هادی حجازیفر و الناز شاکردوست به سینما ملت آمدند
به گزارش اطلاع با ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حجازیفر: سومین روز از چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با اعلام روزانه آمار رایگیری مردمی و طرح دیدگاههای فیلمسازان جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
نمایش آثار بخشهای اصلی و جنبی جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران در حالی در پردیس ملت ادامه یافت که با رسیدن به سومین روز، برگزاری این رویداد از نیمه عبور کرد.
روز گذشته فیلمهای کوتاه داستانی «تفنگ چخوف»، «نیجریه»، «ژیلهمو»، «بدرود پاریس»، «دوپیتو» و «گاوکش» در سالنهای یک و سه پردیس سینمایی ملت در سانس نخست ساعت ۱۳ نمایش داده شدند. این سالنها همچنین از ساعت ۱۵:۳۰ میزبان مخاطبانی بودند که به تماشای فیلمهای کوتاه داستانی «کموبیش نامرئی»، «برهوت»، «بهش میگن منمنداس»، «تنها کنار هم»، «جوجه رنگی» و «مرخ» پرداختند. همچنین سالنهای نمایشی دیگر بر اساس روزهای دیگر با توجه به باکسهای برنامه ریزی شده اکران فیلم داشتند.
نشستهای نقد و بررسی آثار مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز در سانس های ۱۵ و ۱۷ ویژه بررسی آثار مستند و ۱۹ و ۲۱:۳۰ ویژه آثار داستانی با اجرای سعید هاشمزاده و با حضور مهرداد فراهانی برای نقد آثار مستند و سعید قطبی زاده برای نقد آثار داستانی برگزار شد.
نشستهای تخصصی روز سوم نیز به دبیری احمد الستی با حضور مجید شیخ انصاری، حمید نجفی راد، هادی حجازی فر، کنان سوباشی و مایا کاستا به ترتیب در سانسهای ۱۰:۳۰، ۱۳:۳۰، ۱۵:۳۰، ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در سالن شماره ۱۲ پردیس ملت برگزار میشود. این روز از نشستها به موضوع درباره ساختن اختصاص دارد و دو کارگاه آخر با حضور استادان غیرایرانی به ترتیب به موضوعات تولید فیلمهای کوتاه واقعیت مجازی تعاملی و گسترش فیلم کوتاه میپردازد.
همچنین در این روز همچنان نمایشگاه کتاب و سینما و نمایشگاه عکس جشنواره تهران نیز در پردیس سینمایی ملت میزبان مخاطبان رویداد چهل و یکم تهران بود.
در سومین روز از چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران، داوران آثار داستانی بخش مسابقه سینمای ایران این رویداد معرفی شدند. از این رو آثار داستانی بخش مسابقه سینمای ایران این رویداد را هیاتی متشکل از کمال تبریزی، فرزاد موتمن، سید شهابالدین حسینی، محمدرضا شفاه، درناز حاجیها، آرمان فیاض و میثم مولایی داوری میکنند.
اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز سوم “درباره ساختن” با موضوع «ملاحظات دراماتیک در فیلم کوتاه» به دبیری احمد الستی و با حضور مجید شیخانصاری یکشنبه ۲۹ مهر، ساعت ۱۰:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
مجید شیخانصاری استاد نشست تخصصی «ملاحظات دراماتیک در فیلم کوتاه» در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: ما به عنوان یک کارگردان با یک مستطیل خالی مواجهیم که باید آن را با عوامل گوناگون پر کنیم و از کارگردان انتظار میرود به عنوان راهنمای اثر عوامل خود را هدایت کند.
مجید شیخانصاری استاد این نشست بیان کرد: ما به عنوان یک کارگردان با یک مستطیل خالی مواجه هستیم که باید آن را با عوامل گوناگون پر کنیم. هر آن چیزی که در قاب تصویر میبینیم نیز عوامل میزانسنی هستند و از کارگردان انتظار میرود به عنوان راهنمای اثر عوامل خود را هدایت کند. ملاحظات دراماتیک زمانی رعایت میشود که اندازه نما، نور و… به درستی و با دانش سینمایی رخ دهد.
او ادامه داد: همچنین یک فیلم کوتاه فارغ از بحث بودجه، برای اینکه یک اثر حرفهای دیده شود، نیاز به دانش سینمایی به عنوان پشتوانه خود دارد و زمان فراگیری آن سر صحنه نیست. به همین دلیل با داشتن دانش سینمایی میتوان ملاحظات دراماتیک یک اثر را رعایت کرد و در یک فیلم کوتاه نیز با توجه به برخی عوامل میزانسنی که ابعاد تاثیرگذار بیشتری دارند، به این ملاحظات دست پیدا کرد.
روز گذشکه محمد صابری مدیر روابط عمومی این رویداد با اشاره به میزبانی ویژه جشنواره چهلویکم از اصحاب رسانه، اعلام کرد: بعد از طرح دغدغه گروهی از خبرنگاران در نشست رسانهای دبیر چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران برای اختصاص ظرفیت ویژه در سالنهای نمایش این رویداد برای اصحاب رسانه، با تصمیم دبیر جشنواره و از روز نخست این مطالبه به نتیجه رسید.
وی ادامه داد: تمام خبرنگاران و اصحاب رسانه میتوانند صرفا با همراه داشتن کارت صادرشده و بدون نیز به رزرو بلیت به تماشای آثار بنشینند. برای این منظور در تمامی سالنهای پردیس سینمایی ملت، ظرفیت مشخصی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده است.
دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز سوم با موضوع “بازنگری روایت در مرحله تدوین” به دبیری احمد الستی و با حضور حمید نجفیراد، تدوینگر و مدرس یکشنبه ۲۹ مهر، ساعت ۱۳:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
حمید نجفیراد، استاد نشست تخصصی “بازنگری روایت در مرحله تدوین” در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: درهمآمیختگی فیلم با ارتباط مونتور و معاشرت عوامل انجام میشود و اینجا نقش مونتور مانند نخ تسبیح است که حس فیلم را در اختیار دارد.
او به موضوع این نشست یعنی “بازنگری روایت در مرحله تدوین” پرداخت و گفت: قرار است درباره تدوین صحبت کنیم و عنوان بازنگری روایت برای این جلسه یک عنوان خیلی جسورانه است چون همیشه یک انتظار غلط از تدوین داشتیم که گفته میشد تدوینگر یک اپراتور است و عنوان این جلسه نشان میدهد آن نگاه مربوط به الگوی سینمای آمریکا بود که مصداق آن را درباره جانفورد خیلی شنیدهایم.
این مدرس سینما درباره اینکه “بازنگری روایت در مرحله تدوین” چه انتظاری در ما بهوجود میآورد، گفت: به نظر میرسد ما امروز تدوینگر را اینجا بهعنوان یک نقش خلاق و هنرمندی میبینیم که حق دخالت در روایت دارد.
برچسب ها :سینما ، هادی حجازیفر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0