کد خبر : 106240
تاریخ انتشار : شنبه 19 خرداد 1403 - 17:55

افزایش تصاعدی تعرفه‌ها برای مقابله با بدمصرفی

مصرف ۳ برابری برق مبلغ قبض را ۲۰ برابر می‌کند

مصرف ۳ برابری برق مبلغ قبض را ۲۰ برابر می‌کند
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: تعرفه‌های برق به گونه‌ای تنظیم شده که با افزایش مصرف، تعرفه‌ها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. به صورتی که در صورت افزایش سه برابر بیش از الگوی مصرف، مبلغ قبض تا ٢٠ برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش اطلاع با ما به نقل از کیهان، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، «عبدالامیر یاقوتی» مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق، گفت: در فصل گرما همواره شاهد رشد مصرف هستیم اما مهم‌ترین موضوع نقش بخش خانگی در این زمینه است؛ چرا که همواره ٥٠ درصد از برق در فصل تابستان در بخش خانگی مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: مصرف صحیح در این بخش می‌تواند کمک شایانی به تامین برق پایدار برق کشور داشته باشد.

این مقام صنعت برق خاطرنشان کرد: انتقال زمان استفاده از تجهیزات پرمصرف مانند اتو، لباسشویی، جارو برقی به ساعت‌های ابتدائی روز (تا پیش از ظهر) یا انتهای شب می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکارها برای بهینه سازی مصرف برق باشد.

یاقوتی گفت: در حدود ٢٥ درصد از مشترکان، ٥٠ درصد از مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند که نشانگر فرصت‌های زیادی است که برای بهینه سازی مصرف در بخش خانگی وجود دارد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه دو درصد از مشترکان که بیش از دو برابر الگو برق مصرف می‌کنند، ١٢ درصد از مجموع برق مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهند. این شرایط بیانگر آن است که الگوها توسط بخشی از مشترکان رعایت نمی‌شود.

یاقوتی با بیان اینکه برای آن دسته از مشترکان پرمصرف، فرصت‌ها و پتانسیل‌های زیادی برای تغییر رفتار و بهینه سازی مصرف وجود دارد، تصریح کرد: به گونه‌ای که این گروه از مشترکان با تغییر اندکی در رفتار مصرفی، شاهد کاهش چشمگیر مصرف و در نتیجه مبلغ قبض‌های برق خود خواهند بود.
وی درخصوص گسترش استفاده از انرژی خورشیدی نیز گفت: براساس ظرفیت‌های قانونی موجود، در دولت سیزدهم استفاده از انرژی خورشیدی شتاب گرفته، چرا که پتانسیل‌های خوبی برای این بخش در قانون بودجه گنجانده شده است.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق در پایان افزود: بخشی از مبالغ دریافتی از مشترکان صنعتی، اداری و خانگی، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص می‌یابد.

مصرف برق امروز از ۶۸ هزار مگاوات عبور کرد

ساعت‌هایی که کاهش مصرف برق پاداش دارد

مصرف برق در دو بازه زمانی شدت می‌یابد و هرچه در این ساعت‌ها از وسایل برقی کمتر استفاده شود مشترکان می‌توانند از جوایز بهره‌مند شوند. یکی از بازه‌ها از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۸ عصر است و بازه دیگر از ساعت ۲۰ تا ۲۳ شب که ساعت‌های اوج بار نامیده می‌شوند.

مشترکان صنعت برق باید توجه داشته باشند که در این ساعت‌ها نباید از وسایل پرمصرف مانند استفاده از اتو، استفاده از ماشین ظرف‌شویی و لباس‌شویی، روشن گذاشتن چراغ‌های بدون نیاز استفاده کنند.

همچنین در این ساعت‌ها بهتر است دمای کولرهای گازی را تنظیم کرده و به دمای آسایش (۲۴ تا ۲۶ درجه) برسانند و نیز از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند.

مشترکان می‌توانند با نصب برنامه کاربردی باانرژی از میزان مصرف خودآگاه شده و با رعایت موارد خواسته شده از جوایز هفتگی و ماهانه آن برخوردار شوند.
امسال وزارت نیرو و شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران باهدف فرهنگ‌سازی مدیریت بهینه مصرف اقدام به راه‌اندازی کمپینی به نام باانرژی کرده‌اند.
در این کمپین ۸۰ نوع جایزه شامل جدیدترین خودروهای داخلی به تعداد ۳۰۰ خودرو، لوازم برقی کم‌مصرف، لوازم الکترونیکی، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، اینترنت و سایر جوایز است.

مشترکانی که در بازه زمانی نیمه خرداد تا آخر شهریور نسبت به رعایت مصرف بهینه اقدام کنند علاوه‌بر آنکه از جوایز به‌صورت هفتگی به‌قیدقرعه برخوردار می‌شوند ماهانه نیز در قرعه‌کشی‌ها شرکت داده می‌شوند.

اجرای این برنامه باهدف اولیه کاهش ۱۵ درصد مصرف برق طی ۲۱ هفته است و امید است پس از سپری‌شدن این مدت، مصرف بهینه برق جزئی از رفتار روزمره مردم شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.