واردات خودروهای دست دوم و چالش های آن
به گزارش اطلاع با ما واردات خودروهای دست دوم و چالش های آن- با وجود گذشت زمان نسبتاً زیادی از مصوبه واردات خودروهای دست دوم، آییننامه اجرایی آن تهیه و ابلاغ نشده و عملاً این فرآیند متوقف شده بود تا اینکه چند روز پیش این آییننامه ابلاغ و فرآیند واردات خودروهای دست دوم به جریان افتاد.
در این موضوع نکات قابل توجه بسیاری وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1- این مصوبه دو هدف عمده را دنبال میکند؛ هدف اول شکستن انحصار و ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو و در نتیجه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی در وضعیت جدید است و هدف دوم نیز تأمین بخشی از نیاز بازار به خودرو و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا با استفاده از منابع کمتر است. به نظر میرسد، این دو هدف به صورت نسبی محقق میشود؛ ولی اگر انتقال فناوری اتفاق نیفتد، نوعی وابستگی پنهان ایجاد میکند. در این مصوبه تصریح شده است خودروهای وارداتی باید از مبدأ کره جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا باشد؛ ولی تنوع شرکتها و خودروها باعث میشود که عملاً انتقال تکنولوژی و خدمات پس از فروش به ایران اتفاق نیفتد؛ ضمن اینکه الزام انتقال تکنولوژی برای واردات خودرو در این قالب برداشته شده است. بنابراین، واردات لوازم و خدمات پس از فروش در آینده از مسیرهای مبهم صورت خواهد گرفت و در آینده نوعی مصارف ارزی دائمی و همچنین وابستگی پنهان گریبانگیر کشور خواهد شد.
2- یکی از چالشهای اساسی این طرح محل تأمین ارز آن است؛ در این آییننامه در موضوع تأمین ارز به صورت ابهامآمیز اجازه واردات از محل صادرات یا ارزهای خارج از کشور داده شده است. نکته قابل توجه اینکه افراد عادی جامعه منابع ارزی خارج از کشور ندارند و لذا تأمین ارز از بازار آزاد انجام خواهد شد و این اقدام تعادل عرضه و تقاضا در بازار آزاد ارز را بالا میبرد. افزایش تقاضا به افزایش قیمت ارز منجر شده و افزایش قیمت ارز پیامدهای تورمی وسیعی را به همراه خواهد داشت.
3- اگرچه دولتمردان سیزدهم قصد دارند به هر قیمتی که شده طرحهای نیمهتمام خود را به انتها برسانند و در حد توان به وعدههای خود عمل کنند، اما از نگاهی دیگر عملیاتی شدن این آییننامه در روزهای پایانی دولت سیزدهم، سبب میشود که دولت چهاردهم در شروع کار با چالشی اساسی در این حوزه مواجه باشد و حتی نگاه خیرخواهانه دولت سیزدهم را تحتالشعاع قرار دهد.
سخن پایانی اینکه اگر واردات خودرو کارکرده با قیود زیر انجام بشود، بسیاری از نگرانیهای آن از بین میرود:
1- محدود به برخی خودروهای پر طرفدار خارجی باشد که خدمات پس از فروش آنها در دسترس ما باشد.
2- منابع ارزی مورد نیاز آن تا سقف محدود و صرفاً از منابع موجود در مرکز مبادله ارز و طلا تأمین شود.
3- واردات خودرو صرفاً از طریق شرکتهای خصوصی و تحت کنترل وزارت صمت انجام شود.
برچسب ها :خودرو ، واردات خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0