کد خبر : 21525
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 - 9:01

مجید صادقیان قائم مقام مجموعه فرهنگی و هنری باغ کتاب: ارائه خدمات رایگان به دانش‌آموزان مدارس دولتی در باغ کتاب

سینمای روباز باغ کتاب فعالیت خود را آغاز کرد/تغییر کاربری باغ کتاب صحت ندارد

سینمای روباز باغ کتاب فعالیت خود را آغاز کرد/تغییر کاربری باغ کتاب صحت ندارد
پرداختن به حاشیه ها و این که باغ کتاب به دنبال تعطیل کردن باغ نوجوان و یا تغییر کاربری است صحت ندارد

به گزارش اطلاع با ما ، پرداختن به حاشیه ها و این که باغ کتاب به دنبال تعطیل کردن باغ نوجوان و یا تغییر کاربری است صحت ندارد، بلکه مدیریت باغ کتاب به دنبال توسعه بخش های باغ کتاب از جمله پارک های علمی و فناوری است که بهره وری و کارایی بهتر شود و دانش آموزان استفاده بهتری از امکانات داشته باشند بعد از پایان هر قرارداد مربوط به بهره برداران، افراد برای بهره برداری رقابت کنند و باغ کتاب سعی می کند که از بین بهترین ها و متناسب با شاخص های مناقصه، شرکت ها و شخصیت های علمی و افراد جدید استفاده بهتری داشته باشد

مجید صادقیان قائم مقام مجموعه فرهنگی و هنری باغ کتاب روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: هر گونه تغییر در این کاربری صحت ندارد و تلاش داریم تمامی فضاهای موجود را به ظرفیت فرهنگی و علمی این مجموعه اضافه کنیم.خبری در خصوص تغییر کاربری در باغ علم نوجوان و کودک در برخی رسانه‌ها انتشار یافت که این خبر اصلا صحت ندارد و ما به دنبال توسعه در این بخش هستیم.

باغ کتاب

وی افزود: طبیعی است که بعد از پایان هر قرارداد مربوط به بهره برداران، افراد برای بهره برداری رقابت کنند و باغ کتاب سعی کند که از بین بهترین ها و متناسب با شاخص های مناقصه، شرکت و افراد جدید را انتخاب کند. لذا پرداختن به حاشیه ها و این که باغ کتاب به دنبال تعطیل کردن باغ نوجوان و یا تغییر کاربری است صحت ندارد، بلکه مدیریت باغ کتاب به دنبال آن است که بهره وری و کارایی بهتر شود و دانش آموزان استفاده بهتری از امکانات داشته باشند و اتفاقا به دنبال توسعه این مجموعه است و براین اساس تلاش می شود که افراد صاحب نظر و متخصص به کار گرفته شوند تا برای مخاطبان و کاربران اثرگذاری و بهره وری بهتر داشته باشد. لذا در آینده شاهد توسعه بخش های مختلف و قرارداد با افراد و شرکت های حرفه ای جهت افزایش کارایی بخش های مختلف باغ کتاب خواهیم بود.

وی اظهار کرد: باغ کتاب به عنوان پر ترددترین مجموعه فرهنگی شهر تهران محسوب می‌شود و مهمترین رویکرد این مکان خانواده محوری با اولویت کودکان و نوجوانان است.۹۵ درصد از برنامه‌های این مجموعه برای مخاطبان کودکان و نوجوانان بوده و در این دوره مدیریت تعداد رویدادهایی که کودکان و نوجوانان به همراه والدین شان می‌توانند در آن شرکت کنند رو به افزایش است.

صادقیان با بیان اینکه توانمندسازی کودک در ارتباط با اطرافش که شامل ارتباط با خود، خدا، خلق و خدمت است، اضافه کرد: محوریت اول توانمندسازی کودکان و نوجوانان خودشناسی است که این مساله به ویژه در برنامه‌های فصل تابستان بیشتر دیده می شود.

وی یادآور شد: یکی از برنامه‌های خلاقانه کودک و نوجوان اجرای رویدادهایی در ارتباطات با پژوهشکده و معاونت سازمان میراث فرهنگی بوده که به عنوان مثال در یک روز استاد تمام رشته میراث فرهنگی در این مکان حضور داشتند تا کودکان و نوجوانان را با میراث فرهنگی و خلق اثر آشنا کند.

