کد خبر : 146690
تاریخ انتشار : جمعه 4 آبان 1403 - 11:00

سامانه خودنویس؛ گامی در کاهش واسطه‌گری در بازار مسکن یا چالشی جدید برای مستأجران و مالکان؟

سامانه خودنویس؛ گامی در کاهش واسطه‌گری در بازار مسکن یا چالشی جدید برای مستأجران و مالکان؟
سامانه خودنویس، که برای تسهیل ارتباط مستقیم میان مالکان و مستأجران و کاهش واسطه‌ها در معاملات مسکن طراحی شده است، حرکتی مثبت به سمت کاهش هزینه‌های این بازار و بهبود دسترسی به مسکن محسوب می‌شود.

به گزارش اطلاع با ما  سامانه خودنویس، که برای تسهیل ارتباط مستقیم میان مالکان و مستأجران و کاهش واسطه‌ها در معاملات مسکن طراحی شده است، حرکتی مثبت به سمت کاهش هزینه‌های این بازار و بهبود دسترسی به مسکن محسوب می‌شود. اما اجرای این سامانه چالش‌های متعددی به همراه دارد و نمی‌تواند به تنهایی مشکلات کلان مسکن را حل کند. در واقع، حذف واسطه‌ها باعث پیچیدگی‌های حقوقی می‌شود و ممکن است اختلافات جدیدی را میان طرفین معامله ایجاد کند، زیرا وجود یک واسطه میان موجر و مستأجر در بسیاری از کشورها به‌عنوان ابزاری برای کنترل و نظارت بر این فرآیند استفاده می‌شود.

از دیدگاه کارشناسانی مانند فرهاد بیضایی، این سامانه ممکن است به جای حل مشکل، به بروز اختلافات جدید دامن بزند. وجود واسطه‌ها به نوعی ضامن رفع مشکلات حقوقی بود، و حذف آنها باعث می‌شود در صورت بروز اختلافات، دو طرف بدون واسطه و سیستم قانونی مشخص با چالش‌های جدید روبه‌رو شوند.

در عین حال، برخی از نمایندگان مجلس، مانند علیرضا نوین، به فرصت‌های این سامانه اشاره می‌کنند. او معتقد است که خودنویس می‌تواند با کاهش انحصار و دلالی در بازار مسکن و شفافیت بیشتر، به کنترل قیمت‌ها و بهبود وضعیت مسکن کمک کند. از دیدگاه او، شرط اصلی موفقیت این سامانه، شناسایی سوابق و اهلیت طرفین معامله و نیز جلب اعتماد عمومی است تا مردم با اطمینان بیشتری از آن استفاده کنند. او همچنین به ضرورت مالیات‌گیری و شفافیت در روند معاملات اشاره می‌کند که می‌تواند به کاهش کلاهبرداری‌ها و زمین‌خواری کمک کند.

در نهایت، سامانه خودنویس به‌عنوان یکی از ابزارهای دولت چهاردهم برای ساماندهی بازار اجاره مسکن شناخته می‌شود، اما برای حل کامل مشکل نیازمند همراهی و توسعه هم‌زمان برنامه‌های دیگری مانند ساخت مسکن جدید، اصلاح قوانین و افزایش نظارت‌ها در بازار است.

برچسب ها :مستاجر ، مسکن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.