کد خبر : 138738
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مهر 1403 - 10:24

غریب آبادی: جهان در آستانه بحران بی‌سابقه‌ای قرار دارد

غریب آبادی: جهان در آستانه بحران بی‌سابقه‌ای قرار دارد
معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: «استفاده مکرر آمریکا از حق وتوی خود برای جلوگیری از پاسخگویی اسرائیل در قبال نسل‌کشی، ثالی آشکار از سوءاستفاده از این ابزار بین‌المللی است».

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از دانشجو، در نشست عالیرتبه وزرا در شورای امنیت با موضوع «رهبری برای صلح، متحد در احترام به منشور سازمان ملل برای جستجوی آینده‌ای امن» کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به تبیین مواضع ایران در خصوص بحران جاری در فلسطین و لبنان و سوءاستفاده از ابزارهای بین‌المللی پرداخت. وی در سخنان خود به استفاده مکرر ایالات متحده از حق وتو برای جلوگیری از پاسخگویی اسرائیل در قبال نسل‌کشی و پاکسازی قومی فلسطینیان اشاره کرد و این رفتار را مصداق بارز سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی دانست.

غریب‌آبادی با اشاره به وضعیت وخیم غزه، اظهار داشت: «غزه به جهنم روی زمین تبدیل شده است، همان‌طور که یکی از مقامات ارشد سازمان ملل توصیف کرده است. بیش از ۴۲ هزار غیرنظامی فلسطینی، از جمله زنان و کودکان، در این حملات وحشیانه جان باخته‌اند و بیش از ۹۳ هزار نفر مجروح شده‌اند. این هدف‌گیری عمدی غیرنظامیان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای ایجاد ترور، نقض آشکار قوانین بین‌المللی، اصول بشردوستانه و چندین قطعنامه سازمان ملل است.»

وی همچنین تاکید کرد: «این حمله وحشیانه اسرائیل تنها به مردم فلسطین آسیب نمی‌زند، بلکه به تمام انسانیت حمله کرده است. اسرائیل با عبور از تمامی خطوط قرمز، قوانین بین‌المللی بشردوستانه و کرامت انسانی را به‌طور کامل نادیده گرفته و هدف آن کشاندن کل منطقه به یک جنگ تمام‌عیار است.»

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه همچنین سکوت شورای امنیت در قبال این اقدامات را به شدت محکوم کرد و اظهار داشت: «سکوت شورای امنیت پیامی خطرناک به قربانیان بی‌گناه این جنگ و جامعه بین‌المللی ارسال می‌کند. شورای امنیت باید وظایف خود را طبق منشور سازمان ملل انجام دهد و به‌فوریت اقداماتی برای متوقف کردن ماشین جنگی اسرائیل و جلوگیری از تشدید بیشتر منطقه‌ای انجام دهد.»

وی در پایان سخنان خود از شورای امنیت خواست که برای حفاظت از غیرنظامیان در فلسطین و لبنان و همچنین اجرای قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های الزام‌آور، اسرائیل را به رعایت این تعهدات وادار کند و مانع از ادامه تجاوزات اسرائیل شود.

غریب‌آبادی همچنین به نقش برخی کشورها از جمله ایالات متحده در این بحران اشاره کرد و گفت: «حمایت‌های بی‌قید و شرط ایالات متحده از رژیم اسرائیل و استفاده مکرر از حق وتو، اسرائیل را جسور کرده است تا با نقض قوانین بین‌المللی، بدون ترس از مجازات به جنایات خود ادامه دهد.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که تنش‌های منطقه‌ای و نگرانی‌های بین‌المللی درباره بحران غزه و لبنان رو به افزایش است و جامعه جهانی چشم‌انتظار اقدامات جدی شورای امنیت برای حل و فصل این بحران و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها است

برچسب ها :جهان ، غریب آبادی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.