کد خبر : 83714
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 فروردین 1403 - 21:32

سید علیرضا آل داود

چرا رسانه‌ های اجتماعی – ارتباطی سلاح‌های جدید در جنگ‌های شناختی-ترکیبی امروز هستند؟

چرا رسانه‌ های اجتماعی – ارتباطی سلاح‌های جدید در جنگ‌های شناختی-ترکیبی امروز هستند؟
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار نوروزی با شاعران با اشاره به اینکه رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد بر عقب راندن دشمن اثر می‌گذارند، فرمودند:شعر رسانه است. امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها، چالش‌های رسانه‌ای است.

به گزارش اطلاع با ما  سید علیرضا آل داود: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار نوروزی با شاعران با اشاره به اینکه رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد بر عقب راندن دشمن اثر می‌گذارند، فرمودند:شعر رسانه است. امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها، چالش‌های رسانه‌ای است.
رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر می‌گذارند و دلها و ذهن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.هر کس رسانه قوی‌تر داشته باشد در اهدافی که دارد موفق‌تر خواهد بود.

اشاره چندباره رهبر حکیم انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر به قدرت تاثیر رسانه بر دل‌ها و ذهن‌ها نشان از اهمیت این موضوع دارد. دقیقا در جنگ شناختی – ادراکی ذهن‌ها و دل‌ها تسخیر می‌شوند و مهمترین ابزار این تسخیر در عصری که ما زندگی می کنیم فضای مجازی و رسانه‌ها هستند.

سال‌ها قبل آمریکایی‌ها در سندی محرمانه با عنوان ” How can us capture minds & heart”s Islamic world” به تسخیر دل‌ها و ذهن‌ها برای تسلط بر جهان اسلام و ایجاد یک سیمای نوین از جهان اشاره کرده بودند.

دیدار شاعران با رهبر انقلاب

در این سند 3 راهبرد اصلی برای ایجاد این سیمای نوین عنوان شده بود:
1.ایده‌های مشترک( عقاید مشترک، جهان بینی یکسان، جهت گیری مشترک)
2. جهانی کردن اقتصاد(سبک زندگی یکسان)
3. داشتن اطلاعات یکسان در آن واحد(حکمرانی شبکه ای مبتنی بر فضای سایبر و متاورس و …).

اما نکته بسیار مهمی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند قدرت بیشتر رسانه از موشک و پهپاد بود، چراکه در عصر جنگ‌های شناختی هیچ جامعه‌ای خارج از قلب‌ها و ذهن‌های مردمانش شکست نمی‌خورد، حتی با داشتن قویترین سلاح‌های جنگی! که البته این سلاح‌ها، موشک‌ها و … قدرت بازدارندگی ایجاد می کنند به شرطی که سرمایه اجتماعی آن کشور پشتیبان آن باشد و زیر بمباران اطلاعات جعلی و منفی استحاله و دچار تغییر نشده باشد!

پیشتر نیز رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع رسانه و فضای مجازی اشاره کرده بودند: ” در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.”

امروز نیز در این جنگ شناختی – رسانه‌ای تمام ما و جامعه‌ی ما هدف این حملات و بمباران شبانه روزی هستیم.

ما کسانی هستیم که کلیک‌هایشان تصمیم می‌گیرد کدام طرف برنده شود، حتی پسندیدن ها، حتی بازنشرها و …

در این جنگ مدرن باید بدانیم جامعه همگن نیست و نمی‌شود روی همه یک عملیات را اجرا کرد و این جنگ نیازمند اطلاعات دقیق است.

ما باید برای مدیریت، کنترل و مقابله با این جنگ عملیاتی را طراحی کنیم که بر ظرفیت‌های ذهنی و دلی دشمن تاثیر بگذارد و این در حالیست که فهم موضوعات نرم نیازمند زمان، صبر و تلاش بی وقفه است.

برچسب ها :رهبر ، موشک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.