کد خبر : 134276
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 شهریور 1403 - 13:45

ممانعت از حرکت سریع ایران به سمت بمب؟

ممانعت از حرکت سریع ایران به سمت بمب؟
به نظر می‌رسد در حالی که آمریکایی‌ها سرگرم سیاست داخلی هستند و اسرائیل مشغول نبرد با حماس و حزب‌الله است جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های آتی در حال پیشبرد چشمگیر برنامه تسلیحات هسته‌ای خود است.

به گزارش اطلاع با ما ممانعت از حرکت سریع ایران به سمت بمب-  به نظر می‌رسد در حالی که آمریکایی‌ها سرگرم سیاست داخلی هستند و اسرائیل مشغول نبرد با حماس و حزب‌الله است جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های آتی در حال پیشبرد چشمگیر برنامه تسلیحات هسته‌ای خود است. ایران ممکن است قبل از روی کار آمدن دولت بعدی در ژانویه ۲۰۲۵ به دنبال ایجاد یک واقعیت هسته‌ای باشد، به ویژه اگر ایران دولت جدید را جنگ‌طلب‌تر، غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر، یا در غیر این صورت کمتر مقید بداند.

ایران آشکارا در تلاش است در دو حوزه اصلی پیشروی کند. اولین مورد، فعالیت‌های غنی‌سازی غیر از غنی‌سازی تا ۹۰ درصد U-۲۳۵ (سطح تسلیحاتی) است. دوم فعالیت‌های مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای است (پیشروی به سمت ساخت یک وسیله انفجاری که قادر به آزاد کردن قدرت مخرب اورانیوم سطح تسلیحاتی باشد). هم‌اکنون ایران در حال افزایش ذخایر ‏اورانیوم با خلوص ۶۰٪ است و می‌تواند مقدار کافی اورانیوم غنی‌شده برای ساخت یک سلاح تنها در یک یا دو ‏هفته و برای ۱۳ سلاح، ظرف چهار ماه تولید کند.

تلاش‌های اخیر آمریکا و اروپا برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران عمدتاً بر متقاعد کردن ایران به غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصدی اورانیوم ۲۳۵.۹ متمرکز بوده است. با این حال، تمرکز صرف بر سطح غنی‌سازی برای جلوگیری مؤثر از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای یا قرار گرفتن آن در آستانه سلاح هسته‌ای بسیار ناکافی است.

توصیه می‌شود که دولت بایدن-هریس برخی گام‌های نظامی و غیرنظامی را به سرعت انجام دهد تا ایران را از پیشروی به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای قبل از انتخابات ایالات متحده در ۵ نوامبر و تحلیف ریاست‌جمهوری در ۲۰ ژانویه باز دارد.

ابزارهای غیرنظامی

همکاری با تروئیکای اروپایی برای اجرای مکانیسم ماشه، بازگرداندن تحریم‌های لغوشده در قطعنامه ‌‏۲۲۳۱ و اعمال مجدد فشار حداکثری
‏ در ایران این ادراک وجود دارد که آمریکا همچون گذشته توانایی و تمایل استفاده از زور برای توقف ‏برنامه هسته‌ای ایران را ندارد، آمریکا باید پیام‌های قاطع و بازدارنده‌ای بفرستد که نشان دهد این ادراک ‏اشتباه است.
‏ از طبقه‌بندی خارج‌کردن اسناد محرمانه در مورد برنامه هسته‌ای ایران برای ایجاد اجماع جهانی و افزایش ‏فشار دیپلماتیک بر ایران. هشدارهای صریح علنی و خصوصی به مقامات ایران و تعیین خط قرمز.‌‎

ابزارهای نظامی

‏ آمریکا باید با دنبال کردن راهبرد اسرائیل، در زدوخورد با گروه‌های نیابتی ‏ایران، ضربات شدیدتری به این گروه‌ها بزند و از عملیات های خرابکارانه و اطلاعاتی برای ‏آسیب زدن به ایران بهره ببرد.‏
ارسال نیروها و تجهیزات نظامی بیشتر با توانایی ضربه به اهداف استراتژیک
‏ افزایش تعداد نیروهای نظامی زمینی در اسرائیل، اردن، عربستان، امارات، بحرین، قطر و… و ‏انجام مانورهای نظامی بیشتر
افزایش کمک های نظامی و اطلاعاتی به اسرائیل و ارسال تجهیزات نظامی موثر همچون هواپیماهای ‏سوخت رسان ‏KC-۴۶‎، بمب های ۲۰۰۰ پوندی ‏MK-۸۴‎، بمب‌های نفوذکننده ‏BLU-۱۰۹‎، برای ‏ضربه به اهدافی که دسترسی به آنها سخت است.

درنظر نگرفتن این اقدامات، باعث می‌شود که ایران در آینده نزدیک به سلاح هسته‌ای دست یافته و ‏هزینه‌های بسیار بیشتری بر آمریکا در خاورمیانه تحمیل کند.‏

برچسب ها :ایران ، بمب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.