری درآمدی و کاهش فقر طبق گزارش بانک جهانی
گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که نرخ فقر در ایران طی سال‌های اخیر کاهش یافته و از ۲۹ درصد به ۲۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۲-۲۳ رسیده است

به گزارش اطلاع با ما  کاهش ۷.۴ درصدی نرخ فقر در ایران- گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که نرخ فقر در ایران طی سال‌های اخیر کاهش یافته و از ۲۹ درصد به ۲۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۲-۲۳ رسیده است، به طوری که ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر بالا آمده‌اند. همچنین، نابرابری درآمدی بر اساس ضریب جینی کاهش یافته و به ۰.۳۸۷۷ رسیده است. علی روحانی، معاون وزیر اقتصاد، تأکید کرده که سیاست‌های دولت سیزدهم، از جمله افزایش دستمزدها و یارانه‌های نقدی، به کاهش فقر و نابرابری کمک کرده است و پیش‌بینی می‌شود این روند مثبت در آینده نیز ادامه یابد.

این متن به تحلیل وضعیت فقر و نابرابری درآمدی در ایران، بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی و اظهارات علی روحانی، معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، پرداخته است. چند نکته کلیدی از این متن قابل استخراج است:

1. کاهش ۷.۴ درصدی نرخ فقر در ایران:

طبق گزارش بانک جهانی، نرخ فقر در ایران بر اساس معیارهای درآمدی ۳.۶۵ دلار و ۶.۸۵ دلار در روز کاهش یافته است. نرخ فقر که سه سال پیش حدود ۲۹ درصد بود، اکنون به ۲۱.۹ درصد در سال ۲۳-۲۰۲۲ رسیده است، که به معنای خروج ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر است.

2. کاهش نابرابری درآمدی:

شاخص ضریب جینی، که نشان‌دهنده نابرابری در توزیع درآمد است، کاهش یافته و به کمترین میزان در سال‌های اخیر یعنی ۰.۳۸۷۷ رسیده است. این امر نشان‌دهنده کاهش نابرابری در کشور است.

3. افزایش مصرف دهک‌های پایین:

بر اساس اظهارات روحانی، دهک‌های پایین درآمدی طی سال‌های اخیر رشد مصرف بالاتری نسبت به دهک‌های بالاتر داشته‌اند که این امر به کاهش نابرابری کمک کرده است. ترکیبی از سیاست‌های افزایش دستمزد، خوداشتغالی، و یارانه نقدی به رشد مصرف و کاهش فقر کمک کرده است.

4. چشم‌انداز کاهش بیشتر فقر:

بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که نرخ فقر در ایران طی سه سال آینده حدود ۳ واحد درصد دیگر کاهش یابد. این پیش‌بینی نشان‌دهنده روند مثبت کاهش فقر در آینده است.

5. بزرگ‌تر شدن کیک اقتصاد:

به گفته روحانی، بزرگ شدن اقتصاد کشور نیز به کاهش فاصله طبقاتی کمک کرده است.

این گزارش تأکید می‌کند که دولت سیزدهم عملکرد مثبتی در کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد داشته و چشم‌انداز مثبتی برای اقتصاد و کاهش فقر در آینده ترسیم می‌کند.

برچسب ها :ایران ، فقر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.