کد خبر : 127532
تاریخ انتشار : شنبه 27 مرداد 1403 - 23:03

مذاکرات آتش‌بس در سایه عملیات انتقام

مذاکرات آتش‌بس در سایه عملیات انتقام
روز پنج شنبه گذشته دور جدیدی از مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه توسط آمریکا، مصر و قطر به عنوان میانجی با حضور ویلیام برنز رئیس سیا، دیوید بارنیا رئیس موساد، شیخ محمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر و بدون حضور نماینده‌ای از حماس در دوحه برگزار شد و قرار شده است پس از دیدار تیم‌های فنی در طول این هفته نمایندگان اصلی طرف‌ها یک بار دیگر در آخر هفته در قاهره با هم دیدار کنند.

به گزارش اطلاع با ما  مذاکرات آتش‌بس در سایه عملیات انتقام- روز پنج شنبه گذشته دور جدیدی از مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه توسط آمریکا، مصر و قطر به عنوان میانجی با حضور ویلیام برنز رئیس سیا، دیوید بارنیا رئیس موساد، شیخ محمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر و بدون حضور نماینده‌ای از حماس در دوحه برگزار شد و قرار شده است پس از دیدار تیم‌های فنی در طول این هفته نمایندگان اصلی طرف‌ها یک بار دیگر در آخر هفته در قاهره با هم دیدار کنند.

در حالی‌که حماس اعلام کرده است بدون خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، هیچ توافق تبادل اسیر یا آتش‌بسی وجود نخواهد داشت، درخواست‌های رژیم صهیونیستی برای کنترل رفت‌وآمدهای مردم از جنوب به شمال غزه، داشتن حق وتو برای آزادی اسرای فلسطینی و ادامه حضور در محور فیلادلفیا و گذرگاه مرزی رفح مانع توافق می‌شود. علاوه‌براین حماس نگران است که رژیم صهونیستی پس از آزادی اولین دسته از اسرا، جنگ را از سر بگیرد در مقابل رژیم صهیونیستی نیز ادعا می‌کند حماس ممکن است مذاکرات برای آزادی اسرای باقی‌مانده را برای مدت نامحدود به تعویق بیاندازد.

این مذاکرات در سایه احتمال پاسخ ایران و حزب‌الله به ترور اسماعیل هنیه و فواد شکر و در واقع با هدف منتفی کردن این پاسخ‌ یا کاهش شدت آن یا به تاخیر انداختن آن برای کسب آمادگی سیاسی و نظامی برای مقابله با آن صورت می‌گیرد؛ از نظر برگزار‌کنندگان، در صورت پاسخ دادن ایران همزمان با مذاکرات، ایران مسئول شکست مذاکرات قلمداد خواهد شد.

🔸بااین‌حال رژیم صهیونیستی و آمریکا مطمئن نخواهند بود که آتش‌بس مانع از پاسخ ایران شود. همچنین در صورتی که رژیم صهیونیستی از درخواست‌های خود کوتاه بیاید در واقع یک معادله جدید یعنی امتیاز دادن تحت فشار تهدید حمله را پذیرفته است که باعث می‌شود این رژیم در برابر تهدیدات آتی محور مقاومت نیز آسیب‌پذیر باشد. بنابراین به نظر می‌رسد این رژیم بیش از آنکه بخواهد تحت فشار امتیاز دهد به دنبال تبدیل آخرین دستاوردها شامل ترور اسماعیل هنیه به امتیاز سیاسی است.

در حالی که رژیم صهیونیستی پس از ۱۰ ماه جنگ نتوانسته است به اهداف جنگ دست یابد و با جنگی چندجبهه‌ای روبرو شده است که موجودیت آن را تهدید می‌کند این رژیم به دنبال این است که نیاز خود به پایان جنگ را به عنوان امتیازی در مقابل عدم پاسخگویی ایران و حزب‌الله بفروشد. شکل‌گیری ادبیات جدید و بی‌سابقه درباره فروپاشی اسرائیل در آمریکا (مقاله فارن افرز و اظهارات ترامپ) یک گواه بر این موضوع است؛ اگرچه شاید این اظهارات صرفاً با هدف وادار کردن این رژیم به پذیرش آتش‌بس و کاهش دردسرهای ایالات‌متحده صورت می‌گیرد.

رژیم صهیونیستی مانند دورهای پیشین، قبل از آغاز مذاکرات دست به یک جنایت بزرگ دیگر (مدرسه تابعین) زد و عملیات جدیدی را در خان‌یونس راه انداخت تا مقاومت فلسطین را وادار به امتیاز دادن کند اما حماس با عدم حضور در مذاکرات نشان داد که این تاکتیک جوابگو نیست. اتخاذ راهبرد ابهام عمدی با عدم حضور در مذاکرات نشانه تغییر مسیر مذاکراتی از سوی حماس است. انتخاب یحیی سنوار ساکن غزه به عنوان رئیس دفتر سیاسی از طریق ارتقاء «وین-ست» (win-set) یا «مجموعه برد» حماس، موضع این گروه را در مذاکرات تقویت کرده است. در همین رابطه در حالی‌که در مذاکرات قبلی شاید اسماعیل هنیه می توانست تحت فشار کشور میزبان قرار گیرد اکنون سنوار با چنین فشاری روبرو نیست.

به نظر می‌رسد یک دوره‌ای شدن بایدن انگیزه‌ای بیشتر به او می‌دهد تا در مدت کوتاه باقی‌مانده یک میراث قابل‌توجه از خود بر جای بگذارد؛ اما مشخص نیست آیا او این میراث را در کمک کردن به رژیم صهیونیستی در شکست حماس می‌بیند یا نجات رژیم صهیونیستی از یک مخمصه منطقه‌ای از طریق تسهیل شرایط برای آتش‌بس.

برچسب ها :غزه ، مذاکرات

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.