کد خبر : 157836
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 آذر 1403 - 12:17

سوریه در اخبار و سوریه در میدان!

سوریه در اخبار و سوریه در میدان!
«ما دو تا سوریه داریم، سوریه در اخبار و سوریه در میدان! آنها در رسانه پیروز می‌شوند و ما در میدان.» جنگ در سوریه افزون بر میدان، در فضای مجازی هم داغ شده و رسانههای صهیونیستی با روحیه مردم بازی میکنند، در حالی که در میدان آنگونه که آنها روایت میکنند، نیست.

به گزارش اطلاع با ما، سوریه – از فرمانده میدان پرسیدند که اخبار سوریه نگران‎کننده است و برخی منابع نوشته‌اند فلان شهر هم سقوط کرد. فرمانده نگاهی کرد و گفت: «ما دو تا سوریه داریم، سوریه در اخبار و سوریه در میدان! آنها در رسانه پیروز می‌شوند و ما در میدان.» جنگ در سوریه افزون بر میدان، در فضای مجازی هم داغ شده و رسانه‎های صهیونیستی با روحیه مردم بازی می‎کنند، در حالی که در میدان آنگونه که آنها روایت می‎کنند، نیست.

تروریست‌های تکفیری با تکیه بر جنگ ترکیبی و ادراکی در تلاش هستند تحرکات خود را بزرگنمایی کنند؛ در جنگ ادراکی آنچه در میدان جاری است، با آنچه اعلام الحربی تروریست‌ها منتشر می‌کنند، تفاوت چشمگیری دارد. باید دانست که در فرآیند جنگ، عملیات روانی و تولید اخبار غیر واقعی بخشی از جنگ به شمار می‎آید.

اکنون در سوریه، جنگ روایت‎هاست و هر کسی فارغ از صحت و سقم خبر زودتر اطلاع‎رسانی کند، افکار عمومی را در مسیر خود قرار داده است.طی چند روز اخیر، نمونه‌های نادرستی در بازنشر ویدئوهای سال‎های قبل، مانند ورود الجولانی به حلب، تصرف زندان و آزادی زندانیان به دست تروریست‎ها و … مشاهده شد که نیازمند فراست و تیزبینی در مراجعه به مراجع خبری معتبر است. تجربه بهره‌گیری قدرتمند گروه‌های تکفیری از تکنیک‌های عملیات روانی و شبکه‌های اجتماعی بین‎المللی، ضرورت راستی‎آزمایی اخبار و سنجش صحت و اتقان در گزارش‌های جنگ را بیش از پیش می‌کند.

باید بر این نکته انگشت تأکید گذاشت که رسانه‌ها نمی‌توانند به مردم بگویند چگونه فکر کنند؛ اما می‌توانند تعیین کنند به چه فکر کنند. از مهم‎ترین کارکردهای رسانه، تعیین اولویت‌های ذهنی عموم مردم است. در فضای داخلی کشور نیز مشاهده شده است که گاهی مسابقه‎ای بدون فراخوان و نانوشته برای اعلان خبر و روایت منفی از پدیده‎هایی که در حال رقم خوردن است یا احتمال وقوع آن وجود دارد، شکل گرفته است!

به نظر می‎رسد، با سازکارهای موجود و وضعیتی که بر رسانه‎های امروز جامعه ما حاکم است از یک سو و ماهیت تحولات منطقه، دامنه آنها و سطح بحران‎های حادث شده از سوی دیگر پیاده‎سازی سناریوهای مطلوب را در ابعاد دفاعی و تهاجمی با مشکل جدی مواجه کند.

نکته پایانی اینکه به تعبیر برخی از اندیشمندان، مانند «ژان بودریار»، تصویر جنگ خلیج‌فارس در «سی‌ان‌ان» واقعی‌تر از خود جنگ بود. بدون تردید، باید نگرش دستگاه‌ها به رسانه تغییر کند و سازکارهای اطلاع‌رسانی در مسائل ملّی باید اصلاح شود. ورود سریع و جذاب به اتفاقات و پدیده‎ها، مسئله‎شناسی قوی، دانستن ادبیات و فنون اقناع، پرهیز از فضاسازی‌های گمراه‎کننده، روایتگری و روایت‎سازی صحیح در چارچوب الزامات، روش‌ها و تکنیک‌های تولید محتوا در فضای مجازی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت در این مسئله است.

برچسب ها :سوریه ، میدان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.