کد خبر : 140289
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1403 - 21:41

راه اقتصادی ماندن آمونیاک

راه اقتصادی ماندن آمونیاک
«آمونیاک» یک گاز بی‌رنگ تشکیل شده از نیتروژن و هیدروژن با بوی تند است. این ماده تنها ماده پایه پتروشیمی بدون کربن است

به گزارش اطلاع با ما  راه اقتصادی ماندن آمونیاک- میثم فتحی‌محب؛ کارشناس انرژی: «آمونیاک» یک گاز بی‌رنگ تشکیل شده از نیتروژن و هیدروژن با بوی تند است. این ماده تنها ماده پایه پتروشیمی بدون کربن است و عمدتا از گاز طبیعی تولید می‌شود. آمونیاک در صنایع کشاورزی و کود، منسوجات، داروسازی، مواد منفجره و تبرید کاربرد دارد.

به دلیل نقش مهم آمونیاک در صنعت کشاورزی، عمده کشورهای جهان برای افزایش تولید آمونیاک و خودکفایی در تولید این ماده برنامه‌ریزی کرده‌اند. در نتیجه رشد ارزش بازار آمونیاک نسبت به رشد تولید این محصول کمتر است و تجارت جهانی آمونیاک و اوره، در سال‌های آتی جذابیت خود را از دست خواهد داد.

ایران در حال حاضر ششمین تولیدکننده بزرگ آمونیاک در جهان است و ظرفیت بالایی برای تولید اوره و آمونیاک دارد. در حال حاضر ۷ شرکت تولیدکننده آمونیاک و محصولات پایین‌دست آن در کشور فعال هستند. میزان ظرفیت اسمی تولید آمونیاک ۶۵۳۶ هزارتن، اوره ۸۶۹۲ هزارتن و سایر محصولات پایین‌دست زنجیره ارزش آمونیاک ۱۹۰۳ هزارتن است. همچنین ۷ طرح توسعه زنجیره ارزش آمونیاک و اوره در دست اجرا است که در سال‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

با توجه به پیش‌بینی روند کاهش قیمت جهانی آمونیاک و اوره، ضروری است شرکت‌های تولیدکننده اوره و آمونیاک کشور، به دنبال توسعه زنجیره ارزش این محصولات و تولید محصولاتی همچون آمونیوم نیترات و انواع کودهای نیتراته و فسفاته باشند تا با مسئله ایجاد ارزش کاسته روبه رو نشوند.

برچسب ها :آمونیاک ، اقتصاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.