کد خبر : 140544
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مهر 1403 - 21:55

شهادت نصرالله توازن قدرت منطقه‌ای را تغییر می‌دهد

شهادت نصرالله توازن قدرت منطقه‌ای را تغییر می‌دهد
موسسه خاورمیانه طی گزارشی با مشارکت کارشناسان حوزه غرب آسیا به بررسی موضوع «آینده توازن قدرت در منطقه» پس از ترور سیدحسن نصرالله پرداخت

به گزارش اطلاع با ما ، نصرالله: موسسه خاورمیانه طی گزارشی با مشارکت کارشناسان حوزه غرب آسیا به بررسی موضوع «آینده توازن قدرت در منطقه» پس از ترور سیدحسن نصرالله پرداخته که برخی از نکات مهم آن به شرح زیر است:

تغییر موقت موازنه قوا

ترور دبیرکل حزب‌الله، باعث تغییرات اساسی در خاورمیانه می‌شود. حذف فرماندهان ارشد حزب‌الله توسط اسرائیل و کاهش چشمگیر قابلیت‌های موشکی این گروه، موازنه قوا را موقتا (به نفع اسرائیل) تغییر داده است. با این حال، راهبرد دیپلماتیک اسرائیل موفقیت چندانی نداشته و بین نداشتن راهبرد و توهم در راهبرد در نوسان است.

 قدرت‌نمایی اسرائیل

از دیدگاه اسرائیل، از دل حوادث ۷ اکتبر فرصتی ناگهانی پدیدار شده است. مجموعه نظامی-اطلاعاتی-فناوری پیشرفته این دولت سرانجام همانند آن تصوری که بدان شهره است، عمل کرده و حتی از آن فراتر نیز رفته است. اکنون تهاجم به لبنان و از بین بردن تسلط حزب‌الله بر این کشور، زمینه‎ای برای نمایش قدرت اسرائیل است.

راهبرد صبر استراتژیک ایران

در کوتاه‌مدت، بعید است که شهادت نصرالله نقطه عطفی برای تهران باشد. راهبرد ایران، که در تنش‌های منطقه‌ای پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ مشهود است، همچنان ثابت باقی می‌ماند. یعنی تهران قصد دارد از رویارویی مستقیم با اسرائیل و حامیان غربی آن، به ویژه ایالات متحده اجتناب کند؛ با این امید که شبکه نیابتی خود را برای جنگ بلند‌مدت در آینده حفظ کند.

این رویکرد «صبر استراتژیک» با دو چالش جدی مواجه است. اولاً، زمانی که اسرائیل به کشتار متحدان عربِ ایران ادامه می‌دهد، شبه‌نظامیان محور مقاومت به رهبری ایران ممکن است دچار تضعیف روحیه شوند و در توانایی تهران برای رهبری این مأموریت ضد اسرائیلی دچار تردید شوند. ثانیاً، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و فرماندهی سپاه پاسداران، مخالفت مردم ایران با سیاست‌های منطقه‌ای تهران و حمایت از گروه‌های نیابتی است.

ورود ایران به جنگ علیه اسرائیل و قدرت‌های غربی می‌تواند باعث ناآرامی‌هایی در داخل این کشور شود که در نهایت ممکن است آینده جمهوری اسلامی را به خطر بیندازد. این نگرانی به وضوح توسط مقامات ایرانی بیان می‌شود که اقدامات اسرائیل علیه ایران و متحدان عرب آن را تله‌ای به هدف وادار کردن ایران به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر می‌دانند. با توجه به این تفسیر از نیات اسرائیل، رهبران ایران این آمادگی را دارند که در کوتاه‌مدت عقب‌نشینی تحقیرآمیزی در برابر حملات اسرائیل را بپذیرد تا نظام را در درازمدت حفظ کنند و این امر عدم اقدام تهران تا کنون را توضیح می‌دهد.

مخاطره برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

بدترین سناریو برای کشورهای حوزه خلیج فارس، قدرت‌گرفتن بازیگران غیردولتی در منطقه و پر کردن خلأ قدرت توسط آن‌هاست. بنابراین آنها نگرانند دولت لبنان نتواند جای حزب الله را پر کند و یا اینکه انصارالله، تضعیف حزب‌الله را مقدمه‌ای برای تبدیل شدن به اصلی‌ترین بازیگر غیردولتی منطقه ببیند.

 افزایش نفوذ دیگر بازیگران در شامات

با توجه به احتمال گسترش جنگ اسرائیل و حزب‌الله به فراتر از جنوب لبنان، امارات متحده عربی ممکن است به دنبال گسترش نفوذ خود در سوریه باشد. اگر بازیگران مورد حمایت ایران، از جمله حزب‌الله، جایگاه خود را در منطقه از دست بدهند، بشار اسد در پی کسب حمایت قدرت‌های منطقه‌ای و روسیه خواهد بود تا خلأء ایجاد شده را پر کند و این ممکن است به مسکو فرصتی برای ایفای نقش بزرگ‌تر در سوریه بدهد.

اگرچه روسیه ممکن است اکنون شرایط مناسبی برای گسترش نقش خود در سوریه نداشته باشد، اما ولادیمیر پوتین این کشور را به عنوان یک منطقه کلیدی برای نفوذ در نظر می‌گیرد و نمی‌تواند در چنین لحظه مهمی منفعل باشد. هم عربستان سعودی و هم امارات، نقش قوی‌تر روسیه در سوریه را به حضور فزاینده شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران ترجیح می‌دهند.

برچسب ها :منطقه ، نصرالله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.