کد خبر : 59416
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 21:40

ماجرای بارورسازی ابرها چه قدر جدی است؟

ماجرای بارورسازی ابرها چه قدر جدی است؟
یکی از راه‌های نوین تأمین منابع آبی برای کشورها، به‌ویژه آنهایی که با بحران آب روبه‌رو هستند، بارورسازی ابرهاست.

به گزارش اطلاع با ما یکی از راه‌های نوین تأمین منابع آبی برای کشورها، به‌ویژه آنهایی که با بحران آب روبه‌رو هستند، بارورسازی ابرهاست. در قرن نوزدهم میلادی، برخی کوشش کردند با توپ، موشک و دینامیت ابرها را به بارش وادارند. از آغاز قرن بیستم میلادی که دانش بشر درباره‌ چگونگی بارش ابرها و سازوکار بارش افزایش یافت.

سال 1397 نیز طرح بارورسازی ابرها در حالی دوباره در کشور مطرح شد که سازمان هواشناسی اعلام کرده بود این طرح نتیجه‌بخش نبوده و در افزایش بارش‌ها نیز تأثیری نداشته است، اما به گفته «رحیم میدانی» معاون وزیر نیرو در دولت دوازدهم، بارورسازی ابرها در بهترین شرایط ۱۵ درصد میزان بارش‌ها را افزایش می‌دهد که این مقدار بارش در برخی مناطق مؤثر است.
سال گذشته «علیرضا سعیدی» با بیان اینکه عملیات بارورسازی در کشور هیچ‌وقت متوقف نشده، گفت: «حدود 10 سال است که بارورسازی ابرها به شکل کلاسیک در ایران اجرا می‌شود. این عملیات با توجه به بودجه هر دو سال یک‌بار صورت می‌پذیرد که عمده بودجه مربوط به اجاره هواپیماست.»

تاجبخش: در حال فعالیت روی بارورسازی ابرها هستیم

تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی:بارور سازی ابرها یک موضوع علمی است که در همه کشورهای دنیا انجام می‌شود و قابل اجرا بوده و درتمام آزمایشگاه‌های مرتبط، این موضوع بررسی شده است.
در ایران نیز سازمانی زیرنظر وزارت نیرو در رابطه با بارورسازی ابرها در حال فعالیت است.

رضائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی وضع هوا:تاثیرگذاری بارورسازی ابرها تنها برای وسعت‌های کوچک و در یک بازه زمانی مشخص تایید شده است.
بارورسازی ابرها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.