کد خبر : 146033
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1403 - 12:35

محکومیت فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه/ متهم پرونده زهره فکور صبور در زندان است

محکومیت فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه/ متهم پرونده زهره فکور صبور در زندان است
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با خبرنگاران ضمن بیان آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فرزندان : اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه امروز سه‌شنبه (یکم آبان ماه) در ابتدای نشست خبری با خبرنگاران گفت: حوادثی که در فلسطین، لبنان و یمن اتفاق افتاده مهمترین موضوعی است که این روز‌ها جهان بشریت و دل‌های بیدار و زنده را گرفتار کرده است.

وی در ادامه با تبریک و تسلیت شهادت فرمانده رشید جبهه مقاومت یحیی سنوار، گفت: وی مجاهدی بود که در طول یک عمر مبارزه از عنفوان جوانی چه در زمانی که در چنگال خونخواران صهیونیستی به اسارت درآمد و بیش از ۲۰ سال از دوران جوانی خود را در زندان‌های مخوف صهیونی زیر شکنجه دشمن جانانه مقاومت کرد و چه در زمانی که با تلاش حماس و حزب الله و همه جریان‌های مقاومت رژیم صهیونی مجبور به مبادله اسرا شد و قهرمانانه از چنگال رژیم صهیونی آزاد شد راه غرورآفرین خود را ادامه داد و به آن چیزی که حقش بود رسید و تا آخرین لحظه در مبارزه با این رژیم خونخوار درنگ نکرد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه مقاومت جانانه مردم فلسطین و لبنان نشان داد مردان حق در حق‌طلبی، حقگویی و حق شناسی لحظه و زمان نمی‌شناسند، گفت: خط سرخ شهادت در راستای آرمان‌های الهی با خون پاک عزیزانی، چون یحیی سنوارها، احمد یاسین‌ها، اسماعیل هنیه‌ها، احمد عقیل‌ها، عماد مغنیه‌ها، سید حسن نصرالله‌ها، نیلفروشان‌ها و سلیمانی‌ها هنوز پررنگ‌تر است و عاشقانه این مسیر افزونتر و دشمنان رسواتر خواهند شد؛ انشالله به زودی وعده الهی که پیروزی حق بر باطل است در جهان طنین انداز شود و ما شاهد پیروزی مظلومین فلسطین اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان باشیم. امروز کسانی که در فلسطین هستند حتی آحاد جامعه غیرمسلمان نیز در رنج صهیون‌ها گرفتارند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: آنهایی که دستی بر رسانه‌ها و افکار عمومی دارند و می‌توانند نسبت به شناساندن این جنایات قدم بردارند با برملا کردن جنایات رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی آمریکا به جهانیان فرصت‌های جدیدی را برای بیداری برای ملل محروم چه در سطح منطقه و چه در سطح دنیا خلق و از طریق رسانه نشان دهند. امروز این جنایات در جهان بشریت به شدت محکوم است و مردم آزاده جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان به زودی درس تاریخی به جنایتکاران تاریخ خواهند داد.

وی با اشاره به حق حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک گفت: با توجه به جسارت‌هایی که برخی کشور‌ها با طرح ادعای واهی در این رابطه داشتند، ما تاکید کرده و هشدار می‌دهیم، هیچ کشوری حاضر نیست از حق حاکمیت سرزمینی خود کوتاه بیاید و ایران با ادعا‌های واهی که در این رابطه مطرح می‌شود، برخورد قانونی لازم را خواهد داشت.

جهانگیر خاطرنشان کرد: طرح چنین موضوعاتی در زمانیکه دنیا باید برای شناسایی جنایات رژیم صهیونیستی همقدم و همراه شود، برای انحراف افکار عمومی است و نتیجه دیگری نخواهد داشت لذا به کشور‌های منطقه توصیه می‌کنیم همانطور که ایران در طول ۸ سال جنگ نابرابر نشان داد حاضر نیست وجبی از خاکش به دست دشمن بیفند در آینده نیز به کسی اجازه نخواهد داد طمعی به حاکمیت ملی و خاک ایران داشته باشد.

