کد خبر : 136821
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 21:56

ضرورت وفاق ملی در مسئله بنزین

ضرورت وفاق ملی در مسئله بنزین
رئیس جمهور کشورمان در اولین نشست خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت ناترازی در بخش‌های مختلف اقتصادی و از جمله ناترازی انرژی در بخش برق، گاز و بنزین بر ضرورت اصلاح وضعیت آنها با کمک نخبگان و رسانه‌ها تأکید کرد...

به گزارش اطلاع با ما  ضرورت وفاق ملی در مسئله بنزین- رئیس جمهور کشورمان در اولین نشست خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت ناترازی در بخش‌های مختلف اقتصادی و از جمله ناترازی انرژی در بخش برق، گاز و بنزین بر ضرورت اصلاح وضعیت آنها با کمک نخبگان و رسانه‌ها تأکید کرد؛ این در حالی است که دیروز یکی از نمایندگان مجلس طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، امسال قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد و سال آینده نیز این افزایش حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود. اگر به وضعیت مصرف بنزین نگاه کنیم و ناترازی مصرف این کالای استراتژیک را بررسی و ارزیابی کنیم، مشاهده می‌کنیم که ادامه این ناترازی به معنای صادرات نفت خام و واردات بنزین است؛ این موضوع در وضعیت اقتصادی امروز کشور ما، یعنی ضربه به بخشی از نظام اقتصادی ایران، البته افزایش قیمت بنزین تنها راهکار مدیریت مصرف نیست و درخواست رئیس جمهور محترم از نخبگان هم برای ارائه پیشنهادهایی بود که با کمترین هزینه مشکل ناترازی را حل کند. در شرایطی که تقریباً اجماع ملی وجود دارد که باید ناترازی بنزین حل شود، به نظر می‌رسد این نوع مصاحبه‌ها تلقی وجود دو دستگی در مدیریت کلان کشور در زمینه مسئله بنزین را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند؛ لذا یکی از مظاهر وفاق ملی در موضوع بنزین ملاحظات رسانه‌ای است که به سه مورد آن اشاره می‌شود:
۱ـ پرهیز از ملتهب کردن و ایجاد تشنج در جامعه؛
۲ـ پرهیز از اطمینان‌بخشی کاذب به جامعه و روراست بودن و صداقت داشتن در بیان آنچه واقعاً قرار است اتفاق بیفتد و مردم متأثر از آن باشند؛
۳ـ تبیین ضرورت اصلاح ناترازی مصرف بنزین در کشور و مشخصاً توضیح ضرورت‌ها و اهمیت اصلاح ناترازی‌های انرژی، به ویژه اصلاح ناترازی بنزین.

فارغ از اهمیت وفاق ملی در مواجهه رسانه‌ای در برخی حوزه‌های دیگر همچنین می‌توان بحث وفاق ملی را در حوزه اقتصادی و اصلاح ناترازی بنزین از دولت مطالبه کرد. بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه دولت باید برای برطرف کردن ناترازی انرژی، بخشی از مصرف را از طریق اصلاح سیستم سوخت خودروها و همچنین گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام دهد، در این موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان، شوراهای شهر و شهرداری‌ها، بخش خصوصی و بخش‌هایی از خود دولت دخیل هستند که باید با هماهنگی بیشتر و یک اراده واحد در این مسیر گام بردارند. این موضوع به حدی در حاشیه قرار گرفته است که از نظر اکثریت مردم تنها راه مدیریت مصرف بنزین، استفاده از ابزار تغییر قیمت آن است.

سخن پایانی اینکه حل مسئله بنزین نیازمند یک وفاق ملی است، ولی این وفاق هم باید در ابعاد گوناگون رسانه‌ای، نخبگی، فنی، سیاسی و اجتماعی باشد و هم اینکه مسئولان خودشان باید پیشگام آن باشند و مقدمات اصلاح ناترازی بنزین را به نحوی آماده کنند که مردم دچار شوک و مشکل یا دشواری اقتصادی نشوند.

برچسب ها :بنزین ، پزشکیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.