کد خبر : 12246
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1402 - 16:00

ضرغامی: ۱۷ هزار لوح تاریخی هخامنشی دیگر به ایران بازگردانده می‌شود

ضرغامی: ۱۷ هزار لوح تاریخی هخامنشی دیگر به ایران بازگردانده می‌شود
وزیر میراث فرهنگی گفت: برای بازگرداندن ۱۷ هزار لوح تاریخی هخامنشی کارشناسانی از کشورمان ابان امسال به امریکا سفر می‌کنند.

به گزارش اطلاع با ما به نقل از تسنیم، سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز در حاشیه ورود به کرمان در پاسخ به سئوالی در ارتباط با بازگشت الواح دوران هخامنشی اظهار داشت: ‌‌در پی ‌بازگشت 3 هزار و 506 لوح تاریخی مربوط به دوره همخانشی به کشور‌، برای بازگرداندن ‌مجموعه الواح دیگر کارشناسان میراث فرهنگی در آبان ماه به آمریکا می‌روند.

وی افزود: بقیه الواح که شامل 17 هزار لوح است بررسی و بعد از قطعی شدن صحت الواح شرایط برای بسته‌بندی و ارسال محموله‌های بعدی صورت می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، اصل این الواح 30‌هزار لوح است که در سال 1311 و هم‌زمان با پهلوی اول کشف و به منظور رمزگشایی و مطالعه به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو ارسال شدند.

موضوع این الواح مجموعه‌ای از سندهای مدیریتی، اقتصادی،‌ اجتماعی راه‌هاست. یعنی 2 هزار و 500 سال قبل کارگر ایرانی فیش حقوقی داشته است. همه این اسناد یک جا کشف شد و قرار بر این بود که این الواح بعد از مطالعه به ایران بازگردد اما این اتفاق نیفتاد تا این که پیگیری‌های حقوقی ایران نتیجه داد و خوشبختانه شاهد بازگشت این الواح هستیم.

در دوره‌های قبل و در دولت‌های گذشته نیز استرداد الواح پیگیری شد و نتیجه‌بخش بود اما این محموله، بزرگترین و مهم‌ترین محموله الواح هخامنشی است که به ایران بازگشته است.

4 سال هم معطل مانده بود و در پی کارشکنی‌های جدی در حوزه تحریم‌ها بودند اما در نهایت با پیگیری‌های وزارت امور خارجه، بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری و از همه مهم‌تر شخص آقای رئیس جمهور این الواح به ایران برگشت.

زمینه برای برگشت باقی الواح هم ایجاد شده و قرار است طبق توافقی که با امریکایی‌ها انجام گرفته، مجدد کارشناسان ما به این کشور بروند و مابقی الواح را صحت سنجی کنند و پس از آن آرام آرام باقی الواح هم به ایران بازخواهند گشت.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.