رئیس صداوسیما و برنامهای که خودش هم ندید: نقد ادعای مخاطبان ۷۲ درصدی
هدیه کفن و غیبت مخاطب: آیا صداوسیما خودش را میبیند؟
به گزارش اطلاع با ما ، هدیه کفن و غیبت مخاطب: محمد مهاجری، فعال اصولگرا، با انتقاد از ادعای ۷۲ درصدی مخاطبان صداوسیما، ماجرای برنامه جنجالی شبکه افق و اهدای کفن به مهمانان را بهعنوان نمونهای از عدم جذابیت برنامههای تلویزیونی مطرح کرد. او بیان میکند حتی پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، از برنامه مذکور بیاطلاع بوده و پس از بازخوردهای فضای مجازی به آن واکنش نشان داده است. این ماجرا، ادعای بالا بودن مخاطبان صداوسیما را زیر سؤال برده و به شکاف میان واقعیت و آمار ادعاشده اشاره دارد.
تحلیل:
انتقاد محمد مهاجری از ادعای ۷۲ درصدی مخاطبان صداوسیما، بازتابدهنده شکاف عمیق میان آمار رسمی و واقعیتهای اجتماعی است. این ادعا، در شرایطی مطرح شده که بسیاری از مردم به دلیل عدم جذابیت محتوا، از رسانههای جایگزین استفاده میکنند.
ماجرای برنامه “کفن” شبکه افق نمونهای از عدم مدیریت کیفی در تولیدات تلویزیونی است. نکته اصلی این است که حتی رئیس سازمان نیز از محتوای برنامههای شبکههای زیرمجموعه خود بیاطلاع بوده و واکنش او پس از بازتاب فضای مجازی نشاندهنده ضعف نظارت و ارتباط با نیازهای واقعی مخاطبان است.
این وضعیت سه پیامد مهم دارد:
سلب اعتماد عمومی: وقتی ادعای آماری غیرواقعی مطرح میشود و حتی خود مسئولان سازمان آن را نقض میکنند، اعتماد مردم به صحت اطلاعات رسانه ملی کاهش مییابد.
جایگزینی رسانههای نوین: نارضایتی از برنامههای تلویزیونی باعث کوچ گسترده مخاطبان به رسانههای مجازی و خارجی میشود.
ضرورت اصلاح: صداوسیما برای بازگشت به جایگاه مطلوب خود باید محتواهایی مطابق با نیازها و سلایق مردم تولید کرده و نظارت دقیقتری بر کیفیت برنامهها داشته باشد.
بهطور کلی، ماجرا نشان میدهد که صداوسیما باید بهجای اتکا به آمارهای ادعایی، در صدد تقویت محتوای خود برآمده و ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کند.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0