کد خبر : 17779
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 22:05

رایزنی برای افزایش تجارت ایران و بلاروس

رایزنی برای افزایش تجارت ایران و بلاروس
رئیس کل سازمان توسعه تجارت، از رایزنی برای افزایش تجارت ایران و بلاروس و توسعه همکاری‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی دو کشور خبر داد.

به گزارش اطلاع با ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رایزنی برای افزایش تجارت ایران و بلاروس، مهدی ضیغمی در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران با بلاروس که امروز (دوشنبه) برگزار شد، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به روند رو به رشد تجارت ایران و بلاروس گفت: دو کشور پتانسیل بالایی برای افزایش سطح تجارت دارند که در گذشته به میزانی که باید رشد نداشته است.

ایران و بلاروس

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: توافقات صورت گرفته در کمیسیون مشترک ایران و بلاروس منجر به دستیابی به حجم تجاری ۴۰۰ میلیون دلاری دو کشور تا دو سال آینده شود.

وی با اشاره به تجارت ترجیحی ایران و اورسیا و تبدیل آن به تجارت آزاد به زودی، امضای این توافق را زمینه‌ساز افزایش حجم تجارت ایران و بلاروس و دیگر کشور‌های حوزه اوراسیا عنوان کرد.

ضیغمی با اشاره به صنعتی بودن کشور بلاروس بیان کرد: با گسترش تجارت ایران و بلاروس دو کشور بتواند برای رفع نیاز‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی یکدیگر از این همکاری بهره ببرند.

معاون وزیر صمت با اشاره به توافقات صورت گرفته در این نشست، گفت: در این اجلاس توافقات خوبی برای گسترش همکاری‌های تجاری صورت گرفت و بخشی از توافقات و موضوعات مشترکی که از گذشته متوقف مانده بود، احیا شد.

وی به توسعه همکاری مشترک با بلاروس در حوزه‌های معدنی، ماشین آلات معدنی و تراکتورسازی اشاره کرد و از پتانسیل صادرات قطعات فنی و مهندسی و تجهیزات پزشکی از ایران به بلاروس خبر دارد.

ضیغمی با اشاره به سفر آتی معاون رئیس جمهوری بلاروس به ایران و سفر دیگر مقامات بلندپایه از جمله سفر سال گذشته رئیس جمهوری بلاروس به ایران و هیات‌های تجاری متعدد از دو کشور را موجب افزایش توافقات تجاری و تسهیل تجارت دو کشور و توافقات صورت گرفته عنوان کرد.

شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران با بلاروس امروز (دوشنبه) با ریاست «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و با حضور «الکساندر راگوژنیک» وزیر صنعت جمهوری بلاروس، «ایوان اسملگین» معاون وزیر کشاورزی و خواربار و «دمیتری کالتسوف» سفیر و «دنیس ازدوروف» رایزن بازرگانی این کشور در تهران برگزار شد.

در این اجلاس که «مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت، «سیدمحمدموسوی» معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات، «رضا محتشمی‌پور» معاون معادن و فراوری مواد، «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل و جمعی از مدیران و معاونان وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران و مدیران تجاری، اقتصادی، کشاورزی و حمل و نقل و مدیران شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها از کشور بلاروس هم در آن حضور داشتند، طرفین درباره توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های صادرات و واردات محصولات و تجهیزات کشاورزی، ماشین‌آلات معدنی و حمل و نقل عمومی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی و زمینه‌هایی ورزشی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست میان مسوولان ارشد دو کشور بود و در پایان این جلسه، سند یادداشت تفاهم شانزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران با بلاروس توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزیر صنعت جمهوری بلاروس به امضا رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.