کد خبر : 70758
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 بهمن 1402 - 12:50

قافله سالار

نگاهی به فرهیختگی اخلاقی در چشم‌انداز پیامبر اسلام(ص)

نگاهی به فرهیختگی اخلاقی در چشم‌انداز پیامبر اسلام(ص)
پژوهشگر دین و فلسفه: دین و اخلاق از اموری است که تمام وجوه حیات معنوی انسان را پوشش می‌دهد و از سطحی‌ترین لایه‌های زندگی گرفته تا عمیق‌ترین جنبه‌های روح و جان آدمی نفوذ دارد

به گزارش اطلاع با ما  مصطفی سلیمانی، پژوهشگر دین و فلسفه: دین و اخلاق از اموری است که تمام وجوه حیات معنوی انسان را پوشش می‌دهد و از سطحی‌ترین لایه‌های زندگی گرفته تا عمیق‌ترین جنبه‌های روح و جان آدمی نفوذ دارد و می‌توان در پرتو این دو نهاد اختصاصی انسانی سعادت حقیقی و کمال نهایی را به چنگ آورد. ازاین‌رو دین و اخلاق دغدغه بسیاری از انسان‌ها در درازای تاریخ فرزندان آدم در روی زمین بوده و هست.
رابطه اخلاق و دین در سیره پیامبر(ص)، یک رابطه و پیوند ناگسستنی است. اخلاق و به‌عبارتی فضایل و رذایل اخلاقی، همواره به‌عنوان بخشی از دین مطرح است (زیرا دین علاوه بر بُعد اخلاقی، ابعاد فقهی، سیاسی و اعتقادی هم دارد) و دین نیز به‌عنوان پایه و بنیاد اخلاق شناخته می‌شود، اما حقیقت این است که اخلاق همان دین است و هدف دین، چیزی جز تهذیب اخلاق نیست.
پیامبر اکرم(ص) به‌منظور از میان بردن رذیلت‌ها و پرورش فضیلت‌های اخلاقی، با برخی روش‌ها به آموزش اصول و مبانی اخلاقی پرداخته‌اند و به‌این‌ترتیب در جهت تربیت اخلاقی متربیان خود حرکت کرده‌اند.

عیدانه سینمایی تلویزیون در روز مبعث پیامبر بزرگ اسلام (ص)

برچسب ها :پیامبر ، دین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.