کد خبر : 145859
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مهر 1403 - 21:52

پشت پرده یک بیانیه

موضع‌گیری جنجالی اتحادیه اروپا: حمایت از ادعای امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی

موضع‌گیری جنجالی اتحادیه اروپا: حمایت از ادعای امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی
اتحادیه اروپا در ۲۵ مهر ۱۴۰۳ در بیانیه مشترکی که با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس صادر کرد به صراحت با حمایت از ادعای واهی امارات، جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ،تنب کوچک و بوموسی را متعلق به امارات دانست و از ایران خواست تا به اشغال این جزایر پایان دهد.

به گزارش اطلاع با ما ، اتحادیه اروپا مصطفی علیجان‌زاده- در ۲۵ مهر ۱۴۰۳ در بیانیه مشترکی که با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس صادر کرد به صراحت با حمایت از ادعای واهی امارات، جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ،تنب کوچک و بوموسی را متعلق به امارات دانست و از ایران خواست تا به اشغال این جزایر پایان دهد.

این صریح‌ترین و خطرناک‌ترین موضع‌گیری از جانب کشور‌های خارجی و به خصوص اتحادیه اروپا علیه تمامیت ارضی ایران بوده که میزان مداخله در امور داخلی ایران را به سطح بسیار بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.

امارات در سال‌های اخیر تلاش کرده توجه اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله آمریکا،چین و روسیه و کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن را به موضوع جزایر سه‌گانه جلب کند.

این بیانیه مشترک با اتحادیه اروپا سطح جدیدی از همراهی کشورها با ادعاهای نادرست امارات را نشان داد؛ زیرا برای اولین‌بار و کاملاً مداخله‌جویانه ایران را اشغالگر خطاب کردند.

امارات در سال‌های اخیر با استفاده از بحران اوکراین و تهاجم رژیم صهیونسیتی به غزه و لبنان و افزایش درگیری بین ایران و رژیم، سطح حمایت از مواضع غیرقانونی خود را افزایش داده است.

انگیزه اصلی اروپا برای صدور این بیانیه مداخله‌آمیز و همچنین تحریم خطوط هوایی ایران، نوعی انتقام و تحت‌فشار قرار دادن ایران به بهانه حمایت از روسیه در جنگ اوکراین است.ادعایی که بارها توسط ایران تکذیب و حتی آمریکا هم اعلام کرده شواهد متقنی در رابطه با کمک تسلیحاتی ایران به روسیه وجود ندارد.

این بیانیه نشان می‌دهد که اروپا سطح تقابل با ایران را از سطوح هنجاری و تحریم‌ها بالاتر برده و از خط قرمز امنیت ملی ایران عبور کرده‌ است.

در واکنش به این اقدام سید عباس عراقچی وزیر امورخارجه ایران نوشت:«دوران سیاست خبیثانه تفرقه بینداز و حکومت کن اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است. بخش ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس پیام‌های زیادی در خود دارد. از نظر ما روشن است که مسیر همکاریِ با احترام که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد اکنون با تمایل اروپا برای تقابل پاسخ داده شده است از طریق تحریم پرواز‌های مسافری و ایراد اتهام عبث «اشغالگری» به ایران!جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود»

موضع اتحادیه اروپا در مورد جزایر سه‌گانه فاقد هرگونه ارزش حقوقی است و صرفاً موضعی سیاسی برای جذب کمکها و منابع مالی کشور‌های ثروتمند خلیج فارس به‌ویژه امارات، برای جبران هزینه‌های سنگین مشارکت آن‌ها در جنگ اوکراین است.اسناد و مدارک تعلق جزایر سه‌گانه به ایران به قدری محکم و گویاست که چنین بیانیه‌هایی که صرفاً به دنبال مشروعیت‌بخشی به ادعای غیرواقعی امارات در مورد جزایر ایرانی است، هیچ خللی در موضع قاطع ایران مبنی بر حاکمیت بر این جزایر و مصمم بودن نیرو‌های مسلح ایران در دفاع از تمامیت ارضی خود ایجاد نمی‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.