کد خبر : 107251
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 - 22:38

پسا حقیقتی برای حق رأی

پسا حقیقتی برای حق رأی
«پساحقیقت» از شرایطی حکایت دارد که در آن فکت‌های عینی در مقایسه با کشش احساسات و باورهای شخصی تأثیر کمتری در شکل دادن به اذهان عمومی دارند.

به گزارش اطلاع با ما «پساحقیقت» از شرایطی حکایت دارد که در آن فکت‌های عینی در مقایسه با کشش احساسات و باورهای شخصی تأثیر کمتری در شکل دادن به اذهان عمومی دارند. این شرایط به مثابه یک تکنیک برای هدایت اذهان به سمت دلخواه در کشورهای گوناگون پیاده شده است.
برای نمونه، در قضیه برگزیت که صدها اتوبوس آمار جعلی پرداخت هفتگی ۳۵۰ میلیون یورو از طرف انگلیس به اتحادیه اروپا را تبلیغ می‌کردند، نتیجه این شد که اکثریت مردم به برگزیت رأی دادند؛ اما اکنون بعد از هفت سال شبکه ان‌تی‌وی آلمان می‌گوید: «حداکثر مردم (حدوداً ۵۴ درصد) از برگزیت پشیمان هستند» و در واقع این معضلی است که شرایط پساحقیقت برای‌شان رقم زد.
جامعه ایرانی نیز از به دام این شرایط افتادن مصون نیست. آمارها نشان می‌دهد، ۳۰۰ ماهواره در جهان، ایران را پوشش می‌دهند. این ماهواره‌ها امکان پشتیبانی ۱۸ هزار شبکه تلویزیونی را فراهم کرده‌اند. بخش عمده آنها مربوط به شبکه‌های فارسی‌زبان از جمله BBC فارسی، VOA، من و تو و فارسی‌وان است.

 

آغاز نخستین روز تبلیغاتی رادیوتلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

اختصاص بودجه‌های سنگین دولت‌ها و سرمایه‌داران خاص، به پشتیبانی از این شبکه‌ها بی‌ارتباط با محتوای این رسانه‌ها نیست؛ از این رو این سؤال همچنان از سوی این دولت‌ها بی‌پاسخ مانده است که چرا با وجود مشکلات گوناگون اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در این کشورها، اما کلان بودجه‌ها برای اجرای پروژه شبکه‌های فارسی زبان اختصاص داده می‌شود؟ به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش، ایجاد شرایط پساحقیقت در بزنگاه‌های گوناگون برای جامعه ایرانی باشد.
در واقع، انتخابات یکی از بزنگاه‌هایی است که دشمن همواره سعی داشته است با حربه‌های مختلف اذهان و احساسات اجتماعی را به سمتی هدایت کند که اعتباری برای انتخابات قائل نباشند.
برای نمونه، در انتخابات سال گذشته این مسئله در رسانه‌ها و شبکه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین پیگیری شد. از فروردین سال ۱۴۰۲ رسانه‌های غربی کلیدواژه «مشارکت زیر ۳۰ درصد» را برای انتخابات مجلس در ایران کلید زدند. از طرفی برخی عوامل داخلی نیز این خط را تقویت کردند؛ به گونه‌ای که «جعفرزاده ایمن‌آبادی»، نماینده دوره‌های نهم و دهم مجلس اظهار داشت: «مردم اصلاً نمی‌دانند سال انتخابات مجلس است» یا اینکه برخی اظهار می‌کردند اصلاحات در این انتخابات گزینه‌ای نخواهد داشت.
همه این اقدامات، مخاطب را در یک فضای پساحقیقت فرو می‌برد تا آمارها، دلایل و منطق مشارکت حداکثری او را از انجام تکلیف شهروندی‌اش باز دارد. جالب آنکه در سال گذشته بیش از ۸۰۰ نفر از اصلاح‌طلبان برای کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کردند و نیز شاهد مشارکت بالای ۴۴ درصد بودیم. در واقع حق رأی، امتیازی است که ملت‌ها در طول تاریخ برای آن جانفشانی کرده‌اند و اکنون باید از این حق اجتماعی در اعتلای سرنوشت کشور بهره برد.

برچسب ها :انتخابات ، رای

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.