 

تعطیلی سینما در ایام کرونا

 

وی با بیان اینکه همزمان با ایام کرونا ۱۰ سینمای باغ کتاب با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ صندلی تعطیل شد و هنوز نیز به طور کامل فعال نشده است، افزود: اکنون سینمای روباز با ۶۰۰ صندلی دوباره شروع به فعالیت کرد و انیمیشن بچه زرنگ نیز با حضور وزیر آموزش و پرورش اکران شد.

قائم مقام باغ کتاب ادامه داد:در حوزه کودک و نوجوان باغ کتاب از دو منظر قابل بررسی است اول پارک ها و مکان های تفریحی و دوم رویکردهای علمی کودکان مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه در رویکرد علمی این مجموعه، یارانه و فضای زیادی را به این بخش اختصاص داده است؛ تاکید کرد: هر چند در ایام کرونا از این ظرفیت استفاده نشد اما اکنون با بازدید وزیر آموزش و پرورش از باغ علم کودک و نوجوان مقرر شد تا مدارس با شرایط آسانتر از این مکان استفاده کنند.

صادقیان ادامه داد: باغ کتاب تهران که در فضایی به مساحت ۶۵ هزار متر مربع زیر بنا در ادوار گذشته ایجاد شده است اگرچه در دوره ای از این ظرفیت استفاده بهینه ای نشده اما در این دوره مدیریت شهری در بخش تنظیم گری، بهره برداری و ارائه محتوای با کیفیت فعال شده است.

در مدرسه تابستانه، باغ کتاب با برنامه ریزی ای که انجام داد باعث شد تا کودکان و نوجوانان بتوانند در حوزه خلاقیت و نوآوری کارهایی را انجام دهند.

قائم مقام باغ کتاب با بیان اینکه در ادوار قبلی یک سازه خوب ایجاد شده و در این دوره در بالا بردن کیفیت بهره برداری تلاش‌هایی شده است، گفت: به جرات می‌توان گفت میزان وفاداری مخاطبان باغ کتاب به گونه‌ای است که در طول سال تنها سه روز تعطیلی داریم و در نهایت توان، خدمات رسانی به شهروندان را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به آماده شدن بستر ارائه خدمات رایگان به دانش‌آموزان از سوی این مجموعه فرهنگی گفت: تمهیداتی انجام شده که مدارس دولتی در طول سال یک روز به صورت رایگان در مجموعه باغ کتاب حاضر و از خدمات آن استفاده کنند.

بازدید روزانه از 6 تا 23 هزار نفر

 

صادقیان در خصوص آمار بازدیدکنندگان در ۶ ماهه امسال گفت: از روز شنبه تا چهارشنبه حدود ۶ هزار نفر به باغ کتاب مراجعه کردند که این آمار در روزهای آخر هفته بین ۱۵ تا ۲۳ هزار نفر رسیده و میانگین حضور هر یک از خانواده‌ها نیز حدود چهار ساعت بوده است.باغ کتاب؛ پر ترددترین فضای فرهنگی در کشور شده است

 

صادقیان با بیان اینکه توانمندسازی کودک در ارتباط با اطرافش که شامل ارتباط با خود، خدا، خلق و خدمت است، گفت : محوریت اول توانمندسازی کودکان و نوجوانان خودشناسی است که این مساله به ویژه در برنامه های فصل تابستان بیشتر دیده می شود.

 

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های خلاقانه کودک و نوجوان اجرای رویدادهایی در ارتباطات با پژوهشکده و معاونت سازمان میراث فرهنگی بوده است؛ به عنوان مثال در یک روز استاد تمام میراث فرهنگی در این مکان حضور داشتند تا کودکان و نوجوانان را با میراث فرهنگی و خلق اثر انجام دهند.

 

پارک های علم و فناوری

 

قائم مقام باغ کتاب ادامه داد:  در حوزه کودک و نوجوان باغ کتاب از دو منظر قابل بررسی است اول پارک ها و مکان های تفریحی و دوم رویکرد علمی است.

وی با اشاره به اینکه در رویکرد علمی این مجموعه یارانه  و فضای زیادی را به این بخش اختصاص داده است؛ بیان کرد: هرچند در ایام کرونا از این ظرفیت استفاده نشد اما اکنون با بازدید وزیر آموزش و پرورش از باغ علم کودک و نوجوان مقررشد تا مدارس با شرایط آسانتر از این مکان استفاده کنند.

قائم مقام باغ کتاب در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اعتقاد داریم که باید از این ظرفیت بزرگ، افراد بیشتری استفاده کنند و این مجموعه باید تبدیل به یک زیست بوم شود. به جرات می توان گفت امکانات علمی این مجموعه در شهر تهران در کشور بی نظیر یا کم نظیر است.

