کد خبر : 31070
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 21:46

مالیات برای خانه‌های خالی: ابزاری برای تنظیم بازار مسکن و افزایش دسترسی به مسکن

مالیات برای خانه‌های خالی: ابزاری برای تنظیم بازار مسکن و افزایش دسترسی به مسکن
مسئله خانه‌های خالی در جوامع جهانی مسئله‌ای اقتصادی و اجتماعی مطرح است.

به گزارش اطلاع با ما مسئله خانه‌های خالی در جوامع جهانی مسئله‌ای اقتصادی و اجتماعی مطرح است. خانه‌های خالی به تنهایی یک مشکل نیستند، بلکه می‌توانند منجر به افزایش قیمت مسکن و کاهش دسترسی به مسکن برای افراد شوند. برای مقابله با این مشکل، معمولاً مفکران و حکومت‌ها به معیارهایی از جمله مالیات برای خانه‌های خالی رجوع می‌کنند. در این مقاله، به مزایا و معایب مالیات برای خانه‌های خالی و نقش آن در تنظیم بازار مسکن خواهیم پرداخت.

مزایا:

1. افزایش تأمین مسکن:

مالیات برای خانه‌های خالی می‌تواند به افزایش تأمین مسکن در بازار کمک کند. افراد ممکن است ترغیب شوند خانه‌های خالی خود را به اجاره دهند یا به فروش برسانند تا مسکن بیشتری به بازار عرضه شود.

2. کاهش قیمت مسکن:

با افزایش تعداد خانه‌های آماده به فروش یا اجاره، فشار بر بازار مسکن کاهش می‌یابد و این می‌تواند به کاهش قیمت‌ها منجر شود و دسترسی افراد به مسکن را بهبود بخشد.

3. تأمین درآمد برای دولت:

مالیات برای خانه‌های خالی منبع جدیدی از درآمد برای دولت می‌شود که می‌تواند برای تأمین خدمات عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

معایب:

1. ناپایداری در بازار مسکن:

ممکن است مالیات برای خانه‌های خالی به نوعی ناپایداری در بازار مسکن منجر شود. افراد ممکن است خانه‌های خود را از بازار بیرون برده و منتظر کاهش مالیات باشند.

2. تأثیرهای اجتماعی:

مالیات برای خانه‌های خالی ممکن است به تاثیرات اجتماعی منفی مانند افزایش هزینه‌های اجاره و فشار بر رهایی افراد از مسکن منجر شود.

3. اجرای کارآمد:

اجرای مالیات برای خانه‌های خالی نیازمند سیستم مالیاتی کارآمد و نظارت دقیق است. بدون اجرای موفق، مالیات ممکن است تأثیر چندانی در تنظیم بازار مسکن نداشته باشد.

ارسال پیامک خانه خالی به ۴ میلیون نفر

مالیات برای خانه‌های خالی ابزاری مهم برای تنظیم بازار مسکن است، اما نیاز به تعادل میان منافع مالکان خانه‌های خالی و نیازهای جامعه دارد. اجرای موفق این ابزار می‌تواند به کاهش نقصان در بازار مسکن و افزایش تأمین مسکن کمک کند.

بخشودگی و معافیت مالیاتی مشروط شد

نمایندگان مجلس تصویب کردند که در مدت اجرای برنامه هفتم توسعه وضع هرگونه تخفیف، ترجیح، بخشودگی، کاهش نرخ، معافیت و شمولیت نرخ صفر و اعطای اعتبار مالیاتی جدید به جز مواردی که منجر به افزایش یا رونق تولید و صادرات شود، ممنوع است.

۲ هزار میلیارد تومان مالیات برای ۱۸ هزار خانه خالی تعیین شد

۲ هزار میلیارد تومان مالیات برای ۱۸ هزار خانه خالی تعیین شد، سید محمدهادی سبحانیان اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۱۸ هزار خانه خالی برای سال ۱۴۰۱ به سازمان مالیاتی معرفی کرده که پس از انجام بررسی‌های لازم میزان مالیات این خانه‌ها محاسبه و به مالکان اعلام خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: ارزش مالیاتی که از مالکان این واحدهای مسکونی خالی مطالبه شده است حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

بر اساس این گزارش، طبق قانون تا پایان تیرماه هر سال این فرصت وجود دارد تا با توجه به اطلاعاتی که از وزارت راه و شهرسازی دریافت می‌شود، مالیات خانه‌های خالی به اطلاع مالکان شأن رسانده شود.

مالکان خانه‌های خالی نیز تا پایان مرداد ماه فرصت دارند مالیات مربوطه را پرداخت کنند و چنانچه تا پایان مردادماه پرداخت نشود سازمان امور مالیاتی اقدام به صدور برگه مطالبه خواهد کرد.

برچسب ها :خانه ، مالیات

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.