کد خبر : 134788
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 شهریور 1403 - 15:49

پزشکیان در بغداد: تمرکز بر امنیت، روابط اقتصادی و همکاری‌های دوجانبه

پزشکیان در بغداد: تمرکز بر امنیت، روابط اقتصادی و همکاری‌های دوجانبه
آناتولی : مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در اولین سفر رسمی خود پس از تصدی مسئولیت وارد بغداد، پایتخت عراق، شد و مورد استقبال محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، قرار گرفت.

به گزارش اطلاع با ما پزشکیان در بغداد-  آناتولی : مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در اولین سفر رسمی خود پس از تصدی مسئولیت وارد بغداد، پایتخت عراق، شد و مورد استقبال محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، قرار گرفت. این سفر به دعوت السودانی انجام شد. پزشکیان در این سفر با مقامات ارشد عراقی دیدارهای دوجانبه‌ای خواهد داشت و قرار است دو طرف قراردادهای همکاری و اسناد امنیتی امضا کنند.

الجزیره : پزشکیان در سفر خود به عراق برنامه‌های سیاسی و اقتصادی مد نظر را در بغداد مطرح خواهد کرد، اما این سفر به گونه‌ای ممکن است تحت الشعاع دغدغه‌ها و نگرانی‌های امنیتی قرار داشته باشد چرا که تهران از وجود گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت دستگاه اطلاعات خارجی اسرائیل «موساد» علیه خود از اقلیم کردستان صحبت به میان آورده است و همچنین بر این باور است که برخی از مفاد توافقنامه امنیتی امضا شده بین دو طرف در خصوص برچیده شدن فعالیت گروه‌های مخالف کرد در اقلیم کردستان هنوز اجرایی نشده است و کنترل مرزهای مشترک نیازمند همکاری بیشتر و نزدیک‌تر است.

رویترز : پزشکیان قصد دارد از کردستان عراق بازدید کند. عراق که یکی از شرکای ایالات متحده آمریکا و ایران است، میزبان ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و همینطور دارای جناح‌های مسلح مورد حمایت ایران است که با نیروهای امنیتی آن مرتبط هستند. از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه، این کشور متحمل تشدید حملات تلافی جویانه شده است.

تایمز اسرائیل: پزشکیان قول داده است که روابط با کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهد زیرا او به دنبال کاهش انزوای بین‌المللی ایران و کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد این کشور است. روابط ایران و عراق از زمان تهاجم به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی رژیم تحت سلطه سنی دیکتاتور عراق صدام حسین، نزدیک‌تر شده است.

میدل‌ایست مانیتور: زمانی که رئیس‌جمهور پزشکیان روی کار آمد، برخی نگران این بودند که دولت وی مسائل منطقه‌ای را در اولویت قرار ندهد و عمدتاً تلاش‌های خود را برای بهبود روابط با غرب انجام دهد. این دیدار نشان می‌دهد که دولت جدید به همان اندازه متعهد به تقویت روابط ایران با مردم دولت عراق است.

نیوعرب خبرگزاری پان‌عرب مستقر در لندن: پزشکیان در این دیدار لوحی که حاوی پیام آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران بود را به سودانی تقدیم کرد. در این پیام از میزبانی دولت و ملت عراق در زیارت اربعین قدردانی شده است. پزشکیان بر تعهد ایران به تعمیق روابط دوجانبه تاکید کرد. وی پیش از این سفر اشاره کرد که چندین توافقنامه برای تقویت همکاری در بخش های مختلف از جمله انرژی، تجارت و امنیت امضا خواهد شد.

ایران به یکی از شرکای تجاری پیشرو عراق تبدیل شده است و از نفوذ سیاسی قابل توجهی در بغداد برخوردار است، جایی که متحدان عراقی آن بر پارلمان و دولت فعلی تسلط دارند. هدف اصلی این سفر گسترش روابط تجاری دو کشور بود. ایران برای صادرات خود به بازار عراق نیاز دارد، همانطور که عراق به واردات انرژی از ایران نیاز دارد.

برچسب ها :بغداد ، پزشکیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.