مجید صادقیان ادامه داد: باغ کتاب تهران که در فضایی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع با ۶۵ هزار متر مربع زیر بنا در ادوار گذشته ایجاد شده هر چند در دوره ای از این ظرفیت استفاده بهینه ای نشده است اما در این دوره مدیریت شهری در بخش تنظیم گری، بهره برداری و ارائه محتوای با کیفیت فعال شده است.در مدرسه تابستانه باغ کتاب با برنامه ریزی ای که انجام داد باعث شد تا کودکان و نوجوانان بتوانند  در حوزه خلاقیت و نوآوری کارهایی را انجام دهند.میزان وفاداری مخاطبان باغ کتاب به گونه ای است که در طول سال تنها ۳ روز تعطیلی داریم و در نهایت توان خدمات رسانی به شهروندان را انجام می دهیم.

 

وی ادامه داد: تلاش کردیم متناسب سازی خدمات را شاهد باشیم اما حضور پدر مادر نباید ملال اور باشد از این رو کارگاههای آموزشی در نظر گرفتیم، البته تلاش کردیم کیفیت را ارتقا دهیم، برای کودک و نوجوان مهمترین مساله توانمندسازی کودک برای ارتباط با اطرافش است.

قائم مقام باغ کتاب ابراز داشت: توانمندسازی ما در مرحله اول با تاکید بر خودشناسی بود خصوصا در برنامه هایی که در تابستان پیش بینی شده بود، مورد توجه قرار گرفت، طبق توافقات در یک رویداد چهل استاد تمام صنایع دستی فراخوان کردیم که یکروز مراجعین باغ کتاب را با اجزا این هنرها آشنا کنند.

وی گفت:موضوع دست ورزی و ارتباط با مفهوم خلق و آفرینش در دستور کار بود چرا که ما و بچه ها درگیر فضای مجازی شدیم از این رو سیاست ما این است بدون مطالعه کاری را در حوزه دیجیتال انجام ندهیم.

وی به رونمایی از انیمیشن بچه زرنگ اشاره کرد و گفت: ما باغ کتاب را از دو‌منظر میبینیم تفرجگاه علمی و صنایع خلاق؛ در رویکرد علمی یارانه زیاد می دهیم و از سویی مساحت زیادی تخصیص دادیم، اما گفتگوهایی شده تا آموزش پرورش مستقیم از فضا استفاده کند از این رو برای مدارس دولتی حضور یک بار در سال رایگان شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه الان چیزی که در باغ کتاب وجود دارد بی نظیر است، گفت: میزهای کار اشتراکی به عموم مردم خدمت رسانی میکند، تلاش کردیم خدمت ارائه شده متناسب با مختصات سنی کودک نوجوان باشد. ما در طول سال فقط سه روز تعطیل هستیم، با نهایت توان بخش خدماتی و انتظامی فعالیم اما به لحاظ ارائه خدمات کیفی تلاش مان را میکنیم.

 

صادقیان در پاسخ به سوالی درباره مشکلاتی که در حوزه ارائه کتاب و حضور شرکتهای بهره بردار وجود دارد توضیح داد: در حوزه نشر دو کتابفروشی بزرگ داریم «ماه پیشونی» و هم «سروستان» بزرگترین ویترین کتاب کشور هستند چهار هزار متر در اختیار ماه پیشونی و سروستان ۴۵۰۰ متر مربع فضا دارد.

نکته ای که وجود دارد بازار کتاب کودک مملو از کتاب ترجمه است، در حوزه ترجمه آثاری با موضوع خشونت و جادوگری و… به وفور دیده می شود،  اگر تنظیم گری نکنیم و کم دقتی کنیم میبینیم این کتابها رواج پیدا می کند ، تلاش داریم نسبت مان را بازار کتاب کشور متناسب کنیم.

 

صادقیان افزود: برخی از ناشران پرفروش موضوعاتی منتشر میکنند که قابل تامل است از این روتلاش کردیم مبتنی بر نیاز خانواده ها نسبت را مد نظر قرار دهیم که در ماه پیشونی و سروستان این نسبت گرفتن برای ما مهم است، از سوی دیگر میزهای کتاب اختصاصی هم داریم.

