کد خبر : 141665
تاریخ انتشار : شنبه 14 مهر 1403 - 22:44

نبرد زمینی و رویای عقب‌راندن حزب‌الله به پشت لیطانی

نبرد زمینی و رویای عقب‌راندن حزب‌الله به پشت لیطانی
رژیم صهیونیستی پس از انجام سلسله عملیات اطلاعاتی و ترور فرماندهان ارشد حزب‌الله جهت ضربه زدن به فرماندهان میانی و میدانی آن، اکنون عملیات زمینی برضد مقاومت لبنان را آغاز نموده اما در همین ابتدای امر با محدودیت‌های جدی روبه‌رو شده است.

به گزارش اطلاع با ما ، نبرد زمینی; رژیم صهیونیستی پس از انجام سلسله عملیات اطلاعاتی و ترور فرماندهان ارشد حزب‌الله جهت ضربه زدن به فرماندهان میانی و میدانی آن، اکنون عملیات زمینی برضد مقاومت لبنان را آغاز نموده اما در همین ابتدای امر با محدودیت‌های جدی روبه‌رو شده است.

لشکر ۳۶ زرهی گاش از فرماندهی شمال و لشکر ۹۸ هائش از فرماندهی مرکز در نوک پیکان عملیات زمینی صهیونیست‌ها در لبنان قرار دارند.

 لشکر ۳۶ زرهی گاش

لشکر ۳۶ زرهی گاش که در سال ۱۹۵۴ تشکیل شده است شامل تیپ ۱ پیاده گولانی، تیپ ۷ زرهی سار می گولان، تیپ ۱۸۸ زرهی باراک، تیپ ۲۸۲ توپخانه و تیپ ۶ پیاده اتزیونی به عنوان واحد ذخیره می‌شود و تجربه حضور در جنگ‌های شش روزه در سال ۱۹۶۷، یوم‌کیپور در سال ۱۹۷۳، جنگ اول لبنان در سال ۱۹۸۲ و جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ را در پرونده خود دارد.

این لشکر همچنین پس از طوفان الاقصی در حمله به باریکه غزه نقش داشته است و به عنوان دومین لشکر پس از لشکر ۱۶۲ زرهی وارد نوار غزه شد و در تصرف محله زیتون و شهر غزه نقش اساسی را ایفا کرده و مسئول اصلی فاجعه بیمارستان شفا در شهر غزه است که با بهانه واهی مانند وجود تونل‌های حماس زیر این بیمارستان به همراهی لشکر ۱۶۲ به آوارگان پناه برده به این بیمارستان هجوم بردند و صدها زن و کودک را به خاک و خون کشیدند.

 لشکر ۹۸ هائش

این لشکر که در سال ۱۹۷۴ با توجه به تجربیات و درس‌های گرفته شده از جنگ یوم کیپور تشکیل شده است شامل تیپ‌ ۳۵ چترباز ، تیپ ۸۹ تکاور، تیپ ۲۱۴ توپخانه و گردان‌ مستقل ۴۹۲ پشتیبانی رزمی، گردان ۸۲۳۷ کماندویی و گردان ۵۵۱۵ کماندویی و همچنین تیپ ۵۵۱ تکاور و تیپ ۵۵ چترباز به عنوان واحدهای ذخیره می‌شود.

لشکر ۹۸ هائش در جنگ‌های اول لبنان و جنگ ۳۳ روزه حضور فعال داشته است. در جنگ ۳۳ روزه عملکرد این لشکر به شدت زیر سوال بوده و تلفات قابل‌توجهی را متحمل می‌شود. فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی قصد داشتند در جریان جنگ ۳۳ روزه چتربازان این لشکر را در قسمت جنوبی رودخانه لیتانی پیاده کنند که پس از هدف قرار گرفتن بالگرد ارتش رژیم صهیونیستی توسط رزمندگان حزب‌الله این عملیات لغو می‌شود.

پس از جنگ ۳۳ روزه ساختار این لشکر دستخوش تغییرات می‌گردد و گردان‌های مستقل به آن اضافه می‌شود. در جریان تهاجم به نوار غزه در سال ۲۰۲۳ لشکر ۹۸ به خان یونس هجوم می‌برد. فاجعه بیمارستان ناصر از اقدامات این لشکر است. همچنین این لشکر مسئول حمله به اردوگاه جبالیا در شمال باریکه غزه بوده است که طی آن دست به اقدامات وحشیانه‌ای در این اردوگاه میزند که منجر به تلفات بالای غیر نظامیان می‌گردد.

 احتیاط و محک

این دو لشکر هم‌اکنون در شمال سرزمین‌های اشغالی در حال نبرد با رزمندگان حزب‌الله و محک زدن نیروهای مقاومت هستند. شایان ذکر است رزمندگان حزب‌الله طی چندین کمین موفق شدند حدود ۱۰۰ نفر از اعضای دولشکر ۳۶ و لشکر ۹۸ را کشته یا زخمی کنند، ارتش رژیم صهیونیستی هم به حجم بالای تلفات اعتراف نموده و تصاویر برخی از کشته شدگان را منتشر کرده است.

هدف ارتش رژیم صهیونیستی از عملیات زمینی در جنوب لبنان ضربه حداکثری به حزب‌الله و پیشروی تا رودخانه لیطانی است، اما مقامات رژیم صهیونیستی بسیار محتاطانه از اهداف ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان سخن می‌گویند و باتوجه به ضربات سنگینی که به فرماندهان حزب‌الله وارد کرده‌اند همچنان اشغال جنوب لبنان را دور از انتظار می‌بینند.

عملکرد حزب‌الله اما نشان‌دهنده آمادگی رزمندگان مقاومت برای مواجه با ارتش رژیم صهیونیستی است که تاکنون با همه امکانات خود مانند پشتیبانی توپخانه، پرواز پهپادهای شناسایی و بمباران شدید جنوب لبنان نتوانسته از کمین‌های متوالی رزمندگان حزب‌الله جلوگیری کند. طبق بیانیه‌های حزب‌الله بمب‌گذاری‌های مسیر حرکت نظامیان صهیونیست تنها ساعاتی قبل از حمله زمینی صورت گرفته است؛ امری که نشان‌ از آمادگی کامل نیروهای مقاومت در برابر ارتش رژیم صهیونیستی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.