جزئیات آیین نامه پرونده‌های مربوط به حوادث رانندگی

جهانگیر در مورد اعلام جزئیات آیین نامه‌ای در مورد اینکه از این پس پرونده‌های مربوط به حوادث رانندگی به قوه قضاییه ارجاع نمی‌شود، گفت: در موضوع پرونده‌هایی که در مورد تصادفات رانندگی تشکیل می‌شود در اجرای قانون برنامه هفتم مقرر شد که آیین نامه‌ای توسط وزارت دادگستری ظرف مدت سه ماه نوشته و جریان ابلاغ آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این زمینه وزارت دادگستری آیین نامه‌ای را تهیه کرد و به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارجاع و پس از بررسی‌های لازم در شرف نهایی شدن است که به محض نهایی شدن این آیین نامه تقدیم ریاست قوه قضاییه خواهد شد و پس از تایید آیین نامه مربوطه برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال خواهد شد.

جهانگیر گفت: امیدواریم با تصویب این آیین نامه با توجه به اینکه موضوع مربوط به مواد ۷۱۶ و ۷۱۷ قانون تعزیرات در رابطه با صدمات بدنی است چنانچه طرفین اعتراضی به جریان نداشته باشند پرونده مستقیم به شرکت بیمه یا صندوق خسارت‌های بدنی حسب مورد ارسال و دیه مربوطه به صورت فوری پرداخت شود که این موضوع به کاهش اطاله دادرسی و تسریع رسیدگی‌ها کمک می‌کند.

جهانگیر در مورد موضوع مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ قانون تعزیرات که در رابطه با بحث قتل غیر عمد یا مرض‌های غیرقابل علاج در رابطه با تصادفات مطرح می‌شود، گفت: از آنجایی که این پرونده‌ها ابتدا باید در مرجع قضایی مطرح شود، چنانچه طرفین پرونده اعتراضی نسبت به روند رسیدگی نداشته باشند برای پرداخت بیمه دیه بلافاصله این پرونده‌ها می‌توانند به مرجع مربوطه ارسال شوند. امیدواریم با تصویب به موقع این آیین نامه شاهد این باشیم که تعداد قابل توجهی از پرونده‌های مربوط به حوادث رانندگی به قوه قضاییه وارد نشود.

پرونده داریوش مهرجویی به کجا رسید؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین جزئیات وضعیت پرونده داریوش مهرجویی، گفت: ادعایی مبنی بر وجود عامل دیگر در پرونده قتل داریوش مهرجویی توسط وکیل پرونده مطرح شده، ولی تاکنون مدارک محکمه پسندی که نشان دهنده این باشد که پای شخص دیگری در میان بوده برای ما محرز نشده است.

وی افزود: در رابطه با این پرونده تحقیقات مفصلی در پلیس آگاهی و دادسرا صورت گرفته است؛ در راستای این تحقیقات و بررسی اسناد و مدارک و اقاریری که متهمان بیان کردند تمام ابعاد پرونده از نظر سیستم قضایی روشن است و اعلام می‌کنیم که چه در این پرونده و چه پرونده‌های دیگر چنانچه در روند رسیدگی و حتی پس از پایان رسیدگی، اسناد و مدارک جدیدی پیدا شود که نیاز به بررسی مجدد باشد راه‌های قانونی برای بررسی مجدد وجود دارد؛ بنابراین اگر وکیل پرونده قتل مهرجویی مدارک و مستنداتی دارد که ارائه دهد حتماً پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.

نتایج دیدار برخی از مقامات قضایی با مقامات ترکیه و ازبکستان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد دیدار برخی از مقامات قضایی کشورمان با مقامات ترکیه و ازبکستان و همکاری‌های مشترک در این زمینه، گفت: دو دستورکار در این زمینه مطرح شده است؛ اولین موضوع پیگیری مذاکرات و امضای موافقتنامه‌های انتقال و استرداد مجرمین کشور‌های فی مابین و همچنین معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفری در مواردی که هنوز اسناد لازم امضا نشده است.

جهانگیر گفت: درباره مواردی که قبلاً توافق‌نامه‌هایی داشته و تفاهم‌نامه‌هایی بین کشور‌های ذی ربط تنظیم و امضا شده بود در این موارد پیگیری لازم برای رفع موانع استرداد مجرمینی که فراری هستند و اتباع کشور‌ها بوده و در کشور‌های دیگر هستند دنبال شده است.

وی ادامه داد: همچنین تسهیل انتقال زندانیان اتباع کشور‌های مورد نظر برای مبادله از دیگر موضوعاتی بوده که در سلسله مذاکرات به صورت طرفینی مورد بحث قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه دو دسته بحث وجود دارد، اظهار کرد: یک بحث آنجایی که نیاز است اسناد جدیدی امضا شود، موضوع بعدی در مورد موافقت‌نامه‌هایی که امضا شده و برطرف شدن موانعی که ایجاد شده مورد نظر است تا بتوانیم نتایج آن را که استرداد مجرمین و تسهیل انتقال زندانیان است را برای کشور‌های متبوع فراهم کنیم.

آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه، گفت: در این خصوص همانگونه که قوه قضاییه همیشه اعلام کرده ما در پرونده‌هایی که انتساب افراد به دستگاه قضایی باشند هیچ خط قرمزی نداشتیم و نخواهیم داشت و در این قضیه نیز دستگاه قضایی پیش قدم شده و اقدامات لازم را در این مورد به عمل آورده است.

وی افزود: از زمان تشکیل این پرونده و پیگیری‌هایی که صورت گرفت در دادسرا برای ۲۸ نفر از متهمان پرونده کیفرخواست صادر شد که همچنان پرونده تعدادی از متهمان در دادسرا مفتوح رسیدگی است پس از ارسال کیفرخواست به دادگاه و برگزاری جلسات متعددی که در دادگاه صورت گرفت همچنین ارجاع پرونده به کارشناس و اعلام نظر کارشناسی در نهایت تعدادی از متهمان مجرم شناخته شده‌اند و محکوم شدند.

جهانگیر اظهار کرد: در این پرونده از تعداد ۲۸ نفر متهم ۲۴ متهم محکوم شدند که فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه جز محکومان هستند که مجازات‌هایی اعم از حبس تعزیری، مصادره اموال، عواید حاصل از جرم، پرداخت جزای نقدی، رد مال و شلاق برای آنها صادر شده است و ۴ نفر از متهمان نیز رای برائت گرفتند، اما به دلیل اینکه رای صادره غیر قطعی بوده و در مرحله بدوی است از ارائه جزئیات خودداری می‌کنیم. انشالله پس از قطعی شدن رای اطلاع رسانی دقیق درباره جزئیات این پرونده به اطلاع عموم خواهد رسید.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سارقان مسلحی که از منازل شهروندان تهرانی سرقت می‌کردند، بیان کرد: قوه قضاییه در راستای تامین امنیت پایدار در جامعه و احقاق حقوق مردم هیچ مسامحه‌ای با متجاوزین به حقوق آنها از جمله سارقان مسلح نخواهد داشت. مردم مطمئن باشند با اینگونه مجرمان با اشد مجازات‌های عبرت‌آموز و بازدارنده برخورد خواهد شد.

جهانگیر با تشکر از زحمات مجموعه فراجا و پلیس آگاهی فراجا که با اقدامات شبانه روزی برای شناسایی این باند خطرناک اقدام کردند، گفت: این زحمات منجر به دستگیری سه تن از سارقان مسلح شد، البته ۲ تن از سارقان مسلح همچنان متواری هستند و با دستور قضایی انشالله اسامی و عکس آنها منتشر می‌شود و از مردم می‌خواهیم که با شناسایی آنها به ضابطان و مرجع قضایی برای رسیدگی فوری پرونده کمک کنند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در این پرونده پس از دستگیری سه نفر از عوامل اصلی که سارقان مسلح بودند، کیفرخواست به اتهام محاربه صادر شد و اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شان در روز گذشته با حضور تعدادی از خانواده شکات و وکلای ان‌ها در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد و جلسه بعدی امروز برگزار می‌شود. این سارقان با سلاح‌های سرد و گرم و به صورت رعب آور و خوف انگیز به منزل شهروندان هجوم برده و پس از سرقت از خانواده ها، ضرب و جرح و حبس آنها نسبت به تهیه فیلم از اقدامات خود و بعضا انتشار این فیلم‌ها در فضای مجازی هم استفاده می‌کردند که این مسئله علاوه بر ایجاد رعب و وحشت برای خانواده‌های مالباخته، برای سایر مردم هم ایجاد رعب و وحشت می‌کرده است.

وی تصریح کرد: همه خانواده‌هایی که مورد سرقت قرار گرفتند دچار مشکلات روحی و روانی و بعضا جسمی شدند و سرکرده این باند که سوابق متعدد کیفری دارد، در بین بازداشت شدگان است و امیدواریم با پیگیری‌های متعددی که دادگاه صورت خواهد داد، نحوه مجازات اینها بنحوی باشد که مردم آرامش روانی را در خانه‌های خود پیدا کنند و اجازه نمی‌دهیم فرد و یا افرادی به این نحو بخواهند به حریم خصوصی مردم تجاوز کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.