کد خبر : 135088
تاریخ انتشار : جمعه 23 شهریور 1403 - 21:46

سایه سنگین تحریم‌ ها در مناسبات اقتصادی ایران و عراق

سایه سنگین تحریم‌ ها در مناسبات اقتصادی ایران و عراق
بیش از دو دهه از ازسرگیری مناسبات سیاسی ایران و عراق می گذرد. مناسباتی که همواره عمق راهبردی داشته است.

به گزارش اطلاع با ما  بیش از دو دهه از ازسرگیری مناسبات سیاسی ایران و عراق می گذرد. مناسباتی که همواره عمق راهبردی داشته است. اما سطح مبادلات تجاری دو کشور علی رغم تلاش های انجام شده به ویژه از سوی طرف ایرانی، هیچ گاه به سطح متناسب با مناسبات سیاسی نرسیده است.

در دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی و پس از آن در دوره رئیس جمهوری فقید، دکتر سید ابراهیم رئیسی، نقشه راه ترسیم شده افق سطح تجاری 20 میلیارد دلار را مدنظر داشته اما این عدد عموما میان 9 تا 12 میلیارد دلار در سال در نوسان بوده است.

رقبای تجاری ایران در عراق به بازار عراق به عنوان یک بازار راهبردی می نگرند. ترک ها از این حیث مورد اقبال عراقی ها  هستند. صادرات ترک ها به عراق در 7 ماه اول سال 2022 حدودا 2.773 میلیارد دلار بیشتر از صادرات #ایران به #عراق بوده است. صادرات ترک ها به عراق در این بازه زمانی 7.355 میلیارد دلار و صادرات ایران به عراق حدود 4.582 میلیارد دلار بوده است. ودیع الحنظل، رئیس انجمن بانک های غیردولتی عراق گفته که مناسبات دو کشور در دوره طلایی خود است.

برخی تحلیلگران اقتصادی در ایران عموما این وضع را نگران کننده نمی دانند اما واقعیت این است که با توجه به موانع موجود در تجارت ایران با عراق و افزایش حضور ترک ها در این کشور و نقشه راه بغداد با همسایگان و کشورهای منطقه ای مانند قطر و امارات در طرح هایی مانند جاده توسعه، توجه جدی در داخل کشور به موانع توسعه تجارت با عراق و ایجاد راهکارهای اجرایی با آن ضروری می نماید.

با وجود ظرفیت های فراوان موجوى بین دو کشور در حوزه تجارت از جمله زیرساخت های صنعتی گسترده ایران و بازار بزرگ عراق و نیاز به کالاهای ارزان و خدمات، اما موانعی نیز در مسیر توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق وجود دارد. از جمله این موانع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برچسب ها :ایران ، عراق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.