کد خبر : 53899
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 22:02

پاییز بارانی؛ چالش تأمین آب سدها در برابر افزایش مصرف؛ رشد ۸ درصدی حجم آب در سدها در مقایسه با سال گذشته

پاییز بارانی؛ چالش تأمین آب سدها در برابر افزایش مصرف؛ رشد ۸ درصدی حجم آب در سدها در مقایسه با سال گذشته
تحلیل وضعیت آب در فصل پاییز امسال نشان می‌دهد که بارش‌های این فصل، با وجود فراهمی زمینه‌ای برای تأمین آب سدها، هنوز نتوانسته به‌طور مطلوبی بر افزایش حجم مخازن سدها تأثیر بگذارد.

به گزارش اطلاع با ما  تحلیل وضعیت آب در فصل پاییز امسال نشان می‌دهد که بارش‌های این فصل، با وجود فراهمی زمینه‌ای برای تأمین آب سدها، هنوز نتوانسته به‌طور مطلوبی بر افزایش حجم مخازن سدها تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، افزایش مصرف آب در بخش‌های مختلف کشور، مسأله‌ای است که به تدریج به چالش تبدیل شده و باعث افزایش ۲۱ درصدی خروجی آب از سدها در دوره مشابه سال گذشته شده است.

صحبت‌های عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، درخصوص بارش‌های پائیزی نشان از این دارد که این بارش‌ها به تنهایی ملاک خوبی برای سنجش پرآبی یا کم‌آبی ندارند. اما، وضعیت فعلی سدها نشان‌دهنده ضرورت اجرای مدیریت مصرف موثر در زمینه آب است.

۶۰ درصد ظرفیت سدهای مهم کشور خالی است

آمار ارائه شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جاری تا دوم دی چهار میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب آب به سدها وارد شده و از این میزان، ۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب برای مصارف مختلف خارج شده است. این افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که افزایش خروجی آب از سدها نشانگر نیاز فوری به اجرای استراتژی‌های مدیریت آب و مصرف هوشمندانه‌تر این منابع باشد. افزایش هوشمندی در مدیریت مصرف آب و تدابیر جلوگیری از اسراف ممکن است به دنبال افزایش پایداری سیستم آبیاری و تأمین بهینه‌تر آب برای مصارف مختلف باشد. علاوه بر این، ترکیبی از تکنولوژی‌های نوین و مشارکت مردمی می‌تواند در بهبود وضعیت مدیریت آب کشور موثر باشد.

برچسب ها :آّب ، سد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.