وی در نهایت با ارائه آمار گفت: در سروستان ۴۶ هزار  و۴۳۰ عنوان کتاب داریم، الان با توجه به توسعه فعالیتها با ۱۴۰۰ ناشر قرارداد داریم که تامین کتاب در هر ناشر متفاوت است و تعداد عنوان کتابهای ماه پیشونی ۳۵ هزار تا است.

 

سینمای روباز باغ کتاب فعالیت خود را آغاز کرد

باغ کتاب

وی همچنین گفت: باغ کتاب از گذشته ۱۰ سینما داشت، اما متاسفانه در ایام کرونا این سینما‌ها تعطیل شد و بعد از آن نتوانستیم آن‌ها را فعال کنیم، اما اخیرا سینمای روباز باغ کتاب فعالیت خود را آغاز کرده است.

قائم‌مقام باغ کتاب تهران با اشاره به تعامل باغ کتاب با معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در همین ارتباط جلسات متعددی برگزارشده تا بتوانیم از ظرفیت باغ کتاب در حوزه فناورانه بهره‌مند شویم.

صادقیان افزود: باغ کتاب تهران یک فضای فرهنگی وسیع و گسترده با ۱۰۰ هزار مترمربع و ۶۵ هزار متر زیربنا دارد که بیش از ۳۰ بهره بردار در حوزه فرهنگی در مجموعه باغ کتاب فعال هستند. صادقیان با رد هرگونه تغییر کاربردی در باغ کتاب، گفت: هیچگونه تغییر کاربردی در باغ علم نوجوان و کودک انجام نشده است ضمن اینکه ما به دنبال توسعه در این بخش هستیم.

ارائه خدمات رایگان به دانش‌آموزان مدارس دولتی در “باغ کتاب”

قائم‌مقام باغ کتاب تهران از ارائه خدمات رایگان به دانش‌آموزان مدارس دولتی خبر داد و گفت: این دانش‌آموزان می‌توانند در طول سال یک روز از خدمات رایگان این مجموعه استفاده کنند.

 

مجید صادقیان؛ قائم‌مقام باغ کتاب تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجموعه باغ کتاب تهران و در نشست خبری با اهالی رسانه اظهار کرد: باغ کتاب تهران عنوان پرترددترین مکان فرهنگی در شهر تهران را به خود اختصاص داده است حتی شاید در کشور نیز این عنوان به باغ کتاب برگردد.

وی تصریح کرد: رویکرد باغ کتاب تهران در دوره جدید بر مبنای خانواده محور است که در گذشته بیشتر جوانان در مجموعه باغ کتاب حضور پیدا می‌کردند اما تلاش در این دوره براین بوده که خانواده‌ها در این مکان فرهنگی حضور پیدا کنند و باغ کتاب نیز اولویت خدمت‌رسانی خود را به کودکان و نوجوانان قرار داده است.

قائم‌مقام باغ کتاب تهران با اشاره به اینکه 85 تا 90 درصد خدمات باغ کتاب برای نوجوانان از گذشته طراحی شده بود، گفت: مخاطب اصلی باغ کتاب کودکان و نوجوانان هستند البته نباید به گونه‌ای باشد که حضور پدر و مادران برای آنها در مجموعه باغ کتاب ملال‌آور باشد و در همین ارتباط کارگاه‌ها کلاس‌های آموزشی و رویدادهایی برای پدران و مادران به همراه فرزندانشان پیش بینی شده است.

صادقیان ادامه داد: اقدام جدیدی که از سوی باغ کتاب انجام شده است برمی‌گردد به رشته هنری صنایع دستی که در همین ارتباط آموزش‌های لازم به صورت رایگان برای مراجعین در نظر گرفته شده است و این آموزش‌ها مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به آماده شدن بستر ارائه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ازسوی باغ کتاب، گفت: تمهیداتی انجام شده که مدارس دولتی در طول سال یک روز به صورت رایگان در مجموعه باغ کتاب حاضر و از خدمات آن استفاده کنند.

 

۹۵ درصد از برنامه‌های باغ کتاب تهران مخصوص کودکان و نوجوانان است

 

قائم مقام باغ کتاب ضمن اشاره به اینکه ۹۵ درصد از برنامه‌های باغ کتاب تهران مخصوص کودکان و نوجوانان است گفت:

امکانات علمی این مجموعه در شهر تهران و کشور بی نظیر یا کم نظیر است، هر چند در دوره‌ای از این ظرفیت استفاده بهینه‌ای نشده، اما در این دوره مدیریت شهری در بخش تنظیم گری، بهره برداری و ارائه محتوای با کیفیت فعال شده